Remarketing tips & tricks: 7 keer inspiratie voor betere remarketing-campagnes

Remarketing: het vertonen van een banner, advertentie of e-mail aan mensen die jouw website hebben bezocht. Een veelbesproken techniek. Bezoekers zeggen die irritant te vinden. Maar waarom eigenlijk? Vaak omdat relevantie ontbreekt. En onze klanten vinden het vaak fantastisch. Ook hier geldt: waarom eigenlijk? Bij eenvoudige, platte Remarketing valt het rendement tegen!

In dit artikel geven we je advies en tips om je Remarketing campagnes wel effectief in te zetten. Irritatie bij je doelgroep te verminderen. En rendement te verhogen!

Tip 1: Stel doelen

Wat wil je eigenlijk bereiken met die ene Remarketing campagne? Stel doelen! Anders kan je niet optimaliseren en niet bepalen of jouw Remarketing campagnes ook bijdragen aan hun doel.

Wat wil je bereiken?

  • Mensen meer vertellen over een specifiek product?
  • Branding?
  • Jouw doelgroep meer vertellen over jouw bedrijf?
  • Omzet genereren tijdens de uitverkoop?
  • Downloads van e-book X of Whitepaper Y?
  • Offerte-aanvragen?

En stel vervolgens ook hoeveel je wilt bereiken:

  • Hoe meet je succes?
  • Hoeveel succes wil je? Dit laat je natuurlijk afhangen van jouw doel: hoeveel offertes? Hoeveel bereik?
  • En wat mag het kosten? Hoeveel is het behalen van je doelen je waard?

Een doelloze campagne behaalt nooit zijn doelen!

Behoefte aan een persoonlijke uitleg?

Meld je aan voor een van onze workshops!

Tip 2: Focus op de informatiebehoefte van jouw klant

One size fits all is geen optie in Remarketing. Probeer je websitebezoekers zo veel mogelijk te segmenteren en je campagne hierop in te zetten.

Hebben mensen product A bekeken, maar niet gekocht? Dan is het misschien zinvol om meer over dit product te vertellen. Dit werkt vooral goed bij grote investeringen (Een auto, een huis, een vakantie etc.) Mensen kopen producten niet zomaar, daar gaat een oriëntatieproces aan vooraf. Waarom help je jouw bezoekers niet door meer te vertellen over het product: garanties die je geeft, uitlichten van waardevolle producteigenschappen, services die men kan verwachten. Geef mensen informatie die hen helpt bij proces.

Maar ook mensen die een eenvoudig product in jouw webshop hebben gekocht zijn een interessant segment. Ze hebben al bij je gekocht, dus Remarketing met het product dat ze zojuist gekocht hebben, heeft geen zin. Misschien moet je ze gewoon een tijd met rust laten, en pas weer Remarketen als er uitverkoop is. Of een nieuwe collectie.

Probeer oprecht jouw klant te helpen. En niet alleen jouw product te verkopen. Geef hen informatie waar hij of zij echt op zit te wachten!

Tip 3: Zet een evergreen campagne op

Mensen laten gedrag op je website of social media zien. Op basis van dit gedrag kan je advertenties serveren. En bij elke nieuwe interactie die er is, kun je een nieuwe advertentie laten zien. Zo is het gedrag van de klant leidend in de advertentie die hij te zien krijgt.

Heeft een bezoeker op YouTube een video bekeken over dat nieuwe model motor die nu te koop is? Waarom Remarket je hem dan niet met een productbrochure? En als men die brochure downloadt, nodig je ze uit voor een lancering in jouw showroom! Hebben ze die gezien (en misschien zelfs bijgewoond), dan is het misschien tijd om een proefrit te maken?

Tip 4: Blijf A/B testen!

Test altijd verschillende advertenties. Je uiting zelf, zoals teksten, buttons, kleurgebruik, foto’s, aanbieding. Maar test ook eens verschillende doelgroepen: kopers, verlaten winkelwagens, productkijkers, bouncers, mensen die de over-ons pagina bezoeken, mensen die ons gebeld hebben, … Je kunt vrijwel alles testen. En op basis van deze testen kan je héél veel leren. Je doet zo ook veel inspiratie op. En je kunt zo continu je Remarketing campagnes optimaliseren.

Fase 3 – Activate (Activeren)

Gebruiken mensen je website op een goede manier? Dan is het tijd om te converteren. Je wilt toch meer klanten of omzet?!

Het meten van conversies

  1. Converteert op je website minder dan 2% van alle bezoekers? Dan moet werken aan de commerciële kracht.
  2. Bepaal je CPA: costs per acquisition. Wat mag een lead eigenlijk kosten? Of €1000,- extra omzet in je webshop? Als je dat weet, weet je pas echt of je jouw marketingdoelen behaalt!

Meer mensen activeren? Doe je voordeel met deze tips!

  • Focus op zachte conversies. Je kunt gelijk mensen vragen een aankoop te doen, of een offerte aan te vragen. Maar je kan ook eerst een zachte conversie afdwingen: een brochure download, quiz, proefpakket.
  • Cialdini is meesterverleider. In ieder geval op het gebied van marketing. Volgens zijn onderzoeken en wetenschappelijke theorieën doen tijdelijke aanbiedingen het bijvoorbeeld erg goed, vooral door mensen die snel beslissingen nemen op basis van gevoel. 

Weten hoe jij jouw online advertenties winstgevend kan maken?
Lees het hier ≫

Fase 4 – Nurture (Binden)

De laatste fase, het binden van mensen, is wellicht de belangrijkste! Je hebt in fase 3 veel “zachte conversies”, maar nu moet je ervoor zorgen dat die mensen ook converteren naar klant!

Het meten van succes

Wat is succes? Ook hier is jouw CPA erg belangrijk! CPA staat voor Cost Per Acquisition, oftewel de totale kosten die je betaalt voor een nieuwe acquisitie. Deze wil je afwegen tegenover je CLV:  Customer Lifetime Value. Hoeveel besteedt een gemiddelde klant in totaal?

Wil je dit meten? Dan heb je meer nodig dan alleen Google Analytics. Je wilt de totale klantreis meetbaar maken. En dan heb je geïntegreerde marketing- en sales-software nodig. Hubspot of ActiveCampaign zijn hierin goede keuzes. In deze software houdt marketing zijn campagnes bij, maar Sales zijn successen. Door deze vervolgens aan elkaar te koppelen, weet je precies welke campagnes rendement opleveren. En welke niet!

Je doelgroep aan je binden? Begin met deze tips!

  • Met e-mail automation kan je jouw doelgroep een e-mail sturen op het moment dat ze bepaald gedrag laten zien. En uitleveren aan de afdeling sales zodra ze klaar zijn voor een aankoop. Zo integreer je marketing en sales met elkaar. Maar zorg je er vooral voor dat je het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon krijgt. En kan je dus jouw doelgroep langzaam opleiden tot een klant.
  • Probeer niets te verkopen, maar de klant écht van dienst te zijn. Eén van de belangrijkste inbound-regels is dat jij de aandacht van je klant moet verdienen, niet stelen.

Benieuwd naar het rendement van jouw campagnes?

Heb jij een online campagne? En benieuwd naar het rendement en de optimalisatiekansen? Denk dan in deze vier fasen:

  1. Reach: met een groeiend aantal bezoekers en een minimale CTR van 2%.
  2. Engage: met een maximaal bouncepercentage van 50%.
  3. Activate: minimaal 2% succespercentage.
  4. Nurture: een CPA (cost per acquisition), waarmee jij nog altijd goed rendement maakt.

Is dit nieuw? Spannend? Of lastig? Neem eens contact met ons op. We kijken graag een keer met je mee.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel