Waarom je vandaag nog het 4-fasen model moet toepassen

Waarom je vandaag nog het 4-fasen model moet toepassen

Waarom je vandaag nog het 4-fasen model moet toepassen

Hoe meet je succes? En belangrijker nog: waar liggen de kansen voor jouw online marketing campagnes? Dat inzicht krijg je door te denken in 4 fasen waarmee bezoekers met jou in aanraking kunnen komen: Reach, Engage, Activate en Nurture. Of zoals wij het bij Conversie Partners zeggen, Bereiken, Boeien, Activeren, Binden.

In dit artikel vertellen wij alles over deze 4 fasen, hun onderlinge verband en de kansen die je per fase kunt pakken.

4 Fasen Model van Conversie Partners

Fase 1 - Reach (Bereik)

In de eerste fase van het model moet jij jouw doelgroep bereiken. Ze moeten je advertentie zien, je tegenkomen op Google of op social media tegen het lijf lopen. Ook offline marketing behoort nog steeds tot een mogelijk bereik-middel in deze fase.

Het meten van bereik

Het succes van deze eerste fase, bereik, kun je onder andere meten met:

  • Aantal advertentievertoningen.
  • Unieke personen die je hebt bereikt.
  • De verhouding tussen vertoningen en bereik (ook wel “frequentie” genoemd).
  • Click Through Rate: het percentage bezoekers dat doorklikt op jouw advertentie.

Naast bovenstaande KPI’s kun je nog kritisch kijken naar de kwaliteit van het verkeer: op welke zoekwoorden zochten bezoekers? Welke personen bereik je op sociale media? De antwoorden op deze vragen geven jou een goed beeld van het bereik van jouw marketing.

De definitie van goed bereik

Maar wanneer is het dan goed? Wat is precies een goed bereik? Dit ligt aan jouw doelen en visie, maar over het algemeen kan je een goed bereik op drie manieren testen:

  1. Een groeiende trend. Als het bereik groter is dan vorige week, maand of jaar, gaat het de goede kant op.
  2. Een relatief getal. Als campagne A een CTR heeft van 2%, maar campagne B een CTR van 3%, dan weet je waar je kunt optimaliseren. Waarom zet je campagne A niet uit? Of optimaliseer je deze voor een betere CTR?
  3. Een absoluut getal. Voor zoekcampagnes (op bijvoorbeeld Google) is een CTR van minimaal 2% gewenst. Ga je voor push-marketing? Dan is 1% al erg hoog!

Behoefte aan een persoonlijke uitleg? Meld je aan voor een van onze workshops!

Fase 2 - Engagement (Boeien)

Als je bezoekers op je website hebt, moeten ze jouw verhaal gaan lezen. Je wilt dat mensen je website gebruiken. Je advertentie lezen. Of de interactie op social media aangaan. Je wilt een bepaalde interactie met jouw doelgroep.

Het meten van engagement

Doelen bepalen in fase 2 is lastig. Als mensen lang op je website blijven, zijn ze dan geboeid? Of kunnen ze de juiste inhoud niet vinden? Het gaat hier veel meer om de vraag: is het logisch?

De enige maatstaf die echt relevant is, is het bouncepercentage. Dit is het aantal mensen dat wel op jouw website komt, maar zonder te klikken weer weg gaat. Deze mag niet hoger dan 50% zijn.

Naast bouncepercentage kan je kijken naar tijd op jouw website en het aantal bekeken pagina’s per bezoek:

  • Tijd op de site: dit is afhankelijk van jouw website en branche, maar één minuut moet haalbaar zijn.
  • Pagina’s per bezoek: ook dit is afhankelijk van meerdere factoren, maar meer dan twee pagina’s gemiddeld moet haalbaar zijn.

Het is daarnaast belangrijk om Google Analytics te gebruiken om te zien wat jouw doelgroep precies doet. Welke pagina’s bekijkt men? Op welke pagina converteert jouw doelgroep? Waar haken bezoekers juist af? Welke pagina draagt het meest bij aan een succes? En wat gebeurt er als men pagina X of Y bekijkt?

Wil je meer interactie?

Valt de interactie met jouw doelgroep tegen? Met deze tips kun je bezoekers beter boeien. Dit zorgt ervoor dat zij langer op je website blijven en meer bekijken:

  1. Mensen nemen beslissingen op ratio of op gevoel. Probeer daarom objectieve argumenten en ‘het goede gevoel’ dus te combineren.
  2. Daarnaast zijn mensen snel of langzaam. Probeer bovenaan de pagina snel de belangrijkste informatie te geven, maar juist verderop de pagina alle details, reviews, voordelen, nadelen en andere informatie.
  3. Duidelijke teksten zijn essentieel. Korte zinnen. Opsommingslijsten. Maar vooral koppen met duidelijke, concrete teksten.

Weet je niet zo goed hoe je mensen moet aanspreken? Dan is A/B testing een absolute must! Met Google Optimize zet je binnen no-time een A/B test op. Dit is een test waarbij 50% van de bezoekers andere inhoud ziet dan de andere 50%. Bijvoorbeeld een andere kop. Of andere button. En op basis van statistieken die Google voor je verzamelt, kun je inschatten welke content het beste werkt!

Fase 3 - Activate (Activeren)

Gebruiken mensen je website op een goede manier? Dan is het tijd om te converteren. Je wilt toch meer klanten of omzet?!

Het meten van conversies

  1. Converteert op je website minder dan 2% van alle bezoekers? Dan moet werken aan de commerciële kracht.
  2. Bepaal je CPA: costs per acquisition. Wat mag een lead eigenlijk kosten? Of €1000 extra omzet in je webshop? Als je dat weet, weet je pas echt of je jouw marketingdoelen behaalt!

Meer mensen activeren? Doe je voordeel met deze tips!

  • Focus op zachte conversies. Je kunt gelijk mensen vragen een aankoop te doen, of een offerte aan te vragen. Maar je kan ook eerst een zacht conversie afdwingen: een brochure download, quiz, proefpakket.
  • Cialdini is meesterverleider. In ieder geval op het gebied van marketing. Volgens zijn onderzoeken en wetenschappelijk theorieën doen tijdelijke aanbiedingen het bijvoorbeeld erg goed, vooral door mensen die snel beslissingen nemen op basis van gevoel. 

Fase 4 - Nurture (Binden)

De laatste fase, het binden van mensen, is wellicht de belangrijkste! Je hebt in fase 3 veel “zachte conversies”, maar nu moet je er voor zorgen dat mensen ook converteren naar klant!

Het meten van succes

Wat is succes? Ook hier is jouw CPA erg belangrijk! CPA staat voor Cost Per Acquisition, oftewel de totale kosten die je betaalt voor een nieuwe acquisitie. Deze wil je afwegen tegenover je CLV:  Customer Lifetime Value. Hoeveel besteedt een gemiddelde klant in totaal?

Wil je dit meten? Dan heb je meer nodig dan alleen Google Analytics. Je wilt de totale klantreis meetbaar maken. En dan heb je geïntegreerde marketing- en sales-software nodig. Hubspot of ActiveCampaign zijn hierin goede keuzes. In deze software houdt marketing zijn campagnes bij, maar Sales zijn successen. Door deze vervolgens aan elkaar te koppelen, weet je precies welke campagnes rendement opleveren. En welke niet!

Je doelgroep aan je binden? Begin met deze tips!

  • Met e-mail automation kan je jouw doelgroep een e-mail sturen op het moment dat ze bepaald gedrag laten zien. En uitleveren aan de afdeling sales zodra ze klaar zijn voor een aankoop. Zo integreer je marketing en sales met elkaar. Maar zorg je er vooral voor dat je het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon krijgt. En kan je dus jouw doelgroep langzaam opleiden tot een klant.
  • Probeer niets te verkopen, maar de klant écht van dienst te zijn. Eén van de belangrijkste inbound-regels is dat jij de aandacht van je klant moet verdienen, niet stelen.

E-mail automation? Wat is dat? Download hier ons eBook en lees er alles over!

Benieuwd naar het rendement van jouw campagnes?

Heb jij een online campagne? En benieuwd naar het rendement en de optimalisatiekansen? Denk dan in deze vier fasen:

  1. Reach: met een groeiend aantal bezoekers en een minimale CTR van 2%.
  2. Engage: met een maximaal bouncepercentage van 50%.
  3. Activate: minimaal 2% succespercentage.
  4. Nurture: een CPA (cost per acquisition), waarmee jij nog altijd goed rendement maakt.

Is dit nieuw? Spannend? Of lastig? Neem eens contact met ons op. We kijken graag een keer met je mee. We doen graag een gratis QuickScan van een campagne voor je en voorzien jou van eerlijk en duidelijk advies.

DOE DE QUICKSCAN
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Vragen over dit bericht? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten!

avatar

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    Waarom je vandaag nog het 4-fasen model moet toepassen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo