Zo zet jij een persona in om meer leads te genereren

Zo zet jij een persona in om meer leads te genereren

Zo zet jij een persona in om meer leads te genereren

Vrijwel alle online content heeft maar één doel: leads genereren. Je wil met jouw content potentiële klanten aantrekken die vervolgens jouw diensten of producten gaan afnemen. Het is belangrijk dat je deze potentiële klanten goed begrijpt, zodat je in staat bent op het juiste moment de juiste actie te ondernemen. Je moet je doelgroep goed leren kennen en begrijpen. Dit kun je doen door één of meerdere persona’s te creëren.

Snel navigeren?

  1. Wat is een persona?
  2. Buyer persona vs. user persona
    1. Buyer persona
    2. User persona
  3. Het verschil tussen een buyer en een user
  4. Aan de slag met je buyer persona
    1. Informatie verzamelen
    2. Schets een karakter
    3. Maak je persona compleet
    4. Maak je persona visueel
  5. Maak je eigen persona [DOWNLOAD TEMPLATE]

Wat is een persona?

Een persona is een profiel van een fictioneel karakter. Dit karakter symboliseert een bepaald type gebruiker van jouw website of dienst. Je beschrijft een klant tot in de detail en maakt deze tot een echt persoon.

Compleet met:

  • Naam
  • Foto
  • Eigen wensen
  • Doelen en hobby’s

Zo breng je jouw doelgroep echt tot leven. Op deze manier kun je je makkelijker inleven in deze persoon en zo jouw dienst of product vanuit jouw doelgroep bekijken.

  • Hoe beweegt deze persoon zich door jouw website heen?
  • Waar loopt hij of zij tegenaan in de customer journey?
  • Hoe wil hij of zij het liefst worden benaderd?

Het gaat er immers niet om wat jij zelf leuk vindt, maar wat jouw gebruiker ervan vindt.

Voor sommige bedrijven is het heel makkelijk om een persona te creëren, omdat zij zelf ook deels in de doelgroep vallen. Maar soms heb je met een hele specifieke doelgroep te maken en moet je een probleem oplossen dat je zelf niet hebt. In dat geval kan het maken van een persona je helpen om vanuit jouw doelgroep te kunnen denken.

↑ Terug naar boven

Buyer persona versus user persona

Er zijn twee verschillende soorten persona’s:

  • Buyer persona’s
  • User persona’s

Bij een buyer persona beschrijf je een profiel van een koper of converterend persoon en bij een user persona beschrijf je een profiel van een gebruiker.

Buyer persona

Doelen die je kunt opstellen voor je website zijn:

  • Meer websitebezoekers
  • Meer leads
  • Lager bouncepercentage
  • Hoger conversieratio

Maar wanneer is dat doel volgens jou dan succesvol? Als je 2 leads meer hebt dan vorig jaar heb je je doel behaald. Maar is dat echter echt wat je wilde?

Daarom is het goed om een groter doel voor ogen te hebben. Bijvoorbeeld de groei van je bedrijf, het succesvol maken van een bepaald product of het verbeteren van de efficiëntie van jouw development team.

Bij een buyer persona omschrijf je het profiel van een koper of een converterend persoon. Deze persona kun je maken voor klanten van jouw webshop. Je kunt echter ook converteren zonder een daadwerkelijke aankoop te doen. Bijvoorbeeld als de gebruiker een brochure downloadt of informatie aanvraagt.

Een buyer persona helpt je om meer te kunnen verkopen en dus je conversiepercentage te verhogen. De buyer is niet altijd de persoon die jouw product ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

User persona

Bij een user persona beschrijf je een gebruiker van jouw dienst of product, bijvoorbeeld je website. Dit zijn dus de personen die jouw product of dienst daadwerkelijk gaan gebruiken. Dit zijn niet eens altijd de mensen die het product of dienst ook echt willen hebben, maar zij hebben wel het meest interactie met jouw product.

Met een persona kun je je marketingbudget zo inzetten dat je ROI het hoogst is. Je achterhaalt namelijk precies hoe het koopgedrag van jouw doelgroep er uit ziet. Hoe zoeken je klanten naar informatie? Wat zijn hun doelen en motieven? Hoe willen ze aangesproken worden? Je zorgt ervoor dat je de juiste persoon de juiste trigger geeft als de motivatie het hoogst is. Dit resulteert, als je het goed doet, in meer en betere leads. En dus aan het eind van de rit in meer klanten.

Het verschil tussen een buyer en user

Stel, je verkoopt kinderspeelgoed. De persoon die het speelgoed aanschaft is waarschijnlijk een volwassen persoon. Die let op de veiligheid van het speelgoed, de prijs en de duurzaamheid. Maar de gebruiker van het speelgoed is een kind. Het kind kijkt niet naar verpakkingen of duurzaamheid, die let enkel op het uiterlijk van het speelgoed en wat je er allemaal mee kunt. Twee totaal verschillende persona’s voor hetzelfde product.

Als je online diensten aanbiedt, zoals het maken van online advertenties, geldt precies hetzelfde. Jij verkoopt een nieuwe website aan een klant, maar die klant is niet de eindgebruiker van de website. Dat zijn de bezoekers van die website. De klant is echter wel de persoon die de website eerst zal moeten aanschaffen, en is dus de buyer.


Hulp nodig bij het vormgeven van jouw persona?

Vraag een gratis brainstorm sessie aan!

↑ Terug naar boven

Aan de slag met je buyer persona

Nu je alles weet over een persona is het tijd om er zelf een te gaan maken. We gaan ons richten op een buyer persona.

Misschien heb je wel meerdere doelgroepen binnen je mogelijke buyers en heb je dus ook meerdere persona’s nodig. Begin bij de persona van de doelgroep die jij het liefst zou willen bereiken.

Stap 1: Informatie verzamelen

Verzamel alle informatie die je kunt vinden over je doelgroep. Heb je statistieken die je kunt raadplegen, heb je research gedaan, interviews en/of enquêtes afgenomen? Zo niet, zorg dat je dat dan alsnog doet. De sterkste persona’s zijn gebaseerd op feiten, niet op aannames.

Stap 2: Schets een karakter

Begin met het schetsen van een personage die binnen jouw doelgroep valt. Om je daarbij te helpen kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Welk geslacht is jouw persona?
  • Wat is de naam van jouw persona?
  • Wat voor werk doet hij/zij?
  • Wat is ongeveer de leeftijd?
  • Hoe is de thuissituatie van jouw persona? Heeft hij/zij kinderen?
  • Wat zijn zijn/haar hobby’s?
  • Welke opleiding heeft hij/zij afgerond?
  • Wat zijn belangrijke karaktereigenschappen van jouw persona?

Stap 3: Maak je persona compleet

Breid je persona uit met informatie over zijn/haar doelen, gewoontes, wensen, verlangens, angsten, en frustraties. In dit voorbeeld maken we een persona voor iemand die op zoek is naar een regenjas in een webshop.

Doelen en wensen

  • Welk doel heeft jouw persona? In dit geval: een regenjas kopen.
  • Wat is de motivatie van jouw persona om zijn of haar doel te bereiken? Dus wat wil de klant ervaren naast het doen van de aankoop? Iemand die op zoek is naar een regenjas wil waarschijnlijk graag droog blijven als het regent.
  • Wat zijn de wensen van de persona bij het product? Een regenjas moet in elk geval waterdicht zijn, winddicht en niet te warm. Afhankelijk van het karakter, de leeftijd en het geslacht van je persona kan uiterlijk ook een belangrijke factor zijn.

Angsten, frustraties en belemmeringen

  • Wat zijn de angsten van je persona bij het behalen van de doelen? Toch nog nat worden? Te veel geld uitgeven aan een product dat niet werkt? Het product niet meer kunnen retourneren?
  • Wat zijn de mogelijke frustraties die de persona zal ervaren? Denk aan lange laadtijd van pagina’s, er staat geen informatie vermeld over verzendkosten of het product wordt niet goed toegevoegd aan het winkelmandje.
  • Wat belemmert jouw persona bij het behalen van de doelen? Het zou kunnen dat de website vastloopt, of dat de gekozen maat niet beschikbaar is

Communicatie

  • Op welke manier communiceert jouw persona het liefst?
  • Welke beleving verwacht hij of zij tijdens het aankoopproces? Hoe wordt hij zij begeleid? Zou de gebruiker graag filters gebruiken om de keuze kleiner te maken? Naar welke informatie is de persona op welk moment op zoek? In de eerste fase is bijvoorbeeld het uiterlijk van de regenjas het belangrijkst of misschien de prijs. Vervolgens wil de persona weten hoe waterdicht de jas is en of deze wel comfortabel zit. Ten slotte wil hij/zij weten of de regenjas direct verkrijgbaar is en of hij nog te retourneren is.

Stap 4: Maak je persona visueel

Maak je persona visueel. Als je alle bovenstaande vragen hebt beantwoord kun je dit in een visueel profiel verwerken. Voeg hier ook een foto van je persona aan toe om het extra persoonlijk te maken. Het gebruiken van quotes is ook een manier om je persona realistischer te maken.

Je kunt een standaard template gebruiken en deze op A3 uitprinten. Vervolgens vul je met post-its de velden in met waarden die bij jouw persona passen. Zo kun je de persona ophangen in het kantoor en blijven updaten met nieuwe gegevens en inzichten.

Download gratis een template voor jouw buyer persona!

Conversie Partners heeft voor jou een template gemaakt wat je gratis kunt gebruiken om jouw buyer persona’s te ontwikkelen.

Download gratis

een template voor jouw buyer persona!

↑ Terug naar boven

Conclusie

Persona’s zijn fictionele karakters die jou helpen om je producten of diensten te finetunen, zodat ze nog beter aansluiten op de doelgroep. Zet je je persona’s juist in, dan ga jij een stijging zien in je leads en uiteindelijk in je sales.

Hulp nodig bij het vormgeven van jouw persona? Vraag een gratis brainstormsessie aan!

Creëer je eigen persona! Download de template:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Vragen over dit bericht? Of heb je aanvullingen? Laat het ons weten!

avatar

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download de Pricing Guide!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis aanvalsplan!

• Na één brainstorm jouw aanvalsplan
• Volledig op maat!
• Zonder verplichtingen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


 

Download het Template!

Download het template om snel met jouw persona aan de slag te gaan.

Vul je gegevens in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe je jouw klanten kunt overtuigen met een goed webdesign?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Is jouw website nog goed genoeg?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe leidt online adverteren tot meer succes?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het dienstentabel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Meld je direct aan en maak je eigen aanvalsplan!
    Zo zet jij een persona in om meer leads te genereren

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!


  •  
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


WhatsApp Logo