6 Voordelen van Marketing Automation

6 Voordelen van Marketing Automation

6 Voordelen van Marketing Automation

Marketing Automation en e-mailmarketing (of inbound marketing) zijn misschien wel de meest effectieve hulpmiddelen in online marketing. Toch zien we dat nog relatief weinig kleinere bedrijven zich actief bezighouden met Marketing Automation. Vooral MKB’ers blijven achter, terwijl het juist voor hen ontzettend winstgevend kan zijn! Daarom zetten wij de grootste voordelen voor je op een rijtje om jou zo te overtuigen van het nut van e-mailmarketing.

Om maar met de feitelijke deur in huis te vallen… Wereldwijd zijn er meer dan 4.3 miljard mensen met een e-mailadres. Wat betreft bereik zit je dus wel goed.

Uit onderzoek van Spotler blijkt dat van alle social media platforms, e-mail veruit het meest effectieve middel is als het gaat om online conversies. Ruim 56% van de ondervraagden geeft aan in het afgelopen jaar meer dan 1x iets gekocht te hebben naar aanleiding van een ontvangen e-mail. Het enige andere platform wat enigszins in de buurt komt is Facebook.

Spotler Onderzoek Conversie Partners

Je hoeft maar één keer een mailtje te typen

Oké, je moet wel iets vaker een mail opstellen. Maar een van de grootste voordelen van het automatiseren van jouw e-mails is dat het min of meer… verrassing!… Automatisch kan! Nooit meer handmatig namen veranderen, e-mailadressen invoeren of überhaupt e-mails versturen. Met behulp van tools als Mailchimp, Sharpspring, Hubspot en SalesForce kun je gemakkelijk e-mailadressen verzamelen, e-mails opstellen en alles automatisch laten versturen. Zo kun jij je bezighouden met andere zaken die jouw aandacht vereisen.

Ook zorgt Marketing Automation ervoor dat contentmarketing relevanter en meetbaar is. Zo kun je whitepapers, downloads, blogs en andere vormen van content wegzetten in gerichte e-mailcampagnes en kun je zelfs content maken gericht op specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van leads binnen de zuivelindustrie of het versturen van een whitepaper over de nieuwste medicijnen aan dierenartsen.

Je kunt je heel nauwkeurig richten op jouw doelgroep

Wil jij de bezoekers die een whitepaper hebben gedownload een andere mail sturen, dan de mensen die het contactformulier hebben ingevuld? Met e-mailmarketing kan dat! Door zogenaamde ‘flows’ te bouwen binnen je e-mailmarketing programma, kun je alle mensen die dezelfde handeling hebben uitgevoerd, dezelfde e-mail sturen. Dit segmenteren op basis van surfgedrag draagt bij aan het personaliseren van jouw content, waarmee je gerichter leads binnen kunt halen. In plaats van schieten met hagel in de hoop dat je iets raakt, kun je doelgericht schieten op belangrijke prospects. Figuurlijk dan.

Hoog rendement op investeringen

Misschien wel het belangrijkste voordeel van Marketing Automation is dat je er meer geld mee gaat verdienen. Uit onderzoek is gebleken dat 72% van de bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing, binnen 1 jaar een stijging zagen in de omzet. Het is dus een belangrijk onderdeel van de marketing mix.

Daarnaast kan het opzetten van e-mailcampagnes gedaan worden door 1 of 2 werknemers. Als ondernemer kun jij daardoor besparen op personeelskosten. Bovendien hoeft de software die je nodig hebt voor e-mailmarketing ook niet duur te zijn.  Uiteraard zijn er de Rolls Royce’s van de Marketing Automation zoals SalesForce en Hubspot, waar je jaarlijks enkele tienduizenden euro’s aan kwijt bent. Maar dat hoeft niet! Tools als Mailchimp en Sharpspring zijn een stuk degelijker geprijsd en gaan gegarandeerd zorgen voor meer conversies en dus meer omzet. Voor elke budget is er wel een Marketing Automation tool te vinden, dus laat dat geen reden zijn om het niet te doen.

Meer weten over Marketing Automation? Download hier ons eBook!

Structuur en betere opvolging van leads

Schiet het er nog wel eens bij in om contact op te nemen met een binnengekomen lead? Marketing Automation zorgt voor een relevante en persoonlijke benadering van prospects en klanten. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. Door jouw prospects aan de virtuele hand te nemen en hen door het gehele proces van oriëntatie tot aankoop te begeleiden, bouw je aan een loyale klanten set.

En door jouw bestaande klanten structureel up-to-date te houden over aanbiedingen, acties, nieuws en andere belangrijke informatie rondom jouw bedrijf, behoud je deze klanten set en ontstaan er veel kansen voor het vergroten van het rendement. Allemaal zonder individuele mailtjes typen!

Nooit meer koude of nutteloze leads nabellen

Door gebruik te maken van e-mailmarketing kun je veel specifieker richten op een bepaalde doelgroep. Hierdoor hoef je dus nooit meer zomaar iemand op te bellen! De leads die bij jou terecht komen zijn al bekend met jouw bedrijf of hebben interesse getoond in jouw diensten of producten. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om contact te krijgen met een prospect. Je kunt hen benaderen met informatie die echt interessant is, in plaats van een verkooppraatje. 

Alles is meetbaar

In de wereld van online marketing is data heilig. Data helpt bij het optimaliseren van jouw marketing strategieën en door jouw e-mailmarketing te automatiseren, maak jij in één klap alles meetbaar. Ineens weet je precies hoeveel ontvangers jouw e-mails hebben geopend, op de buttons hebben geklikt en welke hebben geleid tot conversies. Door de bezoekers van je website op die manier te tracken, kun je bezoekersprofielen opbouwen. Deze profielen kunnen je weer helpen bij het verfijnen van jouw marketingstrategieën.

Ook kun je door constant te blijven testen de beste e-mailcampagnes optimaliseren en de zwakke campagnes op tijd herkennen en bijsturen. Hierdoor kun jij jouw campagnes schaalbaar maken.

TIP: Sinds een aantal maanden is de AVG van kracht en deze wordt streng nageleefd. Houd daarom goed in de gaten hoe jij persoonsgegevens verwerkt. Meer informatie kun je vinden in dit artikel.

Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen van Marketing Automation en e-mailmarketing (of inbound marketing). Zo kun je bijvoorbeeld denken aan een betere samenwerking tussen je marketing- en salesafdeling, het opschalen van jouw bedrijf en de kansen om nieuwe prospects te benaderen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Marketing Automation? Wij vertellen je er graag alles over! Neem contact met ons op via 072 820 0909 of kom een keer langs bij onze workshop Marketing Automation 101.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Vragen over dit bericht? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten!

avatar

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    6 Voordelen van Marketing Automation

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo