Het 4-fasen model toegepast op jouw webshop

Alle middelen die wij als marketingbureau inzetten, zijn te herleiden naar het 4-fasenmodel: See, Think, Do, Care. Door al jouw marketinginspanningen aan de hand van het 4-fasen model te analyseren, ben jij in staat structureel de grootste kansen te pakken en zo het maximale rendement uit jouw webshop te halen.

Maar waarom helpt het 4-fasen model bij het inzichtelijk maken van jouw grootste kansen? Zoals de naam al verklapt, helpt het model jouw marketinginspanningen en -middelen in 4 fases te verdelen. Zo krijg jij een gestructureerd overzicht van waar jij jouw doelgroep verliest of juist afvangt.

Wat is het 4-fasen model?

Het 4-fasenmodel bestaat uit 4 fases die jouw doelgroep doorloopt: See, Think, Do en Care. In iedere fase heeft jouw potentiële klant behoefte aan andere informatie. En voor iedere fase is het ene marketingmiddel geschikter dan het andere.

  • See – Zichtbaarheid. Laat mensen weten dat je er bent. En wat je doet.
  • Think – Overweging. Vertel mensen uitgebreider wat je doet en wat je voor hen kunt betekenen. Zo nemen zij jou mee in hun overweging.
  • Do – Actie. Hier gaat het om onderscheidend vermogen. Ben jij de goedkoopste, de snelste, de beste?
  • Care – Binding. De beste service en nazorg, zodat mensen klant blijven. Of blijven terugkomen.

Door jouw marketinginspanningen aan de hand van deze 4 fasen te analyseren weet jij precies waar de grootste uitdagingen en mogelijkheden liggen.

Kies het juiste middel in iedere fase

Voor iedere fase leent een ander marketingmiddel zich beter. Houdt goed in gedachten wat je wilt bereiken in deze fase. Dan komt je vanzelf bij het meest geschikte middel uit.

Er zijn nog veel meer middelen die je kunt inzetten dan onderstaande. Hieronder vind je alleen de meestgebruikte (online) middelen.

See – Bekend worden met jouw aanbod

In deze fase wil je dat zoveel mogelijk mensen jouw merk en/of aanbod zien. Het is vooral belangrijk dat duidelijk is:

  1. Wat jouw merk/bedrijf doet
  2. Wat jouw aanbod is

Welke middelen kun je daarvoor inzetten?

  1. Google Ads
    Bij Google Ads kun je enerzijds Display Ads (banners) en anderzijds Search (tekstadvertenties) inzetten.
    • Search Ads: Als je een zoekopdracht intikt op Google krijg je maximaal drie tekstadvertenties aan de bovenkant te zien. Het aanbod in deze ads sluit, als je het goed doet, naadloos aan op de zoekopdracht van die persoon.

      Als je ervoor zorgt dat je zoektermen zorgvuldig uitkiest en deze zoekwoorden laat terugkomen in je tekstadvertenties, is de kans dat die persoon doorklikt groot.
    • Shopping Ads: Google Shopping biedt de mogelijkheid om direct met jouw producten te adverteren. Shopping advertenties zijn voor de meeste webshops de meest efficiënte manier van adverteren. Dat komt doordat mensen de producten al zien voordat ze op jouw advertentie klikken. Dat betekent dat je alleen betaalt voor bezoekers die daadwerkelijk interesse hebben in jouw product.
  2. Social Ads
    Social Ads kun je inzetten voor zowel branding als voor directe conversies. Het ligt er echter wel aan wat voor type conversie het is. Mensen op social media zitten meestal niet in de koopmodus. Dus informeer in plaats van promoot. Zorg er voor dat jouw advertenties aansluiten bij de ontvanger. Biedt een interessant eBook aan en verleid ze later tot een aankoop. 

    Dit geldt trouwens niet voor alle producten. Mode-artikelen kunnen best goed scoren op social media. Ga voordat je begint met social ads dus goed na wat jouw ideale aanbod is op Facebook, Instagram of LinkedIn.
  3. SEO
    Naast advertenties weergeven zoekmachines ook organische resultaten. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is jouw website qua inhoud én techniek optimaliseren voor zoekmachines. 

    Zoekmachines, zoals Google en Bing, moeten jouw site indexeren én statistieken opbouwen om na te gaan hoe relevant jij bent voor je bezoekers. SEO is dan ook een marketingmiddel voor de lange termijn. 

    Waarom is het goed is om hier bewust mee bezig te zijn? Google wordt steeds ‘menselijker’. Als jij relevant bent voor je potentiële koper, ben je relevant voor Google. SEO helpt dus niet alleen om hoog in de resultaten te komen, het helpt jou ook om je website zo goed mogelijk in te richten.

Think – De ultieme gebruikerservaring

In deze fase is het belangrijk dat mensen zich echt geholpen voelen. Dit betekent dat jouw webshop super gebruiksvriendelijk moet zijn en dat jouw aanbod precies moet aansluiten op hun behoeften.

Welke middelen kun je daarvoor inzetten?

  1. Je webshop
    Jouw webshop moet direct inspelen op de behoefte van de bezoeker.
    1. Staat op de productpagina’s alle productinformatie die nodig is om tot aankoop over te gaan?
    2. Is jouw webshop overzichtelijk? Kunnen mensen snel de producten vinden die ze zoeken?
    3. Communiceer jij duidelijk over je verzendkosten, levertijd en retourmogelijkheden?

      En zo zijn er nog veel meer vragen om te toetsen over jouw webshop gebruiksvriendelijk is.
  2. Landingspagina’s
    Naast een goede webshop kun je ook specifieke landingspagina’s inzetten voor populaire productcategorieën of over veelgestelde vragen. Met een landingspagina kun je jouw bezoekers begeleiden in het besluitvormingsproces.

    Je kunt landingspagina’s op verschillende manieren insteken. Naast het aanbieden van kinderwagens in je webshop, kun je ook een pagina opzetten met alle criteria waar een goede kinderwagen aan moet voldoen. Daarbij kun je de beste keuzes aan de hand van deze criteria aanbieden. 

    Naast jouw nieuwe collectie spijkerbroeken kun je ook een pagina vol met inspiratie inrichten. Wanneer bezoekers zich aangesproken voelen, zullen ze zelf de weg vinden naar de winkelwagen. 

    Met landingspagina’s kun je op een creatieve manier jouw producten in de schijnwerpers zetten. Als mensen het idee hebben dat jij hen goed helpt en hen nuttige informatie biedt, is de kans groter dan mensen iets bij jou kopen.

Zelf aan de slag met het 4-fasen model?

Download onze toolkit!

Do – Haal ze over de streep

Dit is hét moment dat mensen gaan beslissen of ze wel of niet bij jou gaan kopen. Misschien vergelijken ze nog wat andere webshops met een soortgelijk aanbod. Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij je onderscheidt?

Welke middelen kun je daarvoor inzetten?

  1. Unique Selling Points (USP’s)
    Een USP is misschien geen marketingmiddel maar wel een heel belangrijk element in je webshop. Wat maakt jou nu anders dan andere webshops? Wat is het dat mensen toch voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrent?

    Dat zit ‘m vaak in hele praktische dingen zoals laagste prijs, snelle verzending, bedenktijd / retourmogelijkheid, geen verzendkosten etc.

    Maar ook zeker in gebruikerservaring en duidelijke communicatie over wat mensen van het product mogen verwachten, spelen hierin een rol. 

    Onduidelijkheid is een van de belangrijkste factoren waarom mensen afhaken.
  2. A/B testen 
    Met A/B-testen kun je onder meer achterhalen welk design, welke teksten en welke informatie het beste werkt om de aankopen in jouw webshop te verhogen.

    Enkele voorbeelden:
    1. Een ‘toevoegen aan verlanglijstje’-button toevoegen. Dit maakt het makkelijker voor mensen om hun favoriete producten later nog eens te bekijken. De stap naar een aankoop is dan kleiner.
    2. De button ‘in winkelmandje’ op een meer prominente plek plaatsen, zodat mensen er niet naar hoeven te zoeken.
    3. Extra communiceren wat mensen bij de volgende stap kunnen verwachten. Bijvoorbeeld ‘u hoeft nog niets te betalen’.

Door deze varianten naast elkaar te testen, zie je wat de meeste aankopen oplevert voor jouw webshop.

Care – Behoud je klanten

Ze hebben de aankoop gedaan. Yes! Doel bereikt. En nu? Nu moet je ervoor zorgen dat mensen het gehele verkoopproces als positief ervaren. Terugkerende klanten zijn namelijk vele malen winstgevender dan nieuwe klanten.

Om het verkoopproces soepel te laten verlopen denk dan aan:

  • Laten weten wanneer ze hun bestelling mogen verwachten (of juist niet)
  • Wat ze moeten doen als ze het product willen retourneren
  • Hen laten weten wanneer gerelateerde producten in de aanbieding zijn

Welke middelen kun je daarvoor inzetten?

E-mail
Op het moment dat iemand een aankoop in jouw webshop doet, kun je al met e-mailcommunicatie beginnen: stuur ze een bestelbevestiging, een link waarmee ze hun bestelling kunnen volgen en (na ontvangst) hoe ze het bestelproces hebben ervaren. 

Hebben ze nog verbeterpunten? Neem deze feedback mee in je webshop! Hebben ze nieuwe voetbalschoenen besteld? Misschien zijn ze ook geïnteresseerd in de korting op scheenbeschermers. Misschien kun je ze volgend seizoen informeren over de nieuwe collectie voetbalschoenen. 

Door zo relevant mogelijk voor jouw klanten te zijn zullen ze jouw inspanningen waarderen.

Hoe pas je het 4-fasen model toe voor jouw webshop?

Analyseer jouw webshop dus altijd aan de hand van het 4-fasenmodel. Dit model geeft de handvatten om jouw marketingkansen structureel in kaart te brengen. Heb jij een goede webshop maar geen bereik? Investeer dan in je zichtbaarheid. Heb jij veel bezoekers maar niemand rond een aankoop af? Optimaliseer jouw checkout proces. 

Ondersteuning nodig bij het in kaart brengen van jouw marketinginspanningen of juist hulp nodig bij het optimaliseren van specifieke vraagstukken? Volg een van onze workshops!

Meer rendement uit jouw webshop halen?

Volg een van onze workshop voor webshops!

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel