3 Tips voor een goede structuur van je Google Ads-account

3 Tips voor een goede structuur van je Google Ads-account

Succes begint met structuur, althans dat is onze mening bij Conversie Partners. Zonder structuur is er geen overzicht. En zonder overzicht kun je niet meten of optimalisaties en aanpassingen succesvol zijn. Zeker op het gebied van online marketing is data van essentieel belang, want meten is weten. Wij geven je 3 tips voor meer structuur. Zo kun jij beter meten en sturen.

Begin bij het begin; een goede campagnestructuur

Campagnes zijn de startblokken waar je mee begint. Op campagne-niveau bepaal je budget, taal en regio. Overzichtelijke campagnetitels zorgen voor rust en duidelijkheid in het Google Ads-account. Het belangrijkste hierbij is dat je een bepaalde campagne-opbouw selecteert omdat je verschillend beleid kunt en wilt kunnen maken tussen verschillende campagnes.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen om campagnes aan te maken voor verschillende productgroepen, showrooms, diensten of doelgroepen. Hoe je deze campagnetitels maakt is volledig aan jou, maar het is belangrijk om te bedenken welk beleid je gaat toepassen op basis van de verschillende campagnes. Om je een idee te geven, vind je hieronder een aantal voorbeelden.

  • 2018 – Kinderwagen – Kasten
    • In deze campagne zijn alle advertentiegroepen gericht op verschillende soorten kasten die geschikt zijn voor kinderkamers.
  • Kinderboekenweek – 2018 – Activiteiten
    • In deze campagne zijn advertentiegroepen geplaatst rondom de activiteiten tijdens de Kinderboekenweek van 2018.
  • NL – Opslag – Chemicaliën
    • In deze campagne zitten de advertentiegroepen met advertenties gericht op de opslag van chemicaliën.

Het belangrijkste is dat de titels van de campagnes voor jou in één opslag duidelijk zijn, zodat je bij een analyse meteen weet welke advertentiegroepen en zoekwoorden bij de campagne horen.

TIP: Kijk voor het kiezen van een goede campagne structuur kritisch naar je website. Welke producten en/of diensten bied je aan? Wat wil je bereiken met je website? Wat zijn speciale acties of populaire items? Deze analyse van je website bieden een mooie basis voor het opzetten van je campagne structuur.

Goede splitsing is het halve werk

Op advertentiegroep-niveau combineer je zoekwoorden met advertentieteksten. Achter deze advertentieteksten zit een link naar een specifieke pagina op de website (landingspagina). De zoekwoorden leiden naar jouw advertenties. Die leiden weer naar jouw landingspagina, waar je uiteindelijk op converteert. Het is dus erg belangrijk dat de advertenties die je hebt opgesteld interessant zijn en verleiden tot klikken.

Wanneer bezoekers klikken, hebben zij verwachtingen. Het is van groot belang dat de inhoud en verwachtingen van een advertentie waargemaakt worden op een landingspagina, zo blijkt ook uit dit artikel dat wij eerder schreven. Zo belangrijk zelfs dat Google je beloont met een hogere kwaliteitsscore wanneer de inhoud van advertenties en landingspagina’s goed overeenkomen.

Per advertentiegroep voeg je specifieke zoekwoorden toe, die allemaal te maken hebben met dezelfde behoefte. Denk hierbij aan alle zoekwoorden die kunnen duiden op een koopintentie. Bijvoorbeeld “wandelwagen kopen”, “wandelwagen online kopen” of “wandelwagen aanschaffen.” Of bijvoorbeeld “aannemer Amsterdam” of “bouwbedrijf Amsterdam”.

TIP: Splits je producten en diensten uit in verschillende advertentiegroepen. Op deze manier kun je gemakkelijk zien welke producten of diensten de meeste klikken en conversies genereren en kun je de advertentiegroepen gemakkelijk optimaliseren.

Het belang van goede zoekwoorden

Wat doet iemand die op zoek is naar een oplossing voor een probleem? Hij of zij gaat googlen. Deze persoon stelt Google bijvoorbeeld de vraag ‘waar koop ik een kinderwagen in Amsterdam?’ Verkopers van kinderwagens bieden online op bepaalde zoekwoorden uit de zin. De verkoper die het meest heeft geboden op een zoekwoord, bijvoorbeeld kinderwagen, verschijnt met zijn advertentie op Google.

Om gevonden te worden op Google zijn goede zoekwoorden van essentieel belang. Niet alleen voor de zichtbaarheid van je advertenties, maar ook voor de vindbaarheid van jouw website.

Naast het toevoegen van zoekwoorden is het uitsluiten van zoekwoorden ook belangrijk voor het succes van je Ads-account. Door te kijken naar de zoektermen in je Ads-account, kun je zien op welke termen je wordt gevonden. Zitten hier woorden tussen die je liever niet hebt? Dan kun je deze uitsluiten. Wordt je bijvoorbeeld ook gevonden op ‘tweedehands Kinderwagen Amsterdam’, maar heb jij alleen maar nieuwe modellen op voorraad? Dan kun je ‘tweedehands’ uitsluiten om de relevantie te verhogen.

Wil je meer weten over het het belang van goede zoekwoorden? Lees dan ook ons andere blog.

TIP: Begin bij het opzetten van je Google Ads-account met Modified Broad-, Zinsdeel- en Exact-zoekwoorden. Deze structuur biedt een goede basis voor het analyseren en optimaliseren van je account. Aan de hand van zoekterm-analyse kun je altijd nog woorden toevoegen of uitsluiten.

Een goede campagnestructuur bedenken voor Google Ads kost tijd en staat niet in een keer. Ook is er geen formule voor succes. Het is daarom belangrijk dat je goed kijkt naar de belangrijkste punten voor jouw bedrijf en goed blijft testen en optimaliseren. Uiteindelijk zal een goede structuur met verantwoorde keuzes resulteren in betere prestaties en meer conversies.

Meer weten over Google Ads? Download hier ons eBook en ontdek alles over adverteren via Google!

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor jou? Neem eens een kijkje op onze website of neem contact op via 072-8200909. 

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    3 Tips voor een goede structuur van je Google Ads-account

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo