YoastCon 2019 #2: Alles wat jij moet weten van hét SEO evenement van 2019

YoastCon 2019 #2: Alles wat jij moet weten van hét SEO evenement van 2019

YoastCon 2019 #2: Alles wat jij moet weten van hét SEO evenement van 2019

Onze content marketeer Lisa bezocht begin februari het evenement YoastCon. In dit artikel deelt zij haar opgedane kennis en bevindingen met jou. Zo kun jij nog meer uit jouw website of webshop halen.

YoastCon is een evenement dat wordt georganiseerd door Yoast: een grootheid als het gaat om kennis op het gebied van SEO.

» Lees ook onze bevindingen van YoasCon dag 1

YoastCon 2019

Inspirerende sprekers

De derde editie van YoastCon bracht weer mooie sprekers en onderwerpen met zich mee op de tweede dag:

  • Aleyda Solis: oprichter en eigenaresse van Aleyda Solis (internationale SEO consultant)
  • Els Aerts: mede-oprichter en mede-eigenaresse van AGConsult (alles voor de gebruiker)
  • Alberto Medina: AMP specialist bij Google (snelheid op mobiel)
  • Maura Teal: Software Engineer bij Pagely (reliable Managed WordPress Hosting)
  • Fili Wiese: eigenaar van SearchBrothers (SEO experts)
  • Arnold Overwijk: Data Drive Marketeer (DDMA) bij Bing (zoekmachine van Microsoft)

De onderwerpen van YoastCon 2019 - dag 2

  1. Waarmee je rekening moet houden bij website-migratie
  2. Alles over Conversion Rate Optimization (CRO)
  3. De ontwikkeling van Accelerated Mobile Pages (AMP)
  4. Tips voor het optimaliseren van je websitesnelheid
  5. De ontwikkelingen van de zoekmachine ‘Bing’

1. Waarmee je rekening moet houden bij website-migratie

Wat is website-migratie? Kort gezegd: het verhuizen van een website of webpagina van de ene plek naar de andere. Bijvoorbeeld naar een nieuwe domeinnaam, een nieuwe url of wijziging van http naar https.

Hieronder een kort praktisch stappenplan van een goed gestructureerde website-migratie:

  1. Wat is het doel van de migratie?
  2. Wat is de grootte van de migratie?
  3. Identificeer alle getroffen url’s
  4. Crawl de getroffen url’s en prioriteer hun belang
  5. Analyseer de SEO status
  6. Integreer alle pagina-url’s in de crawler
  7. Behoud de url’s, het verkeer en de queries
  8. Doe after-live checks, o.a. voor broken-links

Welke tools kunnen jou hierbij helpen?

LET OP: Website-migratie leer je niet in 1 dag. Wil je jouw website verhuizen? Een nieuwe website? Of advies over hoe jij dit proces het beste kunt aanpakken? Vraag dan vrijblijvend een QuickScan aan! Wij laten weten wat volgens ons de beste aanpak is.

Vraag de QuickScan aan!

2. Alles over Conversion Rate Optimization (CRO)

Conversion Rate Optimization: we love it! Als Conversie Partners is natuurlijk het onderwerp waar wij het meest enthousiast over worden. CRO is het optimaliseren van je conversieratio door bijvoorbeeld A/B-test, surveys en andere gebruikersonderzoekjes uit te voeren op je website.

De focus lag vandaag op kwalitatief onderzoek:

  1. Targeted surveys
  2. Interviews
  3. In person moderated user testing

Targeted surveys

Targeted surveys zijn korte vragenlijsten waarmee jij erachter komt waarom bezoekers op jouw website zijn. Een mooie uitspraak: Analytics laat je zien wat mensen op je website doen, surveys laten zien wat mensen op je website van plan zijn te doen.

Waaruit bestaat zo’n targeted survey?

  1. Open vragen
  2. Korte vragen

Zet een A/B test op

Als je voldoende informatie hebt (wanneer je een patroon ontdekt in de antwoorden), kun je een A/B-test opzetten. In de B-versie kun je dan je bevindingen uit je targeted survey verwerken.

Interviews

Hiervoor moet je wat meer tijd uittrekken. Dit is een soort doelgroeponderzoek. Dit kun je telefonisch doen of online. Integreer een link naar het interview (de vragenlijst) op je website of stuur je database een mail met de vraag of ze de vragenlijst willen invullen.

Het voordeel van een interview:

  • Dieper ingaan op bepaalde onderwerpen
  • Achterhalen wat mensen écht willen weten over jouw product of dienst
  • De pijnpunten van jouw doelgroep ontdekken

In person moderated user testing

Dit is echt gevorderd kwalitatief onderzoek. Hiervoor moet je zowel tijd als budget beschikbaar hebben. Heb je dat? Dat zijn onderstaande technieken interessant voor je:

  • 1-op-1 observatie: je zit samen met de testpersoon in één ruimte en observeert wat de testpersoon doet. Je stoort hem hierbij zo min mogelijk, zodat je zijn ‘normale’ gedrag niet kunt beïnvloeden.
  • Eyetracking: je observeert via een eye-tracking apparaat de oogbewegingen van je testpersoon. Zo zie je direct welke elementen als eerste iemand aandacht pakken en waar iemands ogen het langste blijven hangen.

Zorg voor betrouwbare data

Belangrijk hierbij is dat je zorgt voor betrouwbare data. Onderstaande punten kunnen je hierbij helpen:

  • Werf de juiste gebruikers. Het liefst mensen die in hun professionele leven niet met websites bezig zijn.
  • Schrijf een goed scenario. Welke taken wil je dat je testpersoon uitvoert? En wat is de gewenste uitkomst?
  • Jouw invloed als moderator:
    • Zorg dat je testpersoon zich op zijn gemak voelt
    • Wees scherp, jij ziet als enige precies wat de testpersoon doet
    • Benader het analytisch en maak aantekeningen
    • Stel je onafhankelijk/neutraal op

“Op het moment dat je dingen gaat aannemen, gaat het fout.”

3. De ontwikkeling van Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn nog niet zo heel lang geleden geïntroduceerd door Google. Het zijn vrij kale pagina’s die bedoeld zijn om de laadtijd op mobiel verbeteren. Dit deed Google door alleen de tekst te laden en alle ‘opsmuk’ te verwijderen. Hierdoor hield je een vrij kale ervaring over die de gebruikerservaring volledig onderuit haalde.

amp-icon

Het AMP-icoon dat op mobiel verschijnt als jouw mobiele website snel genoeg is.

Een betere oplossing

Google realiseert zich nu ook dat dat niet de oplossing is. Anders zou iedere website-eigenaar twee pagina’s van iedere websitepagina moeten maken: één voor desktop (met opmaak) en één voor mobiel (alleen tekst). Hier gaan enorm veel tijd inzitten.

AMP met opmaak

Daarom heeft Google een team van 5 mensen gezet op het verbeteren van de gebruikerservaring van AMP’s. Binnenkort is het dan wel mogelijk om opmaak mee te nemen, zonder je AMP-vermelding te verliezen.

4. Tips voor het optimaliseren van je websitesnelheid

Het allerbelangrijkste is dat je optimaliseert voor je gebruiker. Die moet jouw website uiteindelijk gebruiken. Hoe prettiger de ervaring op jouw website, hoe langer ze op de website blijven hangen, hoe meer pagina’s ze bekijken en hoe vaker ze terugkomen. Laten dat nu net factoren zijn die Google belangrijk vindt. Twee vliegen in één klap dus.

Advanced SEO

Ben je zelf niet zo technisch? Laat dit dan lezen aan de developer of programmeur binnen jouw team. Die kan, en doet, zeker wat met onderstaand tips:

  1. Werk met de nieuwste PHP versie: bij elke nieuwe versie wordt je website weer een stukje sneller
  2. Maak gebruik van een Content Delivery Network: zo is je website wereldwijd snel toegankelijk
  3. Gebruik Full Page Caching: hiermee sla je de statische content van je site in je cache op, waardoor tijdens het ophalen van de pagina diverse berekeningen niet meer gemaakt hoeven te worden. Daardoor kan je pagina sneller worden opgebouwd, waardoor je de laadtijd vermindert.
  4. Minify HTML, JavaScript (JS) en CSS: zorg voor zo min mogelijk witruimte. En verwijder overbodige JS. Let ook op de invloed van plugins in de code.
  5. Locatie van je server: heb je voornamelijk klanten in Nederland? Zorg dan dat je server ook daar gevestigd is. Dan overbrug je letterlijk minder afstand, waardoor het laden sneller gaat.

5. De ontwikkelingen van de zoekmachine ‘Bing’

Bing werd lang ondergesneeuwd door Google. Google was Bing altijd 10 stappen voor, maar die tijd is geweest. Bing is druk bezig met het optimaliseren voor gebruikers. En ook lief voor website-eigenaren. Zij geven jouw website namelijk wel credits als je de meest relevante informatie voor de betreffende zoekopdracht hebt.

Jouw gebruiker is king

De voornaamste boodschap die zij aan website- en webshopeigenaren willen meegeven is: vermijd overmatig gebruik van JavaScript en creëer content van hoge kwaliteit.

Benieuwd of jij meer uit jouw website kan halen?

Wil jij ook meer uit je website halen, maar zijn bovenstaande bevindingen nieuw? Spannend? Of lastig? Neem eens contact met ons op. We kijken graag een keer met je mee. We doen graag een gratis QuickScan van een campagne voor je en voorzien jou van eerlijk en duidelijk advies.

DOE DE QUICKSCAN

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles uit je website of webshop?

    Ontdek het direct!

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    YoastCon 2019 #2: Alles wat jij moet weten van hét SEO evenement van 2019

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo