Het succes van een webshop meten: de beste functies en rapporten in Google Analytics

Het succes van een webshop meten: de beste functies en rapporten in Google Analytics

Het succes van een webshop meten: de beste functies en rapporten in Google Analytics

Je hebt een webshop, maar je wilt meer. Meer bezoekers. Meer omzet. Meer succes. Natuurlijk! Maar hoe? In dit artikel lichten wij de beste functionaliteiten en rapporten toe, zodat jij direct meer inzicht kunt krijgen in jouw online marketinginspanningen.

De basis van online marketing is data. Op basis van data maak je bewuste keuzes die zeker leiden tot meer succes. Eén van de beste databronnen is Google Analytics. Maar naar welke rapportages kijk jij dan? En hoe pas je die goed toe?

De basistheorie: de fasen van een aankoop

Wil je succes met je webshop, dan heb je klanten nodig. En klanten komen via drie verschillende fasen op jouw webshop:

  • Bereik
    Je moet eerst je doelgroep zien te bereiken. De juiste mensen moeten op je webshop komen. Voor de meeste shops is Google hier je vriend. Met name Google Shopping leidt tot hoge kwaliteit bezoekers.
  • Boeien
    Zodra je mensen hebt bereikt, en ze bezoeken je webshop, is het tijd om ze te boeien. Ze moeten de juiste informatie vinden. Het juiste product en de juiste productinformatie.
  • Activeren
    Als bezoekers jouw website eenmaal gebruiken, is het tijd om ze te converteren. Ze moeten jouw producten gaan kopen!

Wil je meer weten over deze fasen? Lees dan ook ons blog over het 4-fasen model!

Bereik - boeien - activeren

Fantastische functionaliteiten

In Google Analytics zitten veel instellingen en functionaliteiten verstopt. Deze functionaliteiten maken het gemakkelijker om een overzicht te krijgen van de data. De belangrijkste zijn:

Datum selecteren

Rechts bovenin je scherm kun je een datumreeks selecteren. Afhankelijk van jouw behoefte selecteer je hier een dag, week, maand of misschien zelfs enkele jaren.

Datums vergelijken

Als je wilt weten of December beter was dan November (of december vorig jaar), dan kan je in Analytics de statistieken van twee datumreeksen vergelijken. Dit is briljant als je ergens een grote aanpassing in je marketing of op je website hebt doorgevoerd en het effect van deze verandering wilt meten.

Grafiek instellen op dag, week of maand

Heb je een langere periode ingesteld? Dan is jouw grafiek geplot op dagen. Dat kan onhandig zijn. Misschien dat plotten per week of maand meer inzicht geeft? Dat kan met de knop “dag”, “week” of “maand” boven elke lijngrafiek.

Annotaties

In Analytics kan je aantekeningen maken, “Annotaties”. Deze annotatie kun je vastpinnen aan een bepaalde dag. Zo kan je bijvoorbeeld noteren wanneer een bepaalde campagne live is gegaan. Of je advertentie in de krant stond. Wanneer je jouw klachtenformulier op je website hebt aangepast. Of wanneer je nieuwe website live ging. Zo kan je altijd terugkijken in de lijngrafiek en grote verschillen misschien verklaren door deze annotaties. Over een paar maanden weet jij niet meer exact wat er gebeurd is op 15 november.

Fantastische rapportages

Voor uitgebreide inzichten biedt Google Analytics een legio aan mogelijkheden. Van het gedrag van de bezoekers op je website tot de impact van jouw online campagnes. Je kunt het allemaal meten in Analytics. Wij lichten er een aantal uit waarvan wij vinden dat ze fantastisch en essentieel zijn.

Rapport 1: Bron/Medium

Om het bereik te kunnen inschatten, is “alle verkeersbronnen” briljant. Je gaat naar “Acquisitie”, “Alle verkeer” en vervolgens naar “Bron/Medium”. Hier krijg je een tabel te zien met waar bezoekers vandaan komen (fase 1: bereik) en hoe ze vervolgens je website gebruiken (fase 2: boeien) en of ze converteren (fase 3: activeren).

Denk er om dat het gaat om relatieve statistieken. Met andere woorden: 2% succespercentage zegt niet veel. Maar als het gemiddelde 1% is, weet je dat elke bron met 2% succespercentage bovengemiddeld veel rendement levert. Hier zou je extra op kunnen inzetten.

Ook groei is een belangrijk relatief getal. 2000 bezoekers zegt niet veel. Maar als 2000 bezoekers een half jaar geleden nog maar 1000 bezoekers waren, is dat een mooie groei.

Rapport 2: Ondersteunde Conversies

Onder het item “Conversies” kun je klikken op “Multichannel Trechters” en vervolgens op “Ondersteunde Conversies”. Je ziet nu een rapportage voor je, met daarin aangegeven hoeveel invloed elk kanaal heeft gehad.

Lastig? Hier volgt de uitleg. Bezoekers kunnen meerdere keren op je website komen voordat ze iets doen (conversteren). Bijvoorbeeld eerst via Google, daarna via een direct bezoek aan je website en daarna de conversie (bijvoorbeeld een aankoop).

In de meeste rapportages in Google Analytics staat dan dat de “directe bron” 1 conversie heeft opgeleverd. Maar is dat wel terecht? Het eerste bezoek uit Google, waar geen conversie ontstond, was immers de kennismaking met jouw website. In het rapport “ondersteunde conversies” zie je dan één succes bij “directe bezoekers” en één succes voor Google bij “ondersteunde conversies”.

Waarom is deze rapportage zo mooi? Zo kan je bepalen hoeveel invloed een bepaald kanaal op jouw bezoekers heeft. Zo weten we uit ervaring dat Google Ads vaak leidt tot bezoekers die voor de eerste keer in aanraking komen met jouw bedrijf of producten. Vooral bij complexere beslissingen is het dan logisch dat men niet converteert: men wil er een nachtje over slapen of nog even overleggen met zijn/haar partner.

Voorheen, toen deze rapportage er nog niet was, zou je Google Ads na verloop van tijd uitgezet hebben. Het leidt toch niet tot successen? Tegenwoordig is dat dus anders. Je kunt Google Ads (of welke bron dan ook) beter de credits geven die het verdient!

Rapport 3: Mobiel gebruik

Het is natuurlijk fantastisch om te weten of mensen jouw website wel goed gebruiken op hun reguliere computer, tablet en mobiel. Je kunt dit analyseren bij “Doelgroep”, “Mobiel” en daarna “Overzicht”.

Waar je nu op moet letten? Afwijkingen. Een verhoogd bouncepercentage, minder pagina’s per bezoek, kortere tijd op de website of een lager succespercentage zijn afwijkingen waarop je direct moet anticiperen.

Hoe je moet anticiperen? Dat kan weer op twee manieren: je kunt er voor zorgen dat je minder geld uitgeeft aan mobiel adverteren (bijvoorbeeld: Google AdWords niet meer op mobieltjes vertonen), of je landingspagina optimaliseren voor gebruik (bijvoorbeeld: groter je telefoonnummer aanbieden op mobieltjes, zodat mensen je snel kunnen bellen).

Natuurlijk zijn dit wat eenvoudige voorbeelden, de praktijk blijkt veelal een stuk lastiger te zijn.

Waarom is jouw website nog geen succes? Vraag nu een QuickScan aan en wij vertellen het je!

Rapport 4: Uitstappagina’s

Het is natuurlijk ook belangrijk te weten op welke pagina’s men je website weer verlaat. Dit vind je bij “Gedrag”, “Site-inhoud” en vervolgens “Uitstappercentages”. Je let daarbij vooral op het uitstappercentage. Is er een pagina met een extreem hoog uitstappercentage? En is dat niet jouw bedankpagina? Doe er dan wat aan! Vandaag nog!

Je kunt ook eens kijken naar de rapportage “bestemmingspagina’s”. Hier let je op een hoog bouncepercentage (hoger dan gemiddeld, met meer dan 50 bezoekers). Pagina’s met een hoog bouncepercentage voldoen niet aan de verwachting van de bezoeker. Je kunt of kritisch kijken naar verbeterpunten op deze pagina of naar de bron van deze bezoekers. Waarom verwachten bezoekers hier iets anders? En hoe kan ik daar aan voldoen?

Rapport 5: alle rapportages onder E-commerce

Voor webshops zeker een van de belangrijkste rapportages in Google Analytics. Kijk bij “Conversies”, “E-commerce” en vervolgens een willekeurige rapportage. Hier vind je interessante cijfers over het bestelgedrag van jouw bezoekers.

Wat zijn dan interessante cijfers?

  • Gemiddelde bestelwaarde: (bij de rapportage “Overzicht”). Hier zie je wat bezoekers gemiddeld besteden in jouw webshop. Valt dit tegen? Dan kan je jouw prijzen verhogen, of marketingkeuzes maken om duurdere producten beter te promoten of in je webshop functionaliteiten laten maken om meer producten te laten bestellen (staffelkorting, upsells, dat werk).
  • Gemiddelde prijs: (bij rapportage “Productprestaties”) dit is de gemiddelde prijs die men betaalt voor een product in jouw webshop.
  • Gemiddelde hoeveelheid: is het gemiddeld aantal verkochte producten in 1 transactie.

Moeite met analyses maken?

Google Analytics begrijpen en toepassen is lastig. Zeker als je het niet vaak doet. Toch is het één van de basisvaardigheden die elke eigenaar van een webshop zou moeten hebben. En het kan het leiden tot interessante keuzes, die jou meer omzet kunnen opleveren. Wil je meer weten over Analytics? Dat kan!

  • Schrijf je in voor één van onze workshops. 
    • Regelmatig geven we een workshop over Google Analytics.
  • Kom terug op ons weblog.
    • Ook hier is Google Analytics één van onze favoriete onderwerpen.
  • Laat ons een gratis Quick Scan doen.
    • Dan krijg je van ons statistieken én een interpretatie daarvan!
SCHRIJF JE IN VOOR EEN WORKSHOP

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    Het succes van een webshop meten: de beste functies en rapporten in Google Analytics

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo