Wat is een persona? En waarom heb je die nodig?

Een persona is een gedetailleerde omschrijving van jouw perfecte klant. Dit laatste is vooral belangrijk: jouw perfecte klant.

Een persona is een fictief karakter.

Deze persona gebruik je bij verbetering van je marketing, sales en dienstverlening.

Waarom wil jij een persona?

Een persona is een compleet profiel van jouw ideale klant.

Je maakt deze persona om jouw ideale klant het middelpunt te laten zijn van alles wat je doet: marketing, sales en jouw dienstverlening. Je wilt ze allemaal 100% laten aansluiten bij jouw perfecte klant.

Waarom deze klant centraal stellen? Je gaat dan je klant werven die het meeste aan jouw diensten heeft. En daardoor: meer omzet maken, klant langer klant laten zijn, meer mond-tot-mondreclame generen, eenvoudiger verkopen (minder verkoopkosten) en beter deze persoon kunnen vinden (lagere marketingkosten).

Kortom, door te focussen op jouw ideale klant, gaat je commerciële groei werken als een vliegwiel:

Waaruit bestaat een persona?

Dat is een goede vraag. Eigenlijk bestaat een persona uit alles wat jouw marketing-, sales- en service-afdeling wilt weten.

Iedereen die met een klant te maken heeft, heeft zo zijn eigen vragen:

  • Naam + foto.
  • Leeftijd, woonplaats, geslacht.
  • Sociodemografische gegevens.
  • Opleiding, functie, ervaring.
  • Mediaconsumptie.
  • Welke problemen en drempels tot oplossen van dit probleem ervaart jouw persona?
  • Hoe urgent is zijn probleem?
  • Wie moet de rekening van een eventueel probleem oplossen?
  • Door wie of wat laat jouw ideale klant zich beïnvloeden?
  • Wat is het budget?
  • Hoe wil hij of zij het liefst worden benaderd?

Zo breng je jouw klant tot leven. Het gaat er immers niet om wat jij zelf leuk vindt, maar wat jouw gebruiker ervan vindt.

Elk bedrijf zou zijn doelgroep centraal moeten stellen in alles wat ze doen. Het opstellen van een buyer persona is de allereerste en één van de belangrijkste stappen.

Waarom een buyer persona opstellen?

Bij een buyer persona omschrijf je het profiel van jouw ideale koper. Deze persona maak je voor van jouw potentiele klanten.

Een buyer persona helpt je verdiepen in de pijn van de klant. Om hem uiteindelijk meer te kunnen verkopen.

Een persona helpt je bij het aanspreken van je doelgroep. Door je oprecht te verdiepen in de klant, kan je hem centraal stellen. In je Marketing. In je Sales. En tijdens het verlenen van jouw dienst.

Hoe zet ik zelf een persona op?

Een persona opstellen bestaat uit drie belangrijke stappen. Deze pakken wij, bij Conversie Partners, als volgt aan:

  1. Brainstorm: wat wil je weten?
    Probeer niet gelijk je persona in te vullen. Je loopt dan het risico dat hij niet compleet is. Of je niet achter de juiste zaken komt.

    De eerste stap is erachter komen wat jij zelf wilt weten. Wat zou je graag van jouw ideale klant willen weten? En ga dat na bij de afdelingen marketing, sales en de dames en heren die de dienst verlenen.

    Tijdens deze brainstorm bepaal je ook wat de beste (meest betrouwbare) manier is om deze gegevens uit te zoeken. Aannames zijn hier gevaarlijk! Je wilt je persona invullen op basis van marktonderzoek.
  2. Marktonderzoek: vul de gaten in.
    Je gaat nu marktonderzoek doen. Op basis van huidige klantgegevens, interviews en deskresearch ga jij alle vragen over jouw klant beantwoorden. Denk hier niet te makkelijk over: “assumptions are the mother of all f*ckups” is een bekende overzeese spreuk.
  3. Presentatie: leer je persona kennen
    Het is belangrijk dat iedereen jouw persona kent. Marketing, sales, service. Iedereen moet het idee hebben jouw persona persoonlijk te kennen. En er alles aan te doen de service rondom zijn persoon te laten draaien.

Vervolgstappen? Wat moet ik dan met mijn persona?

Je hebt je persona klaar. Op feiten gebaseerd. Mooi uitgewerkt. Gepresenteerd aan iedereen die er interesse naar had. Maar nu…?

Nu is het tijd om de buyer journey van deze persona te ontwikkelen. Oftewel: welke stappen maakt deze persona door, om uiteindelijk jouw dienst te verkopen? Als je dat weet, kan je je namelijk in deze journey gaan mengen. En jouw ideale klant wijzen op zijn ideale oplossing: jouw bedrijf!

Zelf aan de slag met je persona?

Nu je weet wat een persona is, kan je er mee aan de slag! Download hieronder onze toolkit. Of bekijk ons vervolgartikel: hoe maak ik een persona met behulp van een template.

Aan de slag met je eigen persona?

Bekijk de toolkit en download de template!

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel