Google Ads: het belang van goede advertentieteksten

Goede advertentieteksten zorgen voor de juiste verwachting en het juiste gedrag van de bezoeker. Goede advertentieteksten zorgen dus voor meer bezoekers, klanten en daarmee meer omzet.

Voor het schrijven van teksten moet je soms een beetje creatief zijn. Relevantie is echter nog belangrijker. Als jij in je advertentie veel hogere verwachtingen schept dan dat je kunt waarmaken, zullen jouw klikkers alleen maar teleurgesteld zijn als ze op je landingspagina komen.

In dit blogartikel bespreken we hoe jij de beste, scherpste en meest overtuigende advertentieteksten voor Google Ads (Search) kunt schrijven.

Waaruit bestaat een Google tekstadvertentie?

Een tekstadvertentie in Google Search bestaat in de basis uit drie onderdelen:

  1. Een kop
  2. Een zichtbare url
  3. Een beschrijving
  4. Google advertentie-extensies

Kop

Dit is het meest opvallende gedeelte van je advertentie. Door de kop bepalen de meeste mensen of jouw aanbod aansluit op hun behoeftes. Daarom is het slim zoektermen in je kop op te nemen die precies aansluiten op de zoekopdracht. Dit verhoogt de relevantie, waardoor mensen eerder op jouw advertentie doorklikken.

Zichtbare url

De zichtbare url staat onder de kop en wordt meestal groen weergegeven. Deze url bestaat uit de domeinnaam en optionele padvelden. Deze padvelden geven je bezoeker een idee waar ze op jouw website uitkomen als ze op jouw advertentie klikken.

Voorbeelden van deze onderdelen:
Domein: www.mijnwinkel.nl
Padveld 1: /schoenen/
Padveld 2: /winterlaarzen/

De uiteindelijke zichtbare url wordt dan: www.mijnwinkel.nl/schoenen/winterlaarzen/

De zichtbare url hoeft niet jouw daadwerkelijke url te zijn. De zichtbare url kan je specifiek aanpassen voor een bepaalde zoekopdracht. Mensen verwachten nu dat ze op de pagina met bijvoorbeeld het onderwerp ‘winterlaarzen’ uitkomen als ze op jouw advertentie klikken. De daadwerkelijke landingspagina moet nu wel de verwachting over winterlaarzen waarmaken. Anders ervaart de bezoeker de pagina als negatief en zal hij de website verlaten.

Beschrijving

Dit onderdeel is bedoeld om meer toelichting te geven over jouw aanbod. Wat mogen mensen verwachten? Welke actie wil jij dat ze ondernemen als ze op jouw advertentie klikken? Een goede beschrijving bestaat uit:

  • De omschrijving van de behoefte van de klant (Op zoek naar winterlaarzen?)
  • Informatie over je product of service (Het meest uitgebreide assortiment vind je hier!)
  • Een beschrijvende call-to-action (Bekijk ons assortiment.)

Google advertentie-extensies

Advertentie-extensies zijn onderdelen die mensen extra informatie geven over jouw bedrijf, product of service. Dankzij deze extra informatie klikken mensen vaker door. Enkele mogelijkheden:

  • Belknoppen
  • Locatiegegevens
  • Links naar specifieke delen van je website
  • Extra tekst (zoals ‘tijdelijk 10% korting!’)
Onderaan de advertentie zie je een locatie-extensie (Keesomstraat 6c, Alkmaar) en een extensie voor de openingstijden.

Hoe werkt het?

In je advertentieomgeving voeg je alle extenties toe die relevant zijn voor jouw bedrijf. Google kiest namelijk zelf welke extensies het meest relevant zijn voor de zoekopdracht die mensen doen.

Extensies zorgen voor een betere zichtbaarheid en prominentie op de pagina met zoekresultaten, doordat ze meer content toevoegen aan je advertentie. Doordat de advertentie meer klikmogelijkheden heeft, klikken mensen vaker door.

Wanneer worden extensies getoond?

Extensies worden getoond als wordt verwacht dat de extensie(s) de prestaties van je advertentie verbetert/verbeteren. Daarnaast moet de positie van je advertentie hoog genoeg zijn (top 3).

Dynamische tekstadvertenties

Ook wel Dynamic Keyword Insertion genoemd, zorgt ervoor dat je dynamische zoekwoorden in je advertentie kunt implementeren.
Voeg de tekst ‘{KeyWord:Alternatief}’ in je advertentietekst. Dan voegt Google hier het zoekwoord in waarop jij gevonden bent. Dan lijk je veel relevanter. Op de plaats waar hier ‘Alternatief’ staat, vul je een woord in dat past op de plek van de Keyword insertion. Als het zoekwoord niet aan de richtlijnen van Google voldoet, neemt Google automatisch jouw alternatief over.

Lees hoe je Dynamische Zoekwoorden instelt ≫

Meer rendement halen uit je Ads?

Download ons e-book over ROI Driven Marketing en haal vandaag nog meer rendement uit je Ads!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel