Online adverteren: 4 mogelijkheden voor jouw bedrijf

Online adverteren: 4 mogelijkheden voor jouw bedrijf

Online adverteren: 4 mogelijkheden voor jouw bedrijf

Online adverteren. Wat is dat nu precies? Welke platformen zijn er? En wanneer kun je het beste welk platform gebruiken? In brede zin is online adverteren “het promoten van je bedrijf, diensten of producten via internet”. Grofweg zijn er 4 opties.

1. Adverteren op zoekmachines (Search)

Adverteren op zoekwoorden kan bij zoekmachines als Google en Bing. Adverteer je op zoekwoorden, dan verschijnt jouw advertentie zodra mensen op een zoekwoord zoeken waarop jij biedt.

Het afrekenmodel

Google werkt via een veilingmodel: kort gezegd betekent het dat wie het hoogste biedt, het hoogste in Google komt. Kort gezegd, want Google houdt rekening met meer kwaliteitsfactoren. Onder meer de kwaliteit van je landingspagina en het aantal mensen dat al op je advertentie heeft geklikt.

Onderscheid je van je concurrenten

Adverteren op zoekwoorden heeft één specifiek en heel groot voordeel: mensen waren op zoek naar jou! Je hoeft ze alleen nog het beste aanbod te geven. En dat is vaak ook het allermoeilijkste: er staan gelijk minimaal 15 concurrenten op dezelfde pagina met misschien wel hetzelfde aanbod. Hoe onderscheid jij je van deze concurrenten?

Mogelijkheden binnen Google

Binnen Google zijn er tal van mogelijke advertentieplatformen:

  • Google Shopping: hier staan zoekresultaten speciaal voor webshops.
  • Google Search: waar je tekstadvertentie te zien is als mensen zoeken naar een bepaald trefwoord.
  • YouTube: waar je kunt adverteren op onder andere inhoud van de video, interesse van de doelgroep of gebruikt zoekwoord.
  • Display Ads: hier gaan we straks nog verder in.

2. Adverteren op Sociale Media

Adverteren op sociale media is een vak apart. Anders dan bij marktplaatsen, vergelijkingssites en een zoeknetwerk, zoek je nu zelf je doelgroep. Het heeft geen zin om ze op sociale media te vermoeien met een product, het aankopen van een nieuwe auto of het bezichtigen van een woning.

Doe een relevant aanbod

De belangrijkste succesfactor van adverteren op sociale media is het juiste aanbod doen bij de juiste doelgroep. De doelgroep die je target kun je op Sociale Media heel specifiek aangeven. En je aanbod moet niet té hard zijn: geen aankopen of verplichtingen. Wat wel werkt? Gratis whitepapers, een Quick Scan, kortingsbonnen of brochure.

Weten hoe jij je advertenties winstgevend kan maken?

Wij hebben het voor je op papier gezet.

3. Adverteren op het Display-netwerk

Display advertenties, ook wel banners genoemd, zijn beeldadvertenties. Deze kun je laten zien op verschillende websites of doelgroepen die je zelf relevant vindt. Daarbij kun je (onder andere) jouw advertentie laten zien op basis van:

  • Onderwerp van de website.
  • Interesse van de websitebezoeker.
  • Een eerder bezoek aan jouw website. Dit heet remarketing.
  • Een look-a-like doelgroep: mensen die qua gedrag, interesses of demografie lijken op een doelgroep die jij hebt aangemaakt.
  • Sociodemografische factoren, zoals leeftijd, geslacht en regio.

Groot bereik, kost een beetje

Het voornaamste voordeel van Display advertenties is dat je duizenden vertoningen inkoopt voor een paar euro. Véél voordeliger en gerichter dan adverteren in de krant. Het grootste nadeel: het levert vrijwel niets concreets op. Tenminste: niets meetbaars. Je kunt natuurlijk merkimago of naamsbekendheid niet meten. Maar wij zien vaak geen direct rendement.

4. Adverteren op marktplaatsen en vergelijkingssites

Adverteren op marktplaatsen en vergelijkingssites is vaak een goed idee. En dit gaat best breed. Beslist.nl, Funda, Marktplaats, eBay, Autotrader: allemaal sites waarop bedrijven en individuen spullen, producten en diensten aanbieden. En jij kan daar tussen staan.

Een algemeen of een specifiek aanbod

Over het algemeen heb je op deze platformen twee opties:

  • Je koopt een algemene advertentie, tussen allemaal specifieke, in de hoop dat je veel mensen bereikt. Bijvoorbeeld een notaris die op Funda adverteert om zijn aanbieding te promoten.
    • Voordeel: veel vertoningen.
    • Nadeel: weinig klikken en directe omzet.
  • Je koopt een advertentie met een specifiek aanbod, bijvoorbeeld een topadvertentie op marktplaats of een betaalde productplaatsing op Beslist.nl.
    • Voordeel: Meetbaar en direct resultaat. Relatief veel nieuwe orders.
    • Nadeel: Relatief hoge kosten (houd rekening met 25% van de omzet)

Wanneer kies je welk kanaal?

Welk kanaal je kiest hangt echt af van je doelen, strategie, budget en andere middelen. Over het algemeen geldt het volgende:

Google Search Ads zijn zinvol als:

  • Je een duidelijk onderscheidend vermogen hebt.
  • Er mensen naar jouw product zoeken.
  • Je snel resultaat wilt.

Sociale Media Ads zijn zinvol als:

  • Je mensen wilt informeren. Met bijvoorbeeld eBooks of gratis aanbiedingen.
  • Mensen (nog) niet weten dat ze behoefte hebben aan jouw product.
  • Je op een voordelige manier veel mensen wilt bereiken binnen een specifieke doelgroep.
  • Per sociaal medium zijn er ook weer andere voor- en nadelen per soort product.

Display Ads zijn zinvol als:

  • Je veel mensen iets wil laten zien.
  • Je wil werken aan je naamsbekendheid of merkimago.
  • Geen direct resultaat uit je marketingkosten verwacht.

Marktplaatsen zijn zinvol als:

  • Je een specifiek product hebt dat naadloos aansluit op een specifieke marktplaats.
  • Je niet bang bent om vergeleken te worden met andere aanbieders.

De juiste doelgroep op het juiste moment

Het draait allemaal om de juiste doelgroep op het juiste moment. Een rendabele Display-campagne hebben wij eigenlijk nog nooit gezien. Dus als je dit wil inzetten, moet je genoegen nemen met vertoningen en branding.

De juiste keuze voor jou

De keuze tussen social, search of marktplaatsen? Die is lastiger! Het gaat om de manier waarop je jouw doelgroep bereikt:

  • Op sociale media is leads genereren (bijv. via eBook downloads) heel goed mogelijk. Zeker voor producten waar niet naar gezocht wordt. Hier verwacht niemand een heel concreet aanbod en wil niemand direct iets kopen. Mensen willen eerder informatie aanvragen.
  • Via Search is adverteren slim als er naar jouw product wordt gezocht en jij je ook echt kunt onderscheiden van je concurrent.
  • Op marktplaatsen draait het vooral om geld. Om het voordeligste aanbod. Heb jij een messcherp aanbod? Dan kan adverteren op een marktplaats rendabel zijn.

Wanneer weet je of iets werkt?

Eigenlijk wil je alles eens proberen om ongeveer 100 klikken of 1000 advertentievertoningen te behalen. Dit kost vaak maar enkele tientjes tot een paar honderd Euro: maar dan kan je op basis van statistieken écht concluderen of iets werkt. En je bureau (of je marketingmedewerker) kan je haarfijn deze statistieken rapporteren.

Meer weten over online advertentiemogelijkheden voor jouw bedrijf?

In dit artikel hebben we in grote lijnen uitgelegd wat de mogelijkheden van verschillende typen advertenties zijn. Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Of wil je weten hoe wij bij jouw bedrijf de online marketing zouden aanpakken? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis Quick Scan aan!

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Vragen over dit bericht? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten!

avatar

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    Online adverteren: 4 mogelijkheden voor jouw bedrijf

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo