Met zoekwoorden kun je een Google Ads campagne maken of breken

Met zoekwoorden kan je veel. Niet alleen door de juiste zoekwoorden te selecteren, maar ook door de juiste zoekwoordinstellingen te kiezen. Door juist Keyword Management kan je zelfs korting bij Google krijgen.

Kies bewust tussen breed, exact of zinsdeel

Bij Google kan je op vier manieren zoekwoorden inzetten:

  • Breed: je wordt gevonden op alle zoektermen waarin jouw zoekwoor den staan. Dus stel, je biedt op ‘aannemer Volendam’. Dan word je gevonden op alles waar het woord ‘aannemer’ en ‘Volendam’ in voorkomt. Als voorbeeld ‘welke aannemer verbouwt het stadion van FC Volendam’. Sterker nog: Google keurt synoniemen ook goed. Dus bijvoorbeeld ‘welke bouwbedrijven sponsoren FC Volendam?’. Je hebt als variant daarop modified broad match. Door een plus te zetten voor een zoekwoord, is dit zoekwoord wel exact. Dus bijvoorbeeld ‘+aannemer Volendam’. Dan word je wel gevonden op ‘aannemer Volendam’, maar niet op ‘bouwbedrijf Volendam’, omdat het woord ‘aannemer’ modified broad is. Het voordeel van breed bieden: maximaal bereik. Het nadeel: niet zo specifiek. Dus je kunt wel veel vertoningen en klikken  verwachten, maar niet het beste rendement.
  • Zinsdeel: dan moet de woordcombinatie “schilder Volendam” exact in de zoekzin voorkomen waarop men zoekt. Dus je wordt wel gevonden op ‘Annie Schilder Volendam’: de woorden waarop je biedt (“Schilder Volendam” zitten in deze volgorde zonder onderbreking in de ingetypte zoekzin) maar niet op ‘woont Annie Schilder in Edam of Volendam?’, omdat de woorden ‘in Edam of’ het zinsdeel onderbreken. Het voordeel van zinsdeel: redelijk specifiek en dus redelijk veel verkeer, maar ook redelijk rendement. Nadeel: je behaalt niet 100% van het mogelijke bereik.
  • Exact: het woord waarop je biedt moet exact overeenkomen met het woord dat ingetypt wordt op Google. Dit doe je door gebruik te maken van de ‘[…]’-tekens, bijvoorbeeld [blauwe fiets kopen]. Nadeel: minimaal bereik, maar maximaal rendement.

Welke optie kies jij? Ga hier bewust mee om. Het gaat om concur-rentie: veel concurrentie betekent dat je over het algemeen exacter moet inzetten. Maar maak jij veel marge? Pas het dan breder toe. Spiegel het met je doelstelling: haal je voldoende rendement, dan kun je breder adverteren. Haal je onvoldoende rendement, dan moet je zinsdeel of zelfs exact adverteren.

Meer rendement uit je Ads halen?

Download ons e-book ROI Driven Marketing

Negatieve zoekwoorden: een must!

Hierboven hadden we het over type zoekwoorden. Je hebt nog een extra variant: negatieve zoekwoorden. Bied je breed op ‘kleurrijk theeservies’ omdat je dit verkoopt in je webshop? Dan kun je ‘tweedehands’ en ‘marktplaats’ toevoegen als negatief zoekwoord (ook wel uitsluitingszoekwoord).Wil je inspiratie voor negatieve zoekwoorden? Ga in je Google Ads-account naar het tabblad ‘zoekwoorden’ en vervolgens naar ‘zoektermen’. Dan zie je alle zoekwoorden waarop jij gevonden bent (in plaats van de zoekwoorden waarop je biedt).

Optimaliseer alle zoekwoorden op kwaliteitsscore

Elk zoekwoord krijgt van Google een kwaliteitsscore (Quality Score, QS). Hoe hoger jouw QS, hoe meer korting je van Google krijgt. Met een QS van 10 kan je 30% minder per klik bieden dan iemand met een QS van 7. Een QS van 4 betekent dat je 30% meer biedt dan iemand met een 7 en dus 60% meer dan iemand met een 10. Elk zoekwoord krijgt een QS. Deze score hangt af van een paar factoren:

  • Komt het zoekwoord voor in de advertentietekst?
  • Komt het zoekwoord voor op jouw landingspagina?
  • Heb je een hoge Click Through Rate?

Er zijn meer factoren, maar bovenstaande zijn de drie belangrijkste. Elk zoekwoord met een QS lager dan 6 zou je zeker moeten optimaliseren. Dit levert korting op!

e-book download – ROI Driven Marketing

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel