Google Ad Grants verbeteren?! Hoe je jouw Grants succes verhoogt!

Wat is Google Grants precies?

Google Grants is een maandelijks tegoed van 10.000 dollar. Dit tegoed maakt Google vrij voor stichtingen. Zo kunnen zij hun doelen nastreven. Zoekt je doelgroep in Google naar jou? Dankzij dit budget krijgt jouw aanbod een hoge vertoning in Google. Een essentiële eerste stap van fondsenwerving.

De voorwaarden van een grant

Tot zo ver vrij eenvoudig. Google stelt echter enkele voorwaarden. De belangrijkste drie zijn:

  • Je bent in het bezit van een CBF of ANBI keurmerk.
  • Je bent een Nederlandse stichting, erkend door TechSoup.
  • Je onderhoudt je AdWords-account goed.

Er zijn ook nadelen..

Er zijn enkele nadelen ten opzichte van een commercieel account:

  • Je mag maximaal 2 dollar per klik bieden.
    Commerciële adverteerders staan altijd boven de Grants adverteerders in de zoekresultaten.
  • Dit betekent dat je doorgaans 15 tot 20 procent van de impressies bereikt ten opzichte van een commercieel account.

Je staat dus altijd onder de commerciële accounts. Daar win je het niet van. Ook kun je de concurrentie met professionele stichtingen niet aan. De kosten voor zoektermen als “doneren” en “schenken aan goed doel” rijzen de pan uit. Dit win je niet met maximaal 2 dollar per klik.

KORTOM: DE CONCURRENTIE BINNEN GRANTS IS MOORDEND!

Hoe win jij van de concurrentie?

Met een Grant kun je mensen bereiken die interesse hebben in jouw onderwerp. Mensen die zoeken en oriënteren op “hot topics” van jouw stichting. Dit zijn niet mensen die gelijk doneren of hun testament aanpassen in jouw voordeel. Dit zijn mensen die voor het eerst in aanraking komen met jouw stichting.

Bereik oriënterende bezoekers

Je zet in op oriënterende bezoekers. Daarbij zijn enkele doelen mogelijk: naamsbekendheid, bekendheid van het maatschappelijke probleem, draagvlak creëren, oriëntatie op de mogelijke oplossingen die jij biedt.

Focus op de “zachte conversies”

Inspelen op oriënterend gedrag gaat gepaard met “zachte conversies”. Je speelt niet in op fondsen werven of op nieuwe abonnees. Nee: je speelt in op de eerste handreiking. Je probeert je database te laten groeien of mensen kennis met je te laten maken:

  • Aanvragen les- of spreekbeurtpakket voor mensen die in het onderwijs je verhaal willen verspreiden.
  • Aanvragen eBook of inschrijven nieuwsbrief voor mensen die behoefte hebben aan meer informatie (bijvoorbeeld tips om zelf aan een beter milieu te werken of zelf maatschappelijke problemen op te lossen).
  • Aanvragen informatiepakket “fondsenwerving” voor mensen die zelf de Kilimanjaro willen beklimmen voor het goede doel.
  • Et cetera.

Je meer verdiepen in jouw doelgroep?

Download onze toolkit!

Google Grant voorbeelden

Voorbeeld: Taalachterstand bij allochtone jongeren

Grants aanvragen voor een bibliotheek? En heb je het doel laaggeletterdheid tegen te gaan? Dan zijn allochtone jongeren een belangrijke doelgroep. Hier wordt veel op gezocht, maar weinig op geadverteerd. Kijk maar eens naar deze zoekresultaten.

