CONVERTS: hét model voor een effectieve landingspagina

CONVERTS: hét model voor een effectieve landingspagina

CONVERTS: hét model voor een effectieve landingspagina

De mensen moeten niet alleen je website bezoeken, ze moeten geboeid worden en tot actie overgaan. Maak je landingspagina zo eenvoudig en verleidelijk mogelijk. Maak een landingspagina die converteert. Met het CONVERTS-model richt je jouw landingspagina effectiever in!

Wat is het CONVERTS-model?

De letters van CONVERTS staan voor:

  • Clear Call To Action
  • Offer
  • Narrow Focus
  • Very Important Attributes
  • Effective Headline
  • Resolution Savvy Layout
  • Tidy Visuals
  • Social Proof

Clear Call to Action: verleid je bezoeker

Een call-to-action is een aansporing tot actie. De actie waarvan jij wilt dat jouw bezoekers het ondernemen. Roep ze duidelijk op tot actie met een actieknop. Teksten als ‘Meld je aan’, ‘Vraag een Quick Scan aan’, ‘Vergelijk direct online’ werken beter dan ‘ga verder’, ‘verstuur’ of ‘aanvragen’. Hoewel de vorm van de knop belangrijk is, is de tekst altijd belangrijker. Mensen scannen koppen, opsommingen, links en buttons. Met de juiste call-to-action verleid je jouw bezoeker.

Offer: doe een onweerstaanbaar aanbod

Wat heb je jouw bezoekers te bieden? Waarmee haal je ze over? Maak dit duidelijk op de landingspagina. Het gaat hierbij om het bieden van toegevoegde waarde. Waar heeft je bezoeker behoefte aan? Wat onderscheidt jouw producten van die van de concurrent? En waarom moet de bezoeker nu al toehappen en kan het echt niet volgende week? De beste aanbiedingen trekken je bezoekers het verst in de conversiefunnel. Probeer er een deadline aan vast te plakken. Dan creëer je een gevoel van urgentie en reageren mensen sneller.

Narrow Focus: communiceer een korte en duidelijke boodschap

Houd het simpel en concentreer de boodschap. Geef de potentiële klant niet teveel keuzes op de landingspagina. Dit leidt tot zogenaamde keuzestress. Als mensen niet weet wat ze moeten kiezen, kiezen ze niets. Hoe helderder en simpeler de boodschap, des te groter de kans dat de bezoeker tot actie over gaat.


77 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE LANDINGSPAGINA


Download ons gratis eBook!

Very Important Attributes: vertel waarom mensen voor jou moeten kiezen

Geef je bezoekers goede redenen om te doen wat jij wilt. Dit zijn jouw Very Important Attributes (ofwel USP’s: Unique Selling Points). De bezoeker scant de landingspagina snel en moet dus niet worden afgeleid door de complete gebruikershandleiding van het product. Beschrijf de twee tot vijf voornaamste voordelen van je product of dienst en laat deze ook zien. Probeer niet te verzanden in producteigenschappen (dat gaat over jou), maar vertaal naar consumentenvoordelen (dat gaat over de consument).

Effective Headline: omschrijf direct het voordeel

Effectieve koppen zijn cruciaal. De bezoeker is al op je landingspagina gelokt, dus die grappige of catchy titel is overbodig. Je moet nu overtuigend te werk gaan. Gebruik duidelijke taal over wat je te bieden hebt. Bijvoorbeeld ‘jouw marketing-rendement verbeteren’, ‘direct je vrienden vinden’ en ‘5 keer sneller lassen!’ laten direct zien wat jij te bieden hebt.

Resolution-Savvy Layout: houd rekening met verschillende schermen

Oftewel: rekening houden met de schermresoluties van anderen. Op jouw grote HD-monitor kan de landingspagina er piekfijn uit zien. Genoeg computergebruikers maken echter gebruik van oudere schermresoluties waar de pagina gedeeltelijk op wegvalt. De belangrijkste elementen van de pagina (het logo, de hoofdregel en de actieknop) plaats je daarom aan de bovenkant van de pagina. Boven de zogenoemde paginavouw. Indien mogelijk bekijk je de lay-out van de pagina op verschillende schermresoluties.

Tidy Visuals: gebruik alleen relevante afbeeldingen

Afleidende elementen op internetsites werken als je de aandacht wil trekken. Maar als de mensen eenmaal op je site zijn, wil je ze niet afleiden met irrelevante afbeeldingen.

  • Een net en simpel ontwerp met voldoende witregels zorgt ervoor dat de bezoeker zich beter kan concentreren op de actieknop.
  • Grote(re) lettertypes verleiden de bezoekers om te lezen en begrijpen waar je website over gaat.
  • Bulletpoints maken een grote tekst overzichtelijker.

Een aantal ‘visuele’ tips

  • Filmpjes hebben een grote impact op een kleine ruimte. Deze kunnen je conversies met 80% verhogen.
  • Zorg ervoor dat het gebruikte beeldmateriaal er op gericht is om bezoekers over de streep te trekken. Het relevant is. Foto’s met overdreven gelukkige mensen, exploderende grafieken of zomerse lammetjes zijn vaak niet alleen overbodig: ze leiden ook af van wat je de bezoekers wilt vertellen.
  • Foto’s zorgen voor een langere laadtijd. Dit vindt zowel je bezoeker als de zoekmachine niet leuk. De laadtijd moet je zo kort mogelijk houden.

Social proof: kom met bewijs van anderen

Bewijzen werken. Laat zien dat je tevreden klanten hebt. Mensen zijn sociale dieren en hechten meer waarde aan zaken die anderen al goedgekeurd hebben. Als beginnende ondernemer heb je misschien nog niet veel bewijzen van je geleverde werk. Toch zijn één of twee quotes van tevreden klanten genoeg om anderen te overtuigen. Een lijst van klanten, aandacht van de pers en gebruikersstatistieken zijn ook goed om te vertonen op je landingspagina.

Zorg niet voor teveel afleiding

Houd bij al deze punten in het achterhoofd dat het de aandacht niet afleidt van het eerste punt: Clear Call to Action. Die moet altijd perfect zichtbaar blijven.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door…

Dit artikel is tot stand gekomen met behulp van KISSmetrics. Bekijk het originele CONVERTS-artikel voor een uitgebreidere tekst (Engelstalig) en meer voorbeelden.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Vragen over dit bericht? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten!

avatar

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    CONVERTS: hét model voor een effectieve landingspagina

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo