Je landingspagina verbeteren? Het kan met deze 77 tips!

Je landingspagina verbeteren? Het kan met deze 77 tips!

In dit blog vind je 77 tips om jouw website en landingspagina’s te verbeteren. Ingrijpend. Gebaseerd op ruim 10 jaar ervaring in tientallen branches. Maar toch eenvoudig. Zodat je vandaag nog begint met het maken van meer online winst. Misschien wel veel meer? Succes met je landingspagina!

Durf anders te zijn

Veruit de belangrijkste succesfactor: Jouw onderscheidend vermogen

Mensen doen geen zaken met je omdat je scherpe teksten hebt. Mensen gebruiken je website niet omdat hij zo mooi is. Mensen komen niet naar jouw winkel omdat het er zo lekker ruikt. Nee! Mensen kopen bij je omdat je ze helpt.

Beter dan alle anderen. Je bent onderscheidend!

TIP 1 Onderscheid jezelf

Wees anders en vertel het. Onderscheidend vermogen voldoet aan twee eisen: (1) relevant voor de klant en (2) niet kopieerbaar. “Hij verkoopt zelfs een ijskast aan een Eskimo”. Ken je die uitdrukking? Die klopt niet. De macht ligt, dankzij internet, bij de consument. Merkbekendheid, verkoopkwaliteiten, breinpositionering… het is allemaal niet meer belangrijk. Het gaat er om dat je een probleem oplost op een manier die niemand anders kan.

Zo is er Novo Bouw. Een aannemer die het anders doet. Zelf doe je de inkoop van materialen en het projectmanagement. Novo Bouw levert de vakmannen. Anders dan elke andere aannemer. En voor de meesten niet de oplossing die je zoekt. Maar voor de doelgroep: spot on! En dus hoge succespercentages.

TIP 2 Prijs is een slecht onderscheidend vermogen.

Meestal. Een lage prijs is een slecht onderscheidend vermogen. Concurrenten kunnen dat kopiëren. Er zijn uitzonderingen: Lidl bijvoorbeeld. Distributieprocessen zijn bij Lidl zo anders, dat de lage prijs niet te kopiëren is.

TIP 3 Bewijs jouw onderscheidend vermogen

De tijd dat jouw doelgroep jou zomaar gelooft is voorbij. Voorheen kon je, door iets heel vaak te vertellen, mensen iets laten denken over jouw merk. Dat is niet meer. Je moet jouw onderscheidend vermogen bewijzen. Ben je de beste? Dan ziet jouw doelgroep graag de hoogste klantbeoordeling in jouw branche. Ben je de goedkoopste? Dan zien we graag de laagste prijs. Ben je de snelste? Laat dan jouw levertijden zien (en garandeer deze). Beste op-maat-oplossingen? Geef dan cases en referenties waaruit dit blijkt!

Zonder bewijs is jouw onderscheidend vermogen waardeloos.

TIP 4 Laat anderen jouw USP’s onderstrepen

Beoordelingen, cases, expert opinion, celebrity endorsement, ga zo maar door. Laat anderen wat zeggen over jouw product, dienst of onderneming. Dat is veel geloofwaardiger dan “WC Eend adviseert WC Eend”.

TIP 5 Focus op de voordelen, niet op de eigenschappen

Verkoop een goede nachtrust, niet een geavanceerd matras. Uiteraard, de eigenschappen van het matras kan je aanvoeren als bewijs, maar focus met name op de voordelen die dit oplevert.

Onderzoek de doelgroep

Pas als je jouw doelgroep kent, los je hun probleem op.

Welke vragen heeft jouw doelgroep? Welke drempels ervaren ze? Welke dagelijkse problemen hebben ze? Pas als dit weet, kun je op jouw site hun probleem oplossen. Niet jouw product verkopen. Jouw doelgroep écht van dienst zijn: daar verdien je tegenwoordig geld mee.

TIP 6 Zie bezoekers als mensen met een taak en help ze daarbij

Jouw website is geen visitekaartje. Jouw website is een middel waarop bezoekers een taak willen uitvoeren. Ze hebben vragen en die moet jij zo efficiënt en goed mogelijk beantwoorden. Realiseer dat jouw doelgroep een taak heeft. Al was het maar antwoord vinden op de vraag “wat kost dat?”. En vervul deze taak. Beter dan jouw concurrent. Dan komt die omzet vanzelf.

