Google Ads: Uitbesteden of zelf doen?

Dat is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Google Ads, eigenlijk alles van Google, is vrij toegankelijk. Google biedt cursussen aan waardoor jij alle ins- en outs van adverteren op Google kan leren.

De informatie in deze cursussen van Google zijn super nuttig als je wilt weten welke advertentiemogelijkheden er zijn, wat de biedstrategieën zijn en hoe je Google Ads kunt inzetten.

Maar deze theorie naar praktijk omzetten is minder makkelijk. Je loopt soms tegen vraagstukken aan waarvan je denkt: hmm, kon ik hier maar even met iemand over sparren. Doe ik dit wel goed? Benut ik wel alle mogelijkheden?

Wij helpen je graag verder op weg met het nemen van deze beslissing: zelf doen of uitbesteden? Wij hebben de voor- en nadelen van Google Ads in je eigen beheer nemen op een rijtje gezet.

De voordelen van Google Ads zelf beheren

Intern snel schakelen

Moet er vandaag last minute een actie worden opgezet, een wijziging worden doorgevoerd of een nieuwe banner worden gemaakt? Dan heb je dit helemaal zelf in de hand. Je kunt zelf direct aan de slag of jouw marketeer kan dit oppakken. Communiceren met een derde partij geeft toch altijd vertragingstijd.

In je eigen organisatie is iedereen 100% toegewijd aan jouw succes. Een specialistische partner heeft meerdere accounts lopen. Het kan daarom voorkomen dat jouw vraag niet direct opgepakt kan worden.

Geen onderhoudskosten

De kosten zijn misschien wel de belangrijkste reden waarom jij zelf je advertenties wil beheren. Het is daarom goed om jezelf af te vragen of uitbesteden winstgevend gaat zijn.

Als je Google Ads uitbesteedt aan een online marketing bureau betaal je namelijk niet alleen advertentiebudget, maar ook onderhoudskosten. Onderhoudskosten worden veelal per uur of per percentage van het advertentiebudget berekend. Vaak gebeurt dit op abonnementsbasis. Soms op nacalculatie.

Of een marketing bureau de onderhoudskosten terug gaat verdienen ligt erg aan het aantal uren dat zij aan jouw account besteden en de omzet die zij hiermee realiseren.

De nadelen van Google Ads zelf beheren

Gebrek aan specialistische kennis

Er zijn veel verschillende soorten Google Ads: Search, Display (inhoudsnetwerk), Shopping, Video etc. Iedere specialisatie vereist weer andere kennis. Weet jij bijvoorbeeld wat de beste biedstrategie is voor jouw advertenties? Aan welke variabelen de kwaliteit van je Ads kunt toetsen? En hoe je een goede Google Shopping-feed opzet? Grote kans dat niet alles in jouw straatje valt. Omdat de mogelijkheden zo groot zijn is het fijn als iemand met ervaring je daarmee kan helpen.

Bij een online marketing bureau krijg je een marketeer die de hele dag bezig is met Google Ads. De één is wat meer gespecialiseerd in Search, de ander misschien meer in Shopping. Eén ding is zeker: zij kunnen alles uit jouw Google Ads halen.

Minder rendement

Met rendement op jouw campagnes behaal je de meeste winst. Hoe bepaal jij of jouw campagnes genoeg renderen? Weet je aan welke knoppen je moet draaien om het rendement te verhogen? En waarom het één wel werkt en het ander niet?

Online marketeers die zich 100% op Ads richten, kunnen je dit gegarandeerd vertellen. Een Google Ads specialist zal Google Ads altijd combineren met Google Analytics, zodat hij precies ziet wat wel en niet werkt. Ook test hij welke advertentievariant het beste werkt en of je misschien wel met een lager dagbudget toe kunt.

Het verhogen van het rendement lukt alleen als je een toegewijde marketeer op Ads hebt zitten die precies weet wat hij doet. Stelt hij duidelijke doelen? Weet hij welke KPI’s leidend zijn? En welke variabelen hier invloed op (kunnen) hebben?

Meer rendement uit je Ads?

Download ons eBook over ROI Driven Marketing!

Tijdrovend om de leercurve door te gaan

Zoals je misschien al hebt geconcludeerd, gaat er heel wat tijd en toewijding in Google Ads zitten als je het écht goed wilt doen. Als jij of jouw marketeer daarvoor de ruimte heeft, kun je dit prima in huis houden.

De praktijk leert echter dat allround marketeers meerdere ballen moeten hooghouden. Hierdoor komen ze niet aan verdieping toe en kunnen ze nooit de kwaliteit en het rendement garanderen dat een specialistische marketeer wel kan.

Het toch zelf doen? Start met ROI Driven Marketing! ≫

Niemand met wie je kan sparren

Het is altijd fijn om een peer – iemand met dezelfde kennis als jij – je werk te kunnen laten checken of ideeën aan hem voor te leggen. Doordat meerdere mensen met een kritische, specialistische blik naar de campagnes kunnen kijken verhoog je de kwaliteit van de campagnes.

Als je er in je eentje voorstaat, hoop je maar dat wat je doet goed is. Niemand die jou tips kan geven of je kan bijsturen. Bij een bureau zitten meestal meerdere mensen met dezelfde specialisatie. Zij zijn kritisch op elkaar, waardoor jouw campagnes alleen maar beter worden.

eBook download – ROI Driven Marketing

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nog vragen of meer weten?

En, ben je dichter bij het antwoord op de vraag ‘zelf doen of uitbesteden’ gekomen? Wij beantwoorden graag al jouw vragen zodat jij de beste keuze kunt maken!

Neem vrijblijvend contact met ons op of lees meer over adverteren op Google:

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel