E-mailmarketing: 7 hacks om je open rate te verdubbelen

Je bent eigenaar van een goedlopende webshop hebt een geweldige aanbieding voor je klanten bedacht: vanwege Black Friday krijgt iedereen 10% korting op geselecteerde producten. Je stuurt je hele e-maildatabase een mail met deze onweerstaanbare aanbieding. Kom maar op met die aankopen!

Later die dag check je de prestaties van je e-mailcampagne. En wat zie je? Slechts 10% heeft de mail geopend en niemand heeft op de actie geklikt.

Die e-mail campagne waar je zo enthousiast over was, presteert niet zoals je wilt. 90% van je database heeft de mail niet eens geopend! Hoe kan dat nu? En welke rol speelt de onderwerpregel hierin? 

Hoe hoger je open rate, hoe groter de kans op conversie. 

Verdubbel je open rate met een goede onderwerpregel

Alles valt of staat bij de onderwerpregel van je e-mail. De onderwerpregel is het eerste wat je ontvanger ziet. Hoe goed je aanbieding ook is: zonder uitnodigende of prikkelende onderwerpregel opent niemand jouw e-mail. En klikt er zeker niemand op de aanbieding. 

Bijna 50% van e-mailontvangers opent de e-mail puur vanwege de onderwerpregel. Een goede onderwerpregel kan je campagne maken of breken.

Welke mail zou jij openen?

Hieronder een voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk een onderwerpregel is. Welk voorbeeld motiveert jou meer om de mail te openen?

  • Voorbeeld 1: Lees alles over goede online marketing.
  • Voorbeeld 2: Zo verhoogde ik mijn jaaromzet met 80%.

Welke mail zou jij eerder openenen? Waarschijnlijk email 2. En niet omdat de inhoud anders is, maar omdat je onderwerpregel je triggert.

Wij hebben 7 tips voor je op een rijtje gezet waarmee je jouw open rate kunt verhogen.

1. Maak je onderwerpregel persoonlijk

De meeste mensen weten natuurlijk hoe e-mailmarketing werkt en dat zij niet de enige zijn die jouw mail ontvangen. Het voelt niet persoonlijk en dus voelen ze zich niet aangesproken. Het toevoegen van een naam in de onderwerpregel kan de response rate met wel 30% verhogen! 

Het is natuurlijk niet te doen om dit handmatig te regelen. Gelukkig hebben e-mailprogramma’s hier een oplossing voor. Je kunt vaak een stukje code invoegen waar je de naam van je ontvanger wilt plaatsen. In ConvertKit is dit bijvoorbeeld {{ subscriber.first_name }}.

Voorbeelden

  • We hebben een cadeautje voor je, John
  • John, ben je ons vergeten..?
  • Jij verdient een extraatje, John!

2. Zorg dat je onderwerpregel makkelijk te lezen is

Maak het niet te ingewikkeld. Het enige wat je in deze fase wil, is dat mensen je e-mail openen. Hou het dus simpel. 

  • Gebruik geen ingewikkelde woorden
  • Vermijd lange woorden
  • Gebruik maximaal 1 emoji 
  • Schrijf correct Nederlands
  • Gebruik Hoofdletters Per Woord om de aandacht te trekken

Voorbeelden

  • Nu 30% Korting!
  • Zo verhoog je je conversie
  • Profiteer Nu Van De SALE!

3. Hou het kort

Aan de lengte van je onderwerpregel zit een maximum. Daarna kapt de inbox ‘m automatisch af. Zeker op smartphones heb je hiervoor maar zo’n 40 karakters. Aangezien 77% van de e-mails op een smartphone wordt geopend, is dit iets om rekening mee te houden.  Houd hier dus rekening mee bij het schrijven van je onderwerpregel. Plaats de belangrijkste boodschap dus vooraan.

Voorbeelden:

  • 10 gouden marketing tips
  • John, ik heb iets voor je!
  • Wist jij…

4. Maak je lezers nieuwsgierig

Het is lastig om een onderwerpregel te schrijven die je lezers nieuwsgierig maakt. Als de onderwerpregel je ontvangers nieuwsgierig maakt, willen ze graag weten wat er in je mail staat. Dus… je open rate gaat omhoog!

Voorbeelden:

  • Wil jij een geheim horen?
  • Zo verhoogde ik mijn conversie met 60%
  • Door deze gouden tip veranderde mijn leven

5. Stel een vraag

Als je iemand een vraag stelt, denkt iemand direct na over het antwoord. Dat is hoe mensen reageren op een vraag. Mensen houden niet van open eindjes en gaan graag op zoek naar een oplossing. En die oplossing bevindt zich natuurlijk in jouw e-mail. 

Voorbeelden

  • Maak jij deze e-mailmarketing fouten?
  • Weet jij wat er mis is met je website?
  • Hoe sta jij eigenlijk bekend bij je klanten? 

5. Creëer schaarsheid en urgentie

Iedereen heeft last van FOMO, Fear Of Missing Out. Hier kun je op inspelen met je onderwerpregels. Je kunt termen als ‘NU’ of ‘alleen vandaag’ gebruiken om schaarsheid en urgentie te creëren. Mensen zijn sneller geneigd knopen door te hakken als er een deadline aan vast zit. 

Voorbeelden

  • Deze producten zijn bijna helemaal uitverkocht
  • Je laatste kans op 30% korting!
  • Profiteer nog 10, 9, 8…

6. Gebruik cijfers en lijstjes

Cijfers worden makkelijker verwerkt dan letters. Gebruik deze in je onderwerpregels om direct de aandacht te trekken.

Voorbeelden

  • GRATIS cadeaubox (twv €129!)
  • Duizenden style ideeën onder de €20,-
  • Nog 3 dagen! 50% korting op geselecteerde producten!

7. Abonneer je op je concurrenten

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Kijk bij je concurrenten hoe zij hun onderwerpregels schrijven. Leer ervan en implementeer hun strategieën in je eigen e-mailmarketing. 

En doe het dan natuurlijk nog beter. 

Nu is het jouw beurt

Als je e-mailmarketing niet succesvol is, hoeft het dus niet te liggen aan de inhoud van je mails of aan je producten. 

Ga aan de slag met bovenstaande hacks en ontdek wat werkt voor jouw doelgroep. Dat doe je onder meer door je open rates en conversies goed in de gaten te houden.

Meer weten over succesvolle e-mailmarketing? Wij helpen je graag verder.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel