YoastCon 2019 #1: Alles wat jij moet weten van hét SEO evenement van 2019

Onze content marketeer Lisa bezocht afgelopen week het evenement YoastCon. In dit artikel deelt zij haar opgedane kennis en bevindingen met jou. Zo kun jij nog meer uit jouw website of webshop halen.

YoastCon is een evenement dat wordt georganiseerd door Yoast: een grootheid als het gaat om kennis op het gebied van SEO.

De derde editie van YoastCon bracht weer mooie sprekers en onderwerpen met zich mee op de eerste dag:

  • Joost de Valk: oprichter van Yoast (SEO grootheid)
  • Rand Fishkin: mede-oprichter van Moz (een inbound marketing tool)
  • Wolfgang Blau: president van Condé Nast (wereldwijde tijdschriften publicist)
  • Rudger de Groot: eigenaar van Mintminds (digital optimizers)
  • Annelieke van den Berg: data-analyst bij Yoast (SEO grootheid)
  • Geraldine DeRuiter: oprichter van Everywherist (Reisblogger e.a.)

De onderwerpen van YoastCon 2019

  1. Het belang van structuur in je content
  2. Maak je website jouw centrale marketingkanaal
  3. Social media zijn goed voor loyaliteit
  4. Houd rekening met verschillende gebruikers
  5. Het belang van UTM tagging
  6. Kies bewust voor met wie je in zee gaat
  7. De wisselwerking tussen Google en haar gebruikers

1. Het belang van structuur in je content

Structuur is heel belangrijk. Zowel voor je gebruiker als voor zoekmachines zoals Google en Bing. Voor zoekmachines betekent dit dat zij jouw website makkelijker kunnen crawlen en indexeren. Voor gebruikers betekent dit dat zij makkelijker en sneller hun doel bereiken (contact opnemen, aankoop doen, berekening maken etc.).

Voor zoekmachines betekent structuur:

  • Het hebben van een (XML) Sitemap: deze zorgt ervoor dat een zoekmachine je website kan crawlen
  • Interne linkstructuur: zo ziet de zoekmachine de samenhang tussen verschillende pagina’s

Voor gebruikers betekent structuur:

  • Duidelijk menu: mensen snappen aan de hand van de benaming van een menu-item direct welk type content ze te zien krijgen
  • Pagina’s met hetzelfde type content dezelfde opmaak: zo snappen gebruikers direct waar ze op een pagina naartoe moeten om bepaalde informatie te krijgen
  • Relevante links in de tekst: als mensen dan meer informatie over een bepaald onderwerp willen, kunnen zij dit zonder moeite vinden

Behoefte aan een persoonlijke uitleg?

Meld je aan voor een van onze workshops!

2. Maak je website jouw centrale marketingkanaal

Er zijn veel ontwikkelingen gaande in zoekmachineland. Een ‘zorgwekkende’ ontwikkeling is het feit dat mensen steeds minder vaak hoeven door te klikken naar een website om de informatie te krijgen waar ze naar op zoek zijn.

Dat komt onder meer door de zogenaamde Featured Snippets: een stukje content die direct in de zoekmachine omgeving wordt geladen. Google haalt deze content van een website die het beste antwoord op jouw vraag geeft.

Voor Google een positieve ontwikkeling. Het doel van Google is namelijk om hun gebruikers zo snel mogelijk te laten vinden wat ze zoeken. Voor website-eigenaren een wat minder positieve ontwikkeling; de kans dat iemand nu doorklikt naar een website voor een antwoord, wordt steeds kleiner.

Waarom blijft  een website dan toch belangrijk voor Search? Voor je historische waarde. Alle content die je produceert blijft misschien wel jaren vindbaar. Zo blijf je relevant voor mensen. Dit in tegenstelling tot social media: na een paar dagen zie je jouw post al nergens meer automatisch terug.

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen toch doorklikken naar jouw website? Door niet te richten op zoektermen met het meeste zoekvolume, maar met de hoogste Click Through Rate (CTR). Dit geeft de relevantie van jouw website voor dat onderwerp aan.

Meer rendement uit je website halen?

Download ons ROI Driven Marketing e-book

3. Social media zijn goed voor loyaliteit

Er is veel kritiek op social media de laatste maanden: privacy van gegevens, klikken die duurder worden en berichten waar mensen steeds minder op doorklikken. Maar wees niet bang. Social media zijn nog wel ergens goed voor.

Alle social media platforms (Facebook, LinkedIn, Instagram etc.) willen dat je binnen hun kanaal blijft. Zij zorgen ervoor dat posts waarin links staan, minder goed presteren dan posts zonder links. Tip: Ga social media meer zien als een loyaliteitskanaal dan als een conversiekanaal.

4. Houd rekening met verschillende gebruikers

En dan vooral met het type apparaat dat ze gebruiken. Dezelfde webpagina ziet er op mobiel, tablet en desktop anders uit. En dan maakt de grootte van je laptop- of desktopscherm ook nog uit. Welke informatie ziet een gebruiker?

Daarom is het slim te bedenken welke elementen essentieel zijn voor je gebruiker. Wat moeten ze direct weten en wat is iets minder relevante informatie?

Om er achter te komen wat echt zorgt voor een hoger conversieratio (meer aankopen, meer contactopnames etc.) is het slim om te gaan A/B-testen. Hier komen we in deel 2 van dit artikel op terug.

Jouw gebruikers goed in kaart brengen?

Download onze toolkit!

5. Het belang van UTM tagging

UTM tagging is dé manier om de effecten van al je marketingkanalen inzichtelijk te maken. UTM staat voor Urchin Tracking Module. Met UTM tagging kun je onder andere aangeven wat de bron, het medium en de campagne is vanuit waar mensen op deze url terecht komen.

  • Stel dat ik dit blogartikel wil promoten op Facebook, komt mijn url er zo uit te zien:
    • https://conversiepartners.nl/?utm_source=Facebook&utm_medium=Facebook+Post&utm_campaign=YoastCon+dag+1

De link voeg je toe aan je Facebook-, Google Ads- of MailChimp campagne. Als mensen dan op die link klikken in dat kanaal, zie je in Analytics dat ze vanuit daar op je website zijn gekomen. Dit is ideaal om je inspanningen te analyseren in Analytics. Je weet precies tot hoeveel websitebezoekers, conversies of aankopen je inspanningen hebben geleid. Daardoor krijg je goed inzicht in welke kanalen voor jou wel en niet werken.

6. Het verschil tussen online en offline gebruikers

Dit heeft iets minder met SEO te maken, maar meer met bewustwording. Hoeveel verschillen offline en online eigenlijk? Is het doel wat je online wilt bereiken heel anders dan offline? Zijn de mensen die er online naar kijken heel anders dan offline? Het antwoord is: nee.

Conclusie is dat het altijd mensen zijn die jouw boodschap ontvangen. Het is dus belangrijk dat je rekening houdt met hoe mensen denken, voelen en handelen. En niet denkt: ach, het is online. Dat is minder echt dan offline.*

*Deze presentatie was vooral gericht op negatieve reacties online. Mensen denken dat ze dat wel kunnen maken, omdat het niet ‘echt’ is. “Alleen offline hebben mensen gevoelens, online mag je ze gewoon van alles toewensen”

7. De wisselwerking tussen Google en haar gebruikers

Hier wordt nog eens benadrukt achter als die machines nog steeds mensen schuil gaan. En dan zoekmachines goed gedrag belonen. Als je je aan bepaalde regels houdt, word je daarvoor beloond:

  1. Je moet gezond zijn: een goed crawlbare, snelle, up-to-date website hebben
  2. Je moet creatief zijn: als A niet (meer) werkt moet je B proberen
  3. Je moet populair zijn: genoeg (terugkerende) websitebezoekers die lang genoeg op je website blijven en meer dan één pagina bekijken
  4. Je moet integer handelen: geen links kopen of dubieuze content promoten

Conclusie

Jouw website is essentieel

Jouw website is een belangrijke spil in al je marketingstrategie. Daarom is het belangrijk dat je website een goede structuur heeft, zowel voor je gebruikers als voor zoekmachines. Dankzij UTM tagging is deze structuur ook terug te vinden in Analytics.

Social media geven jou dat streepje voor

Ook social media spelen een belangrijke rol in je marketingstrategie. Dat heeft vooral te maken met merkherkenning en loyaliteit. Mensen zullen meestal naar aanleiding van jouw social media-uitingen niet direct actie ondernemen.

Wel kan het helpen dat zij jou al een paar keer langs hebben zien komen. Als zij dan in Google Search een keuze moeten maken uit drie bedrijven en ze hebben jou al eerder gezien, is de kans groter dat ze op jou doorklikken.

Niet iedere gebruiker is hetzelfde

Houd er rekening mee dat mensen jouw website niet allemaal zien, zoals jij deze ziet. Controleer hoe websitebezoekers jouw website gebruiken met behulp van onder andere Analytics en A/B-testing.

Benieuwd of jij meer uit jouw website kan halen?

Wil jij ook meer uit je website halen, maar zijn bovenstaande bevindingen nieuw? Spannend? Of lastig? Neem eens contact met ons op. We kijken graag een keer met je mee tijdens een van onze workshops.

» Lees ook onze bevindingen van YoasCon dag 2

E-book download – ROI Driven Marketing

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel