Maak je eigen buyer persona met onze template

Nu je weet wat een persona precies is, is het tijd om er zelf een te gaan maken. We richten ons hier op een buyer persona.

Als je meerdere segmenten hebt binnen je doelgroep heb je meerdere persona’s nodig. Begin bij de persona van de doelgroep die jij het liefst zou willen bereiken.

Direct meeschrijven?

Download onze toolkit inclusief persona template.

Stap 1: voorbereiding – wat wil jij van jouw persona weten?

Wil jij écht succesvol zijn met het centraal stellen van jouw klant? Vraag jezelf dan eerst af: wat wil ik eigenlijk allemaal weten van mijn ideale klant?

Een perfecte hulp is om een brainstorm te doen. Met iemand van marketing, iemand van sales en iemand die de dienst verleent aan de klant. Alle “customer facing employees” moeten vertegenwoordigd zijn in deze brainstorm. Met één doel: erachter komen wat belangrijk is om te weten van jouw persona?

Stap niet in de valkuil: ga het nog niet invullen. Dit invullen wil je namelijk doen op basis van marktondezoek. Niet op basis van je eigen aannames.

Stap 2: Verzamel informatie van jouw persona

Verzamel alle informatie die je kunt vinden over je doelgroep. Heb je statistieken die je kunt raadplegen, heb je research gedaan, interviews en/of enquêtes afgenomen? Zo niet, zorg dat je dat dan alsnog doet. De sterkste persona’s zijn gebaseerd op feiten, niet op aannames.

Enkele bronnen waar jij zou kunnen gaan zoeken:

  • Vraag aan de afdeling Sales of After-Sales. Zij spreken dagelijks met je klanten.
  • Zoek in een klantendatabase. En maak hiervan een analyse.
  • Praat eens met je klanten.
  • Kijk in Google Analytics: op welke zoekwoorden zochten ze?
  • Loop de markt op, de stad in, ga naar de bioscoop of naar een beurs. En zoek jouw doelgroep. En praat met ze.

Stap 3: Schets een karakter

Begin met het schetsen van een personage die binnen jouw doelgroep valt. Om je daarbij te helpen kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Welk geslacht is jouw persona?
  • Wat is de naam van jouw persona?
  • Wat voor werk doet hij/zij?
  • Wat is ongeveer de leeftijd?
  • Hoe is de thuissituatie van jouw persona? Heeft hij/zij kinderen? Getrouwd? Een koophuis? Een grote auto?
  • Wat zijn zijn/haar hobby’s?
  • Welke opleiding heeft hij/zij afgerond?
  • Wat zijn belangrijke karaktereigenschappen van jouw persona?

Stap 3: Maak je persona compleet

Breid je persona uit met informatie over zijn/haar doelen, gewoontes, wensen, verlangens, angsten, en frustraties. In dit voorbeeld maken we een persona voor iemand die op zoek is naar een regenjas in een webshop.

Doelen en wensen

  • Welk doel heeft jouw persona? In dit geval: een regenjas kopen.
  • Wat is de motivatie van jouw persona om zijn of haar doel te bereiken? Dus wat wil de klant ervaren naast het doen van de aankoop? Iemand die op zoek is naar een regenjas wil waarschijnlijk graag droog blijven als het regent.
  • Wat zijn de wensen van de persona bij het product? Een regenjas moet in elk geval waterdicht zijn, winddicht en niet te warm. Afhankelijk van het karakter, de leeftijd en het geslacht van je persona kan uiterlijk ook een belangrijke factor zijn.

Angsten, frustraties en belemmeringen

  • Wat zijn de angsten van je persona bij het behalen van de doelen? Toch nog nat worden? Te veel geld uitgeven aan een product dat niet werkt? Het product niet meer kunnen retourneren?
  • Wat zijn de mogelijke frustraties die de persona zal ervaren? Denk aan lange laadtijd van pagina’s, er staat geen informatie vermeld over verzendkosten of het product wordt niet goed toegevoegd aan het winkelmandje.
  • Wat belemmert jouw persona bij het behalen van de doelen? Het zou kunnen dat de website vastloopt, of dat de gekozen maat niet beschikbaar is

Communicatie

  • Op welke manier communiceert jouw persona het liefst?
  • Welke beleving verwacht hij of zij tijdens het aankoopproces?
  • Hoe wordt hij zij begeleid?
  • Zou de gebruiker graag filters gebruiken om de keuze kleiner te maken?
  • Naar welke informatie is de persona op welk moment op zoek?

In de eerste fase is bijvoorbeeld het uiterlijk van de regenjas het belangrijkst of misschien de prijs. Vervolgens wil de persona weten hoe waterdicht de jas is en of deze wel comfortabel zit. Ten slotte wil hij/zij weten of de regenjas direct verkrijgbaar is en of hij nog te retourneren is.

Stap 4: Maak je persona visueel

Maak je persona visueel. Als je alle bovenstaande vragen hebt beantwoord kun je dit in een visueel profiel verwerken. Voeg hier ook een foto van je persona aan toe om het extra persoonlijk te maken. Het gebruiken van quotes is ook een manier om je persona realistischer te maken.

Je kunt een standaard template gebruiken en deze op A3 uitprinten. Vervolgens vul je met post-its de velden in met waarden die bij jouw persona passen. Zo kun je de persona ophangen in het kantoor en blijven updaten met nieuwe gegevens en inzichten.

Download onze template en bouw je eigen persona

In onze toolkit zit onder andere een template waarmee jij je eigen persona kunt maken. Benieuwd wat er nog meer in zit? Of direct downloaden?

Hulp nodig bij het creëren van je persona?

Volg een van onze workshops!

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel