A/B-test: de vertoning van het formulier op je landingspagina

Wij van Conversie Partners zijn gek op A/B-testen. Dat doen we ook regelmatig op onze eigen website. A/B-testen is het vergelijken van twee versies van je landingspagina: de ene helft van je websitebezoekers krijgt versie 1 te zien, de andere helft versie 2.

Het doel? Meer leads! In dit geval het verhogen van het conversieratio van onze eBook-downloads. Deze test bestond uit twee variaties van onze eBook-landingspagina:

  1. Een button waarmee je het formulier opent om het eBook te downloaden
  2. Een hard formulier aan de bovenkant die je direct kunt invullen
Versie 1: button naar pop-up formulier onder introductietekst
Versie 2: hard formulier aan de bovenkant van de pagina

De A/B-test: Google Optimize

Voor onze A/B-testen gebruiken we altijd Google Optimize*. Een enorm gebruiksvriendelijk programma van Google, waar je in principe geen verdere technische kennis voor nodig hebt. Ook als marketeer kun je dus prima testen opzetten!

Het stappenplan

  1. Kies de url waarop je de A/B test wil doen
  2. Kies op welk apparaat je de A/B test wil uitvoeren (mobiel, tablet en/of desktop)
  3. Omschrijf je hypothese (niet verplicht): welke uitkomst verwacht je?
  4. Geef aan voor welk doel je de pagina wilt optimaliseren (in ons geval ‘eBook download’)
  5. Je A/B-test kan beginnen!

*Hiervoor moet je een Google Analytics tag hebben op je website en deze koppelen met Google Optimize.

Onze hypothese

Een hard formulier op de pagina zal tot meer eBook downloads leiden dan een button waarbij het formulier opent.

Waarom we dat denken? Het klikken op een button is een extra handeling. Hoe meer handelingen iemand moet doen, hoe meer diegene is geneigd af te haken. Daarnaast zien mensen direct welke gegevens ze moeten achterlaten en zien ze dus direct wat ze kunnen verwachten.

Resultaten van de A/B-test

Wanneer weet je nu of je genoeg respondenten hebt gehad voor je experiment, in dit geval ‘sessies’? Is 10 genoeg? Of moeten het er wel 100 zijn? Wetenschappelijk gezien moet je 30 of meer personen hebben per testgroep. Dit betekent dus dat je minstens 60 personen moet hebben als je twee testgroepen hebt.

De resultaten van onze A/B-test:

Versie 1
(button)
Versie 2
(formulier)
Sessies158161
Conversies3956
Conversieratio24,7%35,0%
Kans dat dit de beste is2%98%

And the winner is…

Versie 2 is dus de duidelijke winnaar! Uit onze A/B-test is gebleken dat een hard formulier bovenaan de landingspagina zorgt voor meer conversies dan een button onder de introductietekst.

Versie 2: hard formulier aan de bovenkant van de pagina

Wat doen we met de resultaten?

Nu we weten dat er relatief meer eBooks worden gedownload als er een hard formulier bovenaan de pagina staat, voeren we dit door op al onze eBook-landingspagina’s. Op naar de volgende A/B-test!

Meer weten over A/B-testen?

Als je er nog nooit van hebt gehoord, of het nog nooit hebt gedaan, kan A/B-testen best abracadabra zijn. Wil jij advies over of A/B-testen interessant is voor jouw website? (het antwoord is: ja!) Of wil je meer informatie over optimalisatie van jouw website? Volg een van onze workshops!

Direct meer rendement uit je website halen?

Download ons eBook over ROI Driven Marketing of volg een van onze workshops!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel