Gebruik Shopping in Google Ads!

Noot: Alleen relevant voor webshops

Heb je een webshop? En zet je geen Google Shopping in? Dan ben je dief van je eigen portemonnee. Met de volgende tips zet jij een waardevolle Shopping campagne op. En shopping, dat leidt altijd tot rendement!

Een goed ingerichte Google Shopping Feed

Meestal bied je één feed aan als je Google Shopping inzet. Maar met deze feed kun je wel meerdere campagnes aanmaken. En  met filters kun je verschillende delen van je feed uitschakelen. Dus een goede feed, met veel informatie, maakt dat je specifiekecampagnes kunt inrichten, en beleid per onderdeel van je feed kunt maken. Categorie, merk en product zijn structuren waarin we graag campagnes gieten en optimaliseren.

Krijg inzicht en structuur met ‘custom labels’

Je kunt in jouw feed ook ‘custom labels’ meenemen. Hierin kun je alles meenemen wat interessant is. Zo kun je, in jouw CMS, alle producten met enorme marge een vinkje geven. In de custom label lees je dan alles met hoge marge uit (indien hoge marge, staat er in deze kolom een 1). Zo kun je een aparte campagne maken met hele hoge marge. Ditzelfde kun je doen voor andere zaken: producten die hard lopen in de zomer, producten met juist een lage marge, producten met speciale aanbiedingen en kortingen, et cetera.

Meer rendement uit je webshop halen?

Volg onze workshop!

Optimaliseer de titels van je feed

Bij Google Shopping kun je geen zoekwoorden opgeven waarop je gevonden wordt. Google bepaalt zelf waarop jij vindbaar bent. Dit wordt vooral bepaald door je titels. Dus optimaliseer deze, voor maximale vindbaarheid. Behalve je titels is ook je omschrijving erg belangrijk.

Voeg uitsluit-zoekwoorden toe

Zoals hierboven aangegeven: in Google shopping kan je niet bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Je kunt wel negatieve zoekwoorden toevoegen: woorden waarop je niet gevonden wilt worden. ‘Tweedehands’, ‘gratis’ en ‘hoe’ zijn goede negatieve zoekwoorden.

Gebruik concurrentiestatistieken

Dankzij ‘Verlopen vertoningspercentage voor zoeken (positie)’ weet je of je te laag biedt. Hoe hoger dit percentage, hoe vaker jouw concurrent de bieding wint. Met ‘Verlopen VP voor zoeken (budget)’ weet je of je genoeg budget hebt. Hoe hoger dit getal, hoe minder Google jouw advertentie laat zien dankzij te weinig budget.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel