Adverteren op Social Media – Welke platformen moet je gebruiken?

Social media worden steeds toegankelijker voor advertentiedoeleinden en bieden ook steeds meer mogelijkheden om mensen te bereiken. Maar welke kanalen dragen nou echt bij aan de groei van jouw bedrijf? Wij zetten de belangrijkste platformen op een rijtje en geven je tips hoe je het beste kunt adverteren.

Facebook

Nog steeds het meest gebruikte social media platform in Nederland, als je WhatsApp niet meetelt. Uit onderzoek van Newcom Research blijkt dat bijna 11 miljoen Nederlanders actief zijn op Facebook.

Toch zien we in vergelijking met vorige jaren een afname in het aantal gebruikers van Facebook. Vooral jongeren maken steeds minder gebruik van het platform. Heeft jouw bedrijf een jongere doelgroep? Dan is Facebook misschien niet het beste platform om op te adverteren.

Newcom research

Adverteren op Facebook is niet moeilijk. Je hebt veel mogelijkheden voor verschillende advertenties. Ook is het mogelijk om eindeloos te filteren voor het bereiken van jouw perfecte doelgroep.

Instagram

In tegenstelling tot Facebook, zien we Instagram enorm stijgen bij jongeren. Onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar is het zelfs het grootste platform op social media. Voor een bedrijf met een jonge doelgroep is dit hét platform om te adverteren. Belangrijk is wel dat je zorgt voor visuele content van kwaliteit. Instagram is een visueel platform en je account heeft veel mooie foto’s nodig om opgemerkt te worden. Ook organisch. Ook is het belangrijk dat je gebruik maakt van de juiste hashtags. Een goed voorbeeld van een sterk Instagram account is Airbnb. Maar ook MKB-bedrijven doen het goed, zoals Lifestylehouse.com.

Een nadeel van Instagram is dat het platform onderdeel is van Facebook. Om te kunnen adverteren op Instagram heb je dus een Facebook account nodig. In Facebook Bedrijfsmanager kun je wel het platform aanvinken waarop je wilt adverteren. Je hoeft dus niet per se ook op Facebook te adverteren als je dat op Instagram wil doen.

Pinterest

Dit platform wordt veruit het meest gebruikt door vrouwen. Als dat je doelgroep is zit je hier goed! Het kanaal bestaat al sinds 2010 en heeft meer dan 250 miljoen gebruikers wereldwijd.

Simpel gezegd kun je afbeeldingen uploaden op het platform en deze promoten. Door achter de afbeelding een link naar het product op je website te plaatsen, genereer je leads of conversies. Door het gebruik van zoekwoorden kunnen bezoekers jouw afbeeldingen vinden en op een ‘prikbord’ plaatsen. Hou er wel rekening mee dat de meeste bezoekers gebruik maken van Engelse zoektermen. Dit kan invloed hebben op de zoektermen die achter je afbeeldingen zitten.

LinkedIn

LinkedIn is al een oude rot op social media. Het zakelijke platform bestaat al sinds 2002 en had in 2018 ruim 4,5 miljoen gebruikers in Nederland alleen. Als B2B-bedrijf is LinkedIn het platform bij uitstek om op te adverteren.

Het grote voordeel van LinkedIn is dat je ontzettend specifiek kunt richten op bepaalde mensen. Wil jij graag sales managers van retailbedrijven met meer dan 100 FTE’s bereiken? Dan kun je dit zo selecteren dat alleen die gebruikers van LinkedIn je advertenties zien. Hierdoor kun je kwalitatief goede leads binnenhalen, mits de targeting goed is.

Youtube

Youtube bestaat al sinds 2005 en is een onderdeel van Google. Het videoplatform biedt veel mogelijkheden voor adverteren voor, tijdens en na filmpjes. Uit het onderzoek blijkt dat Youtube van jong tot oud gebruikt wordt en biedt veel perspectieven voor advertenties.

Een nadeel van Youtube is dat je ook filmpjes moet maken om mee te adverteren. Dit in tegenstelling tot bovenstaande platformen, waarbij videocontent een optie is. Videocontent maken kost veel tijd en soms geld. Ook is het erg belangrijk dat de beelden aantrekkelijk en van hoge kwaliteit zijn. Een goed voorbeeld is van beautymerk Dove.

Als je wilt beginnen met video advertising, investeer dan in goede apparatuur en een ervaren visual marketeer. Of ga het gesprek aan met een bureau dat zich specialiseert in dit soort filmpjes. Zij kunnen vaak goed advies geven en hebben alle expertise in huis.

Twitter

Misschien wel de grote afwezige in de lijst van Newcom is Twitter. Al jaren daalt het aantal gebruikers van dit micro biografie-platform. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat alleen nog onder 80-plussers het kanaal in de top 3 staat.

Toch is Twitter nog niet dood en doet vooral organische content het goed op het platform. Gebruik Twitter als ondersteunend kanaal, niet als het belangrijkste kanaal waar je op adverteert.

Uiteraard zijn er nog meer social media kanalen waar je op kunt adverteren zoals Snapchat, Tumblr of WeChat. Het belangrijkste bij adverteren op social media is dat je weet waar de doelgroep zich bevindt. Maak gebruik van bestaande onderzoeken en doe zelf onderzoek voordat je begint. Dit voorkomt dat je veel geld verspilt aan campagnes waar geen leads uitkomen.

Weten hoe jij jouw online advertenties winstgevend kan maken?
Lees het hier ≫

Wil je meer weten over adverteren op social media? Neem dan contact met ons op of kom een keer langs op onze Patatdag! Tijdens deze lunch kun je onze experts alles vragen over online marketing.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel