Verbeter je website. Gebruik MBTI Typeringen!

Om er zeker van te zijn dat je design goed aansluit bij je doelgroep is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep precies is. 

  • Welke bezoekers wil je op je website hebben?
  • Binnen welk persoonlijkheidstype passen zij?
  • Wat zijn hun wensen en doelen bij het product of de dienst?
  • Tegen welke problemen kunnen zij aanlopen?
  • Hoe willen zij worden aangesproken?

Om je doelgroep duidelijker in kaart te brengen, kan het helpen om een persona te maken of gebruik te maken van het Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) model.

Verbeter je website, sluit aan op iedere bezoeker

Het MBTI-model deelt mensen op in zestien verschillende persoonlijkheidstypen. Deze 16 typen kunnen we in vier verschillende profielen onderverdelen:

  1. Competitief: snel en rationeel
  2. Spontaan: snel en emotioneel
  3. Methodisch: langzaam en rationeel
  4. Humanistisch: langzaam en emotioneel

De vier profielen schetsen allemaal een persoonlijkheid met eigen kenmerken, wensen en behoeftes. Door een webpagina bewust zo in te delen dat je elk van deze vier MBTI-typen aanspreekt, vergroot je de kans op conversie op je website.

De 4 MBTI-typen uitgelegd

1. Rush-Hurry-Rose – Competitieve bezoeker

  • Maakt snel beslissingen
  • Wil niet te veel hoeven lezen, gaat snel naar een ander als informatie niet snel genoeg te vinden is
  • Houdt van rijtjes met korte informatie, opsommingen en tabellen
  • Beslist op basis van feiten

2. Eddy Experience – Spontane bezoeker

  • Bekijkt veel foto’s, de website moet een goed gevoel geven
  • Gevoelig voor aanbiedingen
  • Gevoelig voor meningen van anderen
  • Beslist snel op basis van emotie

3. Hesitant Henrietta – Humanistische bezoeker

  • Wil verzekerd worden dat alles goed zit
  • Leest alles, wil graag FAQ’s en reviews zien
  • Gevoelig voor keurmerken en bewijzen
  • Wil graag een persoonlijke benadering
  • Neemt langzame beslissingen gebaseerd op emotie

4. Questioning Quentin – Methodische bezoeker

  • Wil alle informatie lezen voor er beslist kan worden
  • Maakt beslissingen op basis van feiten
  • Wil dat alles klopt en er professioneel uit ziet
  • Maakt langzame beslissingen op basis van feiten

Meer succes halen uit je online marketing?

Download ons e-book over ROI Driven Marketing!

Vervolgens willen we bekend zijn met de weg die de gebruikers afleggen op onze website:

  • Welke pagina’s bezoeken zij in het proces?
  • Waar in het proces heeft deze gebruiker een extra zetje nodig?
  • Waar zullen ze even twijfelen of bevestiging zoeken?

Door het proces goed in kaart te brengen, kunnen we bepalen welke designkeuzes we moeten maken om de doelgroep te laten converteren. Bij alle designkeuzes die we maken tijdens het ontwerpen van onze websites houden we de 4 MBTI-typen in ons achterhoofd.

  • Voor competitieve bezoeker Rose zouden we direct in de header drie belangrijke USP’s plaatsen die makkelijk scanbaar zijn. Zij wil graag snel beslissen zonder te hoeven zoeken naar informatie.
  • Voor de spontane bezoeker Eddie kunnen we een element van schaarste toepassen (nog 2 tickets over!) zodat je hem kunt verleiden direct te beslissen. Een countdown bovenaan de pagina is ook een visueel element om schaarste te creëren. Daarnaast kunnen we gebruik maken van veel mooie foto’s om Eddie te verleiden.
  • Voor de humanistische bezoeker Henrietta is het een idee om FAQ’s en reviews te plaatsen om haar een veilig gevoel te geven.
  • Voor de methodische bezoeker Quentin kunnen we overige belangrijke feiten verder naar onderen op de pagina vermelden. De methodische bezoeker neemt immers graag de tijd en vindt het niet erg om verder te moeten scrollen.

Omdat we telkens deze 4 verschillende gebruikers in ons achterhoofd houden, verzekeren we onszelf ervan dat ons webdesign aansluit op de gebruikers. Zo komen we weer dichterbij ons ultieme doel: een zo hoog mogelijk conversiepercentage.

Hoe je dit in jouw design verwerkt? Check hieronder ons voorbeeld!

Als online marketing bureau zijn we onder meer gericht op online marketingmiddelen die we kunnen inzetten. Als voorbeeld nemen we onze online marketing-pagina. Waarom zou je online marketing aan ons uitbesteden? En hoe kunnen we ieder MBTI-type van dienst zijn?

Voor iedere bezoeker gepaste elementen

  1. Voor Rose, de competitieve bezoeker:
    1. Opsommingen
    2. Tabellen
    3. Feiten
  2. Voor Eddie, de spontane bezoeker:
    1. Foto’s
    2. Aanbiedingen
    3. Reviews
  3. Voor Henrietta, de humanistische bezoeker:
    1. Veelgestelde vragen
    2. Reviews
    3. Keurmerken en bewijzen
    4. Alinea met uitgebreidere omschrijving
  4. Voor Quentin, de methodische bezoeker:
    1. Feiten
    2. Professioneel design
    3. Consistentie
    4. Alinea met uitgebreidere omschrijving

Meer weten over succesvolle online marketing? Download ons e-book!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Of schijf je in voor een van onze workshops

En haal meer rendement uit jouw marketing

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel