Van startup naar marktleider op het gebied van trainingen in Scaling Agile en Scrum

Een casestudy van Gladwell Academy en Conversie Partners

Hoe Gladwell Academy in 3 jaar haar omzet met 700% zag groeien

Gladwell Academy heeft de ambitie marktleider te worden in Europa op het gebied van Scaling Agile en Scrum trainingen. In deze casestudy lees je hoe Gladwell Academy in razend tempo Nederland heeft veroverd. Mede dankzij een enorm wendbare aanpak, een super gedreven organisatie en een grote automatiseringsslag.

Gladwell Academy: hoe het begon

Gladwell Academy is een dochteronderneming van BlinkLane Consulting. De Partners van BlinkLane merkten steeds vaker dat hun klanten meer dan advies wilden. Zij wilden direct een passende training ontvangen.

In 2014 is daarom Gladwell Academy geboren: een trainingsinstituut met trainingsaanbod op het gebied van (Scaling) Agile en Scrum. Hierdoor kunnen de BlinkLane consultants sneller inspelen op de behoefte van hun klanten en een efficiënter consulting-proces waarborgen.

Wendbaar en enorm ambitieus

Inmiddels staat Gladwell Academy volledig op eigen benen. Natuurlijk krijgen ze nog opdrachten vanuit BlinkLane Consulting, maar de grootste instroom komt vanuit hun eigen marketing- en salesinspanningen.

Hun succes is grotendeels te danken aan hun enorme gedrevenheid, wendbaarheid en het feit dat zij zelf ook de Agile methode structureel goed toepassen. Zodra zij de ene doelstelling hebben bereikt, zijn ze alweer bezig met de volgende. Als kers op de taart ontvingen ze hiervoor in hun 3e jaar al een FD Gazellen-award: de award voor de snelst groeiende bedrijven in Nederland.

Hun ambitie heeft ertoe geleid dat ze binnen een paar jaar marktleider in Nederland zijn geworden en aardig op weg zijn om marktleider in Europa te worden. Wij nemen in vogelvlucht met je door welke stappen hebben bijgedragen aan hun razendsnelle groei.

FDGazellen_Logo 2017
FDGazellen_Logo 2018
Scaled agile partner logo

Een conversiegerichte website

In 2017 kwam Conversie Partners met Gladwell Academy in contact: zij wilden een nieuwe, conversiegerichte website. De toenmalige website was meer een visitekaartje; als je een training wilde volgen, kon je mailen of bellen. Dat konden we natuurlijk meer uit halen.

Het voornaamste doel van de nieuwe website was het direct kunnen boeken van trainingen: training kiezen, gegevens invullen, betalen et voila. Dit begon met een simpele webshopkoppeling, maar is in de loop der jaren omgebouwd tot een systeem op maat.

Leads opwarmen voor sales

Naast het automatiseren van trainingsaanvragen, wilde sales meer kwalitatieve leads. Op dat moment belde sales voornamelijk koude leads na. Daardoor was het percentage dat ook daadwerkelijk een training afnam minimaal. De website kreeg daarom een tweede functie: leads genereren.

Dit deden, en doen, we onder andere met de volgende middelen:

  1. Brochures: meer informatie over een specifieke training.
  2. Whitepapers: meer informatie over een specifiek onderwerp.
  3. Chat: de laatste obstakels wegnemen, voordat iemand een training afneemt.
  4. Vrijblijvend adviesgesprek: een gesprek met een consultant over de meest geschikte training voor jou / jouw bedrijf.
  5. Workshops: ter introductie van een specifieke training.
  6. Webinars: ter introductie van een specifieke training.
  7. Events: voor kennisdeling en naamsbekendheid.

Deze marketinginspanningen zorgden voor meer kwalitatieve leads voor sales. En dus voor een hoger succespercentage bij verkoopgesprekken. Vooral de leads die een brochure aanvragen, blijken een schot in de roos voor sales.

Steeds meer naar een strategische adviesrol

Tot dan toe was de rol van Conversie Partners voornamelijk operationeel en gefocust op de website. Omdat we echter in het hele online marketing-plaatje kunnen voorzien, kwam de wens vanuit Gladwell Academy om onze kennis breder in te zetten.

Op dat moment bestond Gladwell Academy uit 6 medewerkers en hadden ze nog geen complete marketingafdeling. Daarom bepaalden wij samen met hen welke richting ze op wilden en speelden wij een grote operationele rol. Onder meer in het opzetten van advertentiecampagnes en het inrichten van e-mailflows.

Doelgroep goed in kaart brengen

Gladwell Academy leert haar doelgroep zo steeds beter kennen. Mede dankzij gewoon de ‘doen’. Maar nog meer door er eens echt goed voor te gaan zitten:

  • Persona: we bepaalden samen met Gladwell doelgroepen waar we ons op zouden gaan richten. Voor iedere doelgroep stelden we een persona op: een ijkpersoon, een ideale klant. Een brainstormsessie met verschillende afdelingen (sales, marketing, coördinatie en directie) gaven ons veel nieuwe inzichten. We begrepen de doelgroep weer een stukje beter, wat weer voor betere marketing zorgde.
  • Buyer’s journey: voor iedere persona brachten we de buyer’s journey, of klantreis, in kaart. Tegen welke vragen loopt persona x aan als hij begint met zijn zoektocht? En wat maakt dat hij uiteindelijk voor Gladwell zou kiezen en niet voor hun concurrent?

Dit zijn twee hulpmiddelen die enorm zijn verweven met het inbound marketing gedachtegoed. Dit gedachtegoed stelt dat als je in ieder fase van de klantreis aanwezig bent, mét de juiste content, de klanten vanzelf naar je toekomen. Geen agressieve marketing dus. Maar echt je doelgroep helpen.

Inmiddels bestaat Gladwell Academy uit 25 medewerkers en hebben zij de uitvoerende capaciteiten grotendeels zelf in huis. Daardoor is onze rol inmiddels veranderd van voornamelijk operationeel naar voornamelijk adviserend.

En dat heeft de deuren geopend voor een enorme automatiseringsslag binnen Gladwell Academy: de implementatie van HubSpot-software. Deze software sluit naadloos aan op het inbound marketing gedachtegoed.

“Gladwell Academy daagt ons uit om het beste uit online marketing te halen. We leren hier heel veel wat we ook weer bij andere klanten kunnen toepassen. We krijgen alle ruimte om de online marketing naar eigen inzicht in te vullen. Gladwell Academy is heel volhardend: als ze ergens in geloven, dan lukt het ook.”

Mark van Loon, Strategisch Consultant Conversie Partners

Mark van Loon - Eigenaar en Marketingstrateeg - Conversie Partners

Implementatie HubSpot: automatisering marketing en sales

HubSpot is automatiseringssoftware voor marketing en sales. Je kunt precies zien hoeveel bijvoorbeeld marketing, sales en coördinatie bijdragen aan de hele commerciële keten.

Deze software zorgt ervoor dat de hele organisatie vanuit één systeem kan werken, waardoor pijnpunten sneller naar voren komen. Hierdoor kunnen zij sneller en beter optimaliseren en, met de ambities van Gladwell Academy, sneller groeien.

De automatiseringsmogelijkheden van HubSpot spelen hierin een grote rol. Je kunt complete automatische flows opzetten met verschillende marketingmiddelen om leads te kwalificeren voor sales.

Betere samenwerking tussen marketing en sales

Gladwell Academy stoeide, zoals zoveel groeiende bedrijven, met goede samenwerking tussen marketing en sales. Marketing genereerde bakken met leads. Veel van deze leads kwamen echter niet (goed) bij sales aan. Het resultaat? Veel gemiste saleskansen.

Marketing en sales werkten vooral langs elkaar heen, waardoor ze niet één gezamenlijk doel nastreefden. Marketing heeft de verantwoordelijkheid goede kwaliteit leads klaar te zetten voor sales. Dat gebeurde niet of onvoldoende. Daardoor bediende sales de leads die wel opgevolgd moesten worden niet goed genoeg. Dit leidde tot wederzijdse ontevredenheid.

De grootste oorzaak hiervan was weinig inzicht in de resultaten van campagnes en sales-acties. Hierdoor was bijsturen op rendement en impact vrijwel onmogelijk.

Mede dankzij implementatie van HubSpot heeft Gladwell Academy dit inzicht nu wel. Waar voorheen alle leads in het bakje van sales kwamen, zijn dit nu alleen gekwalificeerde leads. De kans dat sales iemand belt die ook echt een training wil volgen, is hiermee aanzienlijk groter.

Altijd zichtbaar met inbound marketing

HubSpot is ingericht op het inbound marketing gedachtegoed. Dit houdt in dat je als bedrijf in ieder stap van de klantreis aanwezig moet zijn. Van oriëntatie tot aankoop.

Wanneer mensen aan het oriënteren zijn, hebben ze hele andere vragen dan mensen die klaar zijn voor een aankoop. Een voorbeeld van iemand die meer wil leren over Agile en Scrum. Iemand die aan het oriënteren is, vraagt zich misschien af of hij een boek gaat aanschaffen, een online cursus wil volgen of een professionele training wil volgen. Iemand die al heeft besloten dat hij een training wil gaan volgen, gaat veel meer op zoek naar informatie over de kosten, ervaringen van anderen en de achtergrond van de trainers.

Door in iedere fase van het oriëntatieproces aanwezig te zijn, komt jouw doelgroep je vaker tegen. Dit zorgt enerzijds voor naamsbekendheid en anders voor vertrouwen in jouw bedrijf. Je hebt hen namelijk, bewust of onbewust, in elke stap van hun aankoopreis voorzien van nuttige informatie.

Customer journey

“Conversie Partners heeft ons echt geweldig begeleid bij de implementatie van HubSpot. Sinds 2020 werken wij hiermee en hebben Conversie Partners gevraagd ons te begeleiden bij de implementatie van deze software. Dit hebben zij echt geweldig gedaan. Mark van Loon, hun Strategisch Manager, heeft ervoor gezorgd dat de hele organisatie nu met Hubspot werkt. Dankzij uitgebreide en uitstekende begeleiding was Hubspot binnen enkele maanden volledig operationeel.”

Floris Bosch, Marketing Manager bij Gladwell Academy

Dit heeft Gladwell Academy binnen 3 jaar bereikt

Meer omzet

700% groei in omzet

Van Nederland naar Europa

Operationeel in 9 landen

Groei in medewerkers

4x zoveel medewerkers

Met mach 3 zoeken naar de vervolgstap

Gladwell Academy is en blijft ambitieus. Hun mindset is altijd om met mach 3 te zoeken naar de vervolgstap. De coronacrisis van 2020 heeft ook voor hen online deuren geopend. Hun doelgroep stond voorheen namelijk niet zo open voor online trainingen.

Maar nu het niet anders kan, krijgen ze niets dan positieve reacties. Het komende jaar gaan zij zich dus sowieso richten op het doorontwikkelen van online trainingen, zodat ze Europa nog verder kunnen veroveren. HubSpot biedt hiervoor alle benodigde tools en gaat hen gegarandeerd helpen bij deze online groei.

Daarnaast bleek dankzij HubSpot al na een maand waar de valkuilen in hun marketing- en salesproces zitten. Als ze dit weten te optimaliseren, gaat er een wereld voor hen open: automatiseren wat te automatiseren valt en de tijd die zij overhouden benutten voor écht slimme dingen.

De rol van Conversie Partners bij Gladwell Academy zal de komende tijd voornamelijk strategisch zijn. Wij stellen onszelf de vraag “Hoe kan Gladwell Academy HubSpot inzetten om slimmer te groeien?”. Wij kijken er naar uit om hen te begeleiden naar wereldwijd succes.

Wil jij marktleider worden in jouw industrie en structureel groeien?

Wil jij structureel en stabiel groeien met jouw bedrijf? Ben je benieuwd hoe marketing en sales als een geoliede machine kunnen samenwerken? En hoe dit jou structureel meer gekwalificeerde leads voor sales kan opleveren?

Laat een terugbelverzoek achter

Wij bellen je vrijblijvend terug en kijken samen hoe we bij jou bedrijfsgroei kunnen realiseren.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Neem jij liever zelf het initatief?

Vraag Floris Bosch van Gladwell Academy naar zijn ervaringen met Conversie Partners.

Floris Bosch Gladwell Academy

Floris Bosch, Marketing Manager bij Gladwell Academy

Neem contact op met Rutger Bouwman van Conversie Partners: een ervaren sales en marketing consultant.

Telelefoon: 072-820 09 09
E-mail: [email protected]

Rutger Bouwman

Rutger Bouwman, Conversie Partners

33% meer bezoekers. ROI-stijging van 800%. Met slechts 7% meer marketingbudget.

“Wij werken al jaren met volle tevredenheid samen en verwachten onze online activiteiten nog meer te kunnen uitbreiden.”

- Kirstin Göbbels, Country Manager

Een groei van 80% in bezoekers en ruim 130% omzetgroei tot gevolg! 

“Conversie Partners komt zijn afspraken na. Ze doen wat ze beloven en denken met je mee. Waar voor je geld? Zeker! Resultaat: enorme online, maar ook offline groei.”

- Tim van Haaster, eigenaar Baby Plus

In 6 weken meer dan 275 leads. 

“De 40 Hybrids gingen als warme broodjes over de toonbank en werden allemaal verkocht. Ik heb al veel extra klanten in de showroom gehad dankzij dit resultaat.”

- André Renses, eigenaar Renses Alkmaar

Van 900 naar 2.000 bezoekers. Van 0% naar 6% online succes.

“Een fijne werkwijze en komen hun beloftes na.”

- Ferre Leujes, CEO Etac R82

Verdubbeling van het aantal proeflesaanvragen. 

“We zijn enorm gegroeid. In aantal proeflesaanvragen, maar ook in aantal leden. Conversie Partners is altijd resultaatgerichtheid een geeft persoonlijke aandacht.”

- Arina van Damme, eigenaar Fit4Lady

20% meer omzet. 30% lagere kosten.

“Klasse bedrijf, bezit de juiste kennis en manpower om mijn online marketing uit handen te nemen en te optimaliseren. Echt een topper!”

- Fabian Klinkenberg, eigenaar The Oriental Shop

Leadgroei van 120%. Per maand!

“5 sterren! Deze mensen leveren topkwaliteit en zijn erg prettig om mee samen te werken.”

- Floris Bosch, senior Marketeer Gladwell Academy