Wil je dat mensen je op deze zoekwoorden vinden? Zorg dan voor relevante inhoud:

  • Tips die zorgverleners (Zoals vrijwilligers bij Stichting Vluchteling of medewerkers van het UWV) zouden kunnen toepassen.
  • Lesmateriaal voor leerkrachten op het basisonderwijs.
  • Zelfhulpmiddelen voor de allochtone jongeren zelf (voortgezet onderwijs). Je zou over dit onderwerp ook kunnen bloggen:
  • Begeleiding taalachterstand
  • Taalachterstand peuter oorzaken
  • Gevolgen taalachterstand

Je zou zelfs kunnen zorgen voor een online test of quiz. Hier kunnen mensen zich op inschrijven en deze test wekelijks doen. Misschien laat je mensen hun taalniveau zelf bepalen. Zo schrijven mensen zich in waarvan jij weet dat ze met
een taalachterstand kampen. En je bent vindbaar op zoekwoorden als “beter leren lezen” of “beter leren schrijven”

Nog een voorbeeld: digitaal veilig

Stel, je wilt jongeren informeren over moderne ICT en communicatie over deze middelen. Social media, WhatsApp, selfies. Dit leidt tot sociale druk. Iedereen kent de problemen die de nieuwe technieken met zich meebrengen.

Stel dan materiaal ter beschikking:

  • Blogartikelen voor ouders die informatie online zoeken.
  • Spreekbeurtpakketten voor basisschoolleerlingen die over dit informatie meer willen vertellen.
  • Lespakketten voor docenten.

Deze informatie kun je allemaal via Google Grants verspreiden, zonder al te veel concurrentie. Zoek maar eens op “cyberpesten tegengaan” of “social druk facebook”.

Een derde voorbeeld: de opvang van katachtigen

Als je een stichting hebt die katachtigen wilt opvangen en herplaatsen in het wild, is het zinvol hierover te vertellen. Op social media, op blogs, via e-mail en natuurlijk ook op Google. Zo zou je informatie kunnen aanbieden over:

  • Vijanden van de leeuw
  • Leeuwen spreekbeurt
  • Leefgebied leeuw

Op deze pagina’s vertel je over de vijanden en het leefgebied van de leeuw. Maar je gaat ook meer vertellen over de dreigingen die katachtigen dagelijks onder ogen krijgen.

Je wilt je bezoekers aan je binden. Dit kun je doen met behulp van zachte call to actions, bijvoorbeeld:

  • Een rondleiding op de kattenopvang;
  • Een spreekbeurtpakket;
  • Inschrijven op de nieuwsbrief en ontdekken wat je zelf kunt doen om de wereld voor katachtigen mooier te maken.

5 Tips

Tip 1: Het begon met een missie!

“Armoede de wereld uit!”, “Kanker alleen nog een chronische ziekte!”, “Maximaal 1% laaggeletterdheid!”. Elke stichting begint met een missie. Een gedachte. Een goed streven!

Wat wil jouw stichting bereiken? En hoe vertaal je dat naar online?

Je wilt met de Grants je goede doel beter promoten. Dus grijp eens terug naar je missie: wat wil je nou echt bereiken? En hoe zet je de Grants in om dat doel te halen? Dan begin je met een hoger doel dan “donaties binnenhalen” of “vrijwilligers werven”.

Tips waarmee je jouw missie centraal stelt..

  • Focus niet op donaties, maar op je doel. Vaak is informeren al genoeg. Heb jij al een spreekbeurtpakket? Een receptenboek? Een blog met tips hoe je mensen met een hulphond kunt helpen?
  • Denk niet “hoe kan ik de grants opmaken”. Maar hoe kan Google bijdragen aan mijn doel? De missie van jouw stichting staat centraal, ook bij de Grants Campagnes.

Tip 2: Een goede strategische basis

Zonder visie geen goed beleid. Een Grant campagne moet worden gevoed van bovenaf. Vragen waarop je op voorhand een antwoord moet hebben:

  • Welke rol speelt de stichting in de samenleving?
  • Welke rol speelt de online (bijv. website) hierbij?
  • Welk doel streven we na met de Grant?

Tips om een strategie te vormen:

  • Omschrijf de doelen en doelstellingen van je website en de bijbehorende Grants campagne.
  • Bepaal je doelgroep en de customer journey. Dit kan met het See – Think – Do – Care model van Conversie Partners.
  • Meet gedrag op je website, zodat je het behalen van deze doelen in kaart kunt brengen.