TIP 7 Zoom in op de customer journey

Jouw doelgroep neemt stappen. Vrijwel niemand neemt direct een koopbeslissing. Dat zie je aan populaire zoekopdrachten zoals ‘review nieuwe Mitsubishi Outlander?’ of ‘wat is een goed boek?’. Probeer deze stappen van jouw klanten inzichtelijk te krijgen. Weet wanneer er behoefte is aan informatie. En voorzie in deze informatie. Probeer niet gelijk een auto of boek te verkopen. Probeer eerst maar eens nuttig te zijn.

TIP 8 Stop met praten over jouw product

Lever waardevolle inhoud! Zodra je gevonden wordt op ‘review Mitsubishi Outlander’, geef dan ook een review. En een goede review! Daar was namelijk behoefte aan. Niet aan 10% korting of gratis lichtmetalen velgen. Op het moment dat je die goede review geeft, brengt dat een positieve gebruikservaring. Mensen zijn dan bereid op een later moment zaken met je te doen. Dus nogmaals: focus op de behoefte van jouw klant, niet op het verkopen van jouw product. Dat werkt al zo’n 25 jaar niet meer (sinds de introductie van internet). Effectieve marketeers zijn altijd op zoek naar de pijn, behoeften en uitdagingen van de doelgroep. En het oplossen daarvan, natuurlijk.

TIP 9 Bekijk eens in Google wat jouw doelgroep zich afvraagt en naar op zoek is

Ga eens naar www.google.nl en begin met het schrijven van jouw dienst of product. Bijvoorbeeld ‘kinderwagen’. Google vult dit aan met zoekwoorden waarop veel gezocht wordt. Bijvoorbeeld met ‘kinderwagen test’. Druk je na ‘kinderwagen’ op enter, dan krijg je helemaal onderaan de zoekresultaten gerelateerde zoekopdrachten. Interessant! Zoek je op bijvoorbeeld op ‘kinderstoel auto’, dan vind je onderaan ook bijvoorbeeld ‘kinderstoel auto tweedehands’ en ‘kinderstoel auto marktplaats’. Misschien is het interessant om mensen te vertellen dat er nadelen kleven aan
een tweedehands kinderstoel, zoals veiligheid.

TIP 10 Focus niet op verkopen, maar op kennismaking

Als ik zoek op ‘Google Ads uitbesteden’, dan geeft Google ‘Google Ads uitbesteden of zelf doen’ als suggestie. Een prima onderwerp voor een blogartikel met de vooren nadelen van Google Ads zelf beheren. Dan helpen we daarmee de lezer.

Als ik dit artikel misschien afsluit met een ‘Twijfel je? Krijg een maand gratis Google Ads onderhoud’, dan krijgen we misschien zelfs wel nieuwe klanten! Een download van de Mitsubishi-brochure of het inschrijven op de ‘goed-boekalert’: de kassa gaat nog niet rinkelen. Maar wel e-mailadressen van mensen in jouw doelgroep. Bij deze mensen kun je, tijdens hun klantreis, het contact warm houden en van dienst blijven.

TIP 11 Meet en onderzoek wat bezoekers doen dankzij Google Analytics!

Met Analytics krijg je niet alleen inzicht in hoeveel bezoekers, maar ook wat ze doen. Op welke pagina komen ze binnen, wat doen ze daarna? Hoe verlaten ze jouw website weer?

In de rapportage ‘Gedrag’ → ‘Site-inhoud’ → ‘Alle pagina’s’ vind je een rapportage met daarin alle pagina’s op jouw website. Pagina’s met een hoog uitstappercentage moet je aanpakken: hier haken veel mensen af. In de rapportage ‘Gedrag’ → ‘Site-inhoud’ → ‘Bestemmingspagina’s’ vind je een overzicht van de pagina’s waarop men jouw website binnenkomt. Analyseer pagina’s met hoge bouncepercentages. Dit zijn slechte landingspagina’s. Verder zijn er veel interessante rapporten, maar het gaat te ver om die allemaal te benoemen. Volg ons blog voor meer interessante artikelen, onder andere over Google Analytics.

TIP 12 Praat niet over ons en ik, maar over jij en jullie

Mensen willen niets over jouw bedrijf, producten en diensten horen. Mensen willen weten hoe jij hun probleem oplost. Door minder ‘ik’ en ‘wij’ in je teksten op te nemen, maar meer ‘jij’ en ‘jullie’ focus je jouw webteksten op de lezer. En op zijn problemen en oplossingen. Bijvoorbeeld ‘Wij leveren vakmensen en werklui’ versus ‘Wil je 30% goedkoper verbouwen, zonder kwaliteitsverlies?’

Meet & analyseer!

Online marketing is geen exacte wetenschap, maar jouw website wel!

Elk product, elke markt, elke website is anders. Jouw website, product en markt dus ook. Dus stel doelen, meet ze en stuur bij op basis van bezoekgedrag. Pas na het stellen van duidelijke doelen weet je of je rendement maakt.

Zonder doelstellingen is online marketing zinloos.

TIP 13 Bepaal meetbare, specifieke doelstellingen

Zonder doelstellingen weet je niet of je succesvol bent. Zorg dat je doelstellingen aan drie eisen voldoen:

  • Tip 13A: Je kunt jouw doelstellingen meten;
  • Tip 13B: Doelstellingen zijn specifiek;
  • Tip 13C: Jouw doelstellingen zijn tijdsgebonden.

TIP 14 Installeer Google Analytics

En configureer het zodat je jouw eigen bezoek filtert en doelen meet. Spiegel maandelijks de statistieken met de gestelde doelstellingen. En stuur bij.

TIP 15 Vraag eens aan anderen wat ze van jouw website vinden

En dan geen familie of vrienden, die zijn toch nooit eerlijk! Ga gewoon eens op een markt, in een bibliotheek of op Schiphol staan en vraag mensen om hun mening (in ruil voor een goede cappuccino bijvoorbeeld).

TIP 16 Testen, testen en nog eens testen

Test verschillende landingspagina’s. Test verschillende advertentieteksten. Test verschillende proposities. Test alles wat er te testen valt. Experts kunnen zo veel zeggen: statistieken liegen nooit! Een propositie is een aanbod dat je doet. Bijvoorbeeld ‘eerste maand gratis’ of ‘nu met 10% korting’. Zie het maar als een introductie-aanbod. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor ‘gratis Quick Scan’ of ‘Vrijblijvende inruilvoorstel’.

Bouw je pagina op!

Gestructureerd werken naar succes…

Iedereen verwacht bepaalde inhoud op jouw site. Deze structuur geldt voor vrijwel elke pagina. Deze structuur is als volgt: probleemschets, probleem oplossen, bewijzen dat dit werkt, vertellen wat dit kost en mensen activeren.
Zo maak je van bezoekers ook nieuwe klanten.

TIP 18 Bouw jouw verhaal in subkoppen

Bovenstaand verhaal bouw je in subkoppen. Deze subkoppen vertellen het verhaal al. Dus zonder de alinea’s er onder te lezen, snap je de subkoppen. Al scannend zie je zo het probleem, de oplossing, de bewijzen, de kosten en het aanbod. Mensen lezen jouw teksten namelijk toch niet. Of ten minste, minimaal 80% van de bezoekers niet.

TIP 17 Bouw je webpagina op

Schets eerst het probleem dat jouw doelgroep heeft. Geef daarbij aan wat er gebeurt als het probleem niet opgelost wordt. Beloof vervolgens een oplossing: jouw product of dienst. Maak dit verhalend en persoonlijk. Schrijf alsof je tegen iemand praat. Daarna volgen de bewijzen: het is leuk dat jij beweert de oplossing te hebben, maar waarom zou ik jou geloven? Als men nu nog leest, is het tijd om de prijs van jouw product duidelijk te maken. Als laatste doe je een goed aanbod: je vraagt mensen om actie te ondernemen!

TIP 19 Wees transparant

Verrassingen achteraf, je kent ze wel. Afleverkosten bij autodealers, BTW bij zakelijke dienstverleners, bureaukosten bij advocaten. Verrassingen waar niemand van houdt. Vertel gewoon waar het op staat.

Schrijf messcherpe teksten!

Schrap de helft van je woorden. Wis daarna 50%. Je schrijft namelijk altijd te veel.

Mensen schrijven te veel. Te veel onzin. Schrijf eerst je teksten, volgens eerdergenoemde opbouw. Zorg daarna dat je jouw teksten minimaliseert. Verwijder, scherp aan, verbeter en slijp ze messcherp!

TIP 20 Blijf alleen met feiten strooien

Stop met vertellen dat jij ‘de beste’, ‘de snelste’ of ‘de mooiste’ bent. Mensen geloven je niet op je woord. Je moet met feiten komen.

TIP 21 Gebruik geen jargon, lange of moeilijke teksten

Zelfs de grootste experts houden van eenvoudige teksten. Met complexiteit doe je
niemand een plezier.

TIP 22 Gebruik korte zinnen

Toch lange zinnen nodig? Plaats deze dan tussen enkele korte. Dat leest lekkerder.

TIP 23 Schrijf eens een P.S. aan het eind

Er zijn nog verrassend veel mensen die dit lezen.

TIP 24 Herhaal. Herhaal. Herhaal.

Herhaling is een krachtig middel om jouw punt te maken. Overdrijf niet, maar je mag best twee of drie keer jouw belangrijkste punt herhalen.

TIP 25 Wees specifiek

Niet ‘we zijn snel’, maar ‘levering in twee dagen’. Niet ‘we zijn de beste’ maar ‘met een 8,9 zijn wij het best beoordeeld’.

TIP 26 Schrijf actiegericht

‘Voel je fris, zonder zweetplekken’ versus ‘Maak een einde aan zweetplekken’.

TIP 27 Gebruik mini-paragrafen

Eén, twee, maximaal drie regels. Dat leest veel lekkerder. Zeker op mobiel.

TIP 28 Gebruik trigger-woorden.

Woorden die verkopen! Gratis, ontdek, geheim, resultaten, snel, gegarandeerd, stel je voor, nieuw, bewezen
en onthullen.

TIP 29 Vergeet je bedankpagina niet

Hier kan je extra doelen behalen! Wijs mensen op jouw Facebook-pagina. Of laat mensen zich inschrijven op jouw nieuwsbrief. Om maar eens twee voorbeelden te noemen.

TIP 30 Cut the crap

Verwijder alle onzin. Alles wat afleiding veroorzaakt, heeft een negatief effect op teksten.

TIP 31 Schrijf niet voor Google

Plaats niet je hele website vol met zoekwoorden. SEO gaat tegenwoordig over goede, relevante en waardevolle inhoud. Over-optimaliseren kan een negatief effect hebben.

TIP 32 Doe zoekwoordonderzoek

Toch kan er veel verschil zijn tussen bijvoorbeeld ‘aannemer Amsterdam’ of ‘bouwbedrijf Amsterdam’. Om goede keuzes te maken, doe je natuurlijk wel altijd zoekwoordonderzoek. Hiervoor gebruik je Google’s Keyword Planner.

TIP 33 Verwijder overbodige lidwoorden

‘De’, ‘het’ of ‘een’ kun je verrassend vaak verwijderen.

TIP 34 Vervang het woord ‘maar’

‘Maar’ is een twijfelwoord. Gebruik deze zo min mogelijk.

TIP 35 Vervang het woord ‘en’

‘En’ is een koppelwoord: gebruik deze zo min mogelijk. Met een punt maak je twee zinnen. En een beter leesbare zin

TIP 36 Vermijd hulp(werk)woorden

Kunnen, hebben, zijn, zal, zullen, gaan en nog. Het maakt zinnen onnodig lang.

TIP 37 Vermijd twijfelwoorden

Misschien, mogelijk, eventueel, wellicht en waarschijnlijk. Het maakt jouw woorden twijfelachtig.

TIP 38 Geen komma’s maar punten

Vervang een komma eens door een punt. Dat leest makkelijker.

TIP 39 Geen passieve maar actieve zinnen

Dus niet ‘deze laptop wordt veel gebruikt’ maar ‘veel mensen gebruiken deze laptop’ of ‘Ik gebruik deze laptop vaak’. Zoek maar eens naar zinnen met ‘word’ (of ‘wordt’ en ‘worden’) en maak deze eenvoudiger.

TIP 40 Niet meer dan tien woorden per zin

Ach… slechts een richtlijn. Maar wel een goede.

TIP 41 Geen als-dan zinnen

Dit los je op met twee zinnen. ‘Als je snel ijs eet dan krijg je hoofdpijn’ versus ‘Eet je snel ijs? Dan krijg je hoofdpijn.’

TIP 42 Verbind zinnen met vraagtekens en verwijswoorden

‘Ik zoek een auto met lichtmetalen velgen’ versus ‘Ik zoek een auto. Eén met lichtmetalen velgen.’

TIP 43 Doe een spellingscontrole

Maar staar je niet blind op de spellingscontrole. Soms zitten die er ook naast.

TIP 44 Lees jouw tekst hardop

Struikel niet over je eigen woorden. Anders moet je aanscherpen.

TIP 45 Stuur je tekst naar vrienden

Of liever nog: collega’s, klanten en leveranciers. Vraag mensen eerlijk te zijn en feedback te geven.

Het draait om een goede kop!

80% van jouw websitebezoekers leest allen koppen…

Mensen scannen. Mensen lezen niet. En ook jouw teksten niet. Ze lezen liever een goed boek. Jouw teksten zijn toch oersaai? Focus daarom jezelf op koppen. Die leest men wel. En de kwaliteit van jouw koppen bepaalt of mensen verder lezen. En of men klant wordt.

TIP 46 Wees bruikbaar en relevant

Er moet uit elke kop direct een voordeel blijken.

TIP 47 Koppen moeten uniek zijn

Een kopregel zoals elke concurrent? Waarom zou men dan jouw tekst wel lezen..?

TIP 48 Gebruik urgentie

De kop ‘Laat jij omzet lopen met slechte Google Ads’ is urgent. Je wilt het nú lezen om erachter te komen of jij geen omzet verliest.

TIP 49 Gebruik enorm specifieke koppen

Laat de kop je twijfelen over de inhoud van de pagina? Dan is de kop niet goed genoeg.

TIP 50 Maak van je kop een vraag

Zoals ‘Hoe kun je direct je energierekening verlagen?’ of ‘Wil je meer bezoekers voor minder geld?’

TIP 51 Gebruik een nummer

‘Tien tips om…’, ‘Twaalf manieren waarop…’ of ‘77 eenvoudige tips waarmee…’.

Eén samenhangend geheel!

Schep verwachtingen, voldoe daaraan (en overtref ze)

Bezoekers hebben verwachtingen. Voldoe je aan die verwachting? Dan krijg je een kans. Voldoe je niet? Dan zullen bezoekers direct jouw site weer verlaten. Overeenstemming tussen verwachting en aanbod is de nummer één conversiebooster!

TIP 52 Onderstreep je waardepropositie waar mogelijk

In tekst, afbeelding, call-to-action, referenties, overal. Ook tussen pagina’s onderling. Vertel één verhaal. Vertel dit met samenhang.

TIP 53 Schep snel verwachtingen.

Al voor men op je site komt Denk na over je bron, zoals een advertentietekst. De overeenstemming tussen advertentie en landingspagina bepaalt jouw succes.

Voer een gesprek!

Schrijf teksten zoals je ze zou vertellen, bijvoorbeeld in de supermarkt. 

Schrijf zoals je een gesprek voert. Dan blijven bezoekers langer geboeid. En het leest sneller én beter. Waardoor mensen jouw punt beter snappen. En dus klant worden.

TIP 54 Stel vragen

Dat leest een stuk prettiger. Nietwaar?

TIP 55 Lap grammatica aan je laars

Ten minste… breek regels om teksten als een gesprek te laten lijken. Zoals ‘en’ aan het begin van een regel. Of na een komma. Van mij mag het.

TIP 56 Kies geen hippe woorden

Kies niet te veel modewoorden. Of hippe, stoere, vette woorden. Hou het simpel, duidelijk en direct. Lekker begrijpelijk.

TIP 57 Beveel!

Schrijf in gebiedende wijs! Het werkt.

TIP 58 Schrijf aan één persoon

En niet de massa.

TIP 59 Schrijf zoals je spreekt

Dat heeft duizenden voordelen, zoals prettiger lezen. Het maakt je geloofwaardiger. Mensen vinden je leuker (Cialdini’s sympathie). En ga zo maar door.

Don’t piss me off…

Als mensen willen, beperk ze dan niet

Een website blijft een middel om jouw doel te bereiken. Maar wat als je wel je doel wilt, maar niet kunt behalen? Dat frustreert! En dat is zonde. Dat kost geld. Men wilde wel, maar men kon niet. Sta dat niet toe!

TIP 60 De belangrijkste button (call-to-action) boven vouw

Je belangrijkste button is te zien zonder te scrollen.

TIP 61 Ga voor goede foutmeldingen

Geef duidelijke foutmeldingen bij je formulieren. En test deze.

TIP 62 Vraag duidelijk wat je verwacht

Geef bij formulieren duidelijk aan wat je verwacht dat men invult. Naam, of voornaam? Straat, of adres?

TIP 63 Gebruik trustmarks

Anti-virus iconen, beveiligde verbindingen, iDeal icoon, gemiddelde beoordelingen, garanties, keurmerken. Doe er alles aan om vertrouwen te winnen.

TIP 64 Vereenvoudig formulieren

Vraag alleen wat je echt nodig hebt. En niet vanuit jouw perspectief, maar vanuit die van de klant. Bied je een Quick Scan aan? Vraag dan niet om budget. Bied je een offerte aan? Heb je dan wel een postcode en woonplaats nodig?

TIP 65 Verlaag keuzestress: geef niet té veel keuzes

Bied niet te veel keuzes aan. Vergeet niet dat je mensen geen ja-of-nee-keuze wilt geven. Dus niet één call-to-action, maar altijd twee. Waarvan één de harde is en de ander de zachte. Bijvoorbeeld ‘koop nu’ op de button, daaronder een tekstlink met ‘of download gratis onze brochure.’

TIP 66 Een snelle laadtijd van je website

Snelheid is belangrijk. Check Google’s Page Speed Test.

TIP 67 Ga voor een mobiele strategie

Mensen oriënteren op mobiel en kopen op een computer. En het aantal transacties via mobiele bezoeken blijven maar stijgen. Ga voor een mobiele strategie, waarbij je kiest voor ‘zachtere conversies’. Aanvragen van de brochure, downloaden kortingscoupon of inschrijven op de nieuwsbrief. Vervolgens rinkelt later de kassa wel.

Win vertrouwen…

Haal twijfelaars over nu het nog kan!

Je hebt mensen die willen winnen. En mensen die bang zijn te verliezen. Die laatste zijn in de meerderheid. Om deze risicomijder te overtuigen, moet je vertrouwen winnen. Dat het wel goed komt, zeg maar. Dat mensen, ondanks alle gevaren, toch bij jou moeten zijn. Maar hoe?

TIP 68 Geef trustmarks en garanties

Geef zo veel mogelijk objectieve manieren waarmee bezoekers kunnen spiegelen of je te vertrouwen bent. Keurmerken, gewonnen awards, beoordelingen, branche-organisaties waar je lid van bent… alles kan vertrouwen wekken.

TIP 69 Geef iets gratis weg: sampling werkt!

Sampling werkt. Geef iets gratis weg, zodat men jouw kwaliteit op voorhand kan beoordelen.

TIP 70 Social proof

Sociaal bewijs is erg belangrijk. Referenties, quotes, beoordelingen, aantal volgers op Facebook, aantal klanten, et cetera. Laat anderen jouw bewijs zijn.

En… actie!

Zeg mensen wat ze moeten doen met een stevige call-to-action

Je hebt een bezoeker op je website. Deze is geïnteresseerd en leest je tekst. Hij is overtuigd van jouw diensten of product. Met een goede ‘call-to-action’ kun je nu de wedstrijd winnen. En van die bezoeker een lead of klant maken. Waar wacht je nog op?

TIP 71 Vermijd pijn

Volgens Sigmund Freud’s ‘Pleasure Principle’ zijn alle mensen gedreven door twee behoeften. Pijn vermijden en plezier vergroten. Dus focus op pijn vermijden. ‘Laat jij klanten lopen met jouw website?’ kan wel eens beter werken dan ‘Werf nieuwe klanten met jouw website’. Het vermijden van pijn zou wel eens het grote succes van de Postcode-loterij kunnen zijn. Want zeg nou zelf, waarom doe jij mee? Om te winnen? Of om niet te verliezen (als de buurman wel wint)?

TIP 72 Call-to-action op elke pagina

Maar niet té hard. Elke pagina moet worden afgesloten met een call-to-action (CTA). Een ‘oproep tot actie’. Oftewel, een manier waarmee je klanten of leads krijgt. Denk daarbij aan de bezoeker: wat zou hij nú willen? Niemand wil gelijk klant worden en duizenden euro’s uitgeven. Zeker niet als hij zich in het begin van zijn oriëntatie bevindt. Een chat is een prima CTA. Een eBook of brochure downloaden. Dat werkt ook altijd goed. Hoe verder de klant in zijn oriëntatie zit, hoe harder je de CTA kunt maken.

TIP 73 Geef geen keuze tussen ja of nee

Eén CTA