Tip 3: Focus op kwaliteitsscore

Je staat gegarandeerd onder commerciële accounts. En je mag maximaal $2 per klik bieden: dit is vaak niet genoeg om het te winnen van andere stichtingen op veel beconcurreerde zoekwoorden. Goed begin, hè?

Focussen op de kwaliteit van de campagne is van levensbelang. Google geeft elk zoekwoord een kwaliteitsscore, die samen met je bod (dat altijd $2 zal zijn) de positie binnen Google bepaalt.

Tips om te focussen op de kwaliteitsscore:

  • Focus op een hoge Click-Through-Rate (CTR). Dit is het percentage mensen dat doorklikt na het zien van jouw advertentie. Google ziet een hoge CTR als signaal dat jouw advertentie relevant is. En dus dat zoekers jouw advertentie als gewenst resultaat zien. Een hoge CTR streef je na door concrete en duidelijke advertentieteksten te schrijven. En door gebruik te maken van alle mogelijke extensies.
  • Zorg voor relevante advertenties. Het zoekwoord waarop je biedt, moet minimaal terugkomen binnen een advertentietekst.
  • Goede bestemmingspagina’s. Oftewel, voor elke advertentie- en zoekwoordcombinatie moet er sprake zijn van een super relevante bestemmingspagina. Een pagina die antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Een pagina waarop een zachte conversie gedaan kan worden.

Tip 4: Niet concurreren met bedrijven

Volgens Google bereik je doorgaans slechts 15 tot 20 procent van de impressies ten opzichte van een commercieel account. Dat komt doordat advertenties altijd onder de advertenties van commerciële AdWords-accounts staan. Je moet dus proberen de commerciëlere zoekwoorden te mijden en te gaan voor zoekwoorden die minder commercieel zijn.

Tips om de concurrentie uit de weg te gaan

  • Focus niet op commerciële zoekwoorden zoals “doneren” of “erfenis naar goed doel”. Hierop adverteren grotere jongens met commerciële accounts. Bovendien werf je met die zoekwoorden helemaal niemand: mensen doneren niet zomaar aan een willekeurig goed doel omdat ze je vinden op Google.
  • Zoek naar zoekwoorden in de long tail. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit vier of meer woorden. Op deze zoekwoorden wordt per stuk niet veel gezocht. Als je ze combineert representeren ze echter een bijzonder groot zoekvolume.

Tip 5: Een slimme remarketing campagne

Als mensen op je website zijn geweest, blijven ze meestal niet langer dan 2 minuten. Veel te kort om te vertellen over jouw goede doel. Zorg daarom ervoor dat er een relevante remarketing campagne klaar staat.

Hoe zet je een goede remarketingcampagne op?

  • Kijk hoe vaak mensen op jouw website komen en hoeveel dagen tussen de verschillende bezoeken zitten. Na hoeveel dagen converteren ze? Daarmee krijg je een indicatie van periode dat je remarketing campagnes moeten lopen. Mensen té lang achtervolgen met slechts één advertentie leidt alleen maar tot irritatie
  • Leid mensen op tijdens deze periode. Deze mensen vinden jouw aanbod blijkbaar interessant. Met remarketing weet je dat deze mensen al een beetje ‘warm’ zijn. De kans dat zij converteren is groter. Zorg er dus voor dat er minimaal 3 tot 10 advertenties klaarstaan. Vertel ze hierin wat zij van jouw stichting moeten weten.
  • Om remarketing op het Google Display Netwerk te doen, moet er een commercieel AdWords account worden opgezet. Dit is zeker een optie. Maar weet je dat remarketing op Facebook tot nog meer merkbinding en -loyaliteit leidt?

Meer succes halen uit je Grants?

Conversie Partners helpt stichtingen met het aanvragen, opzetten en onderhouden van Grants campagnes. Maar ook met het behalen van successen in de oriëntatie-, actie- en loyaliteitsfase van jouw goede doel. Hiervoor werken we tegen een gereduceerd tarief. Bovendien geven we stichtingen een gratis brainstorm cadeau, waarmee we jouw online marketing strategisch vormgeven.

Start direct met ROI Driven Marketing!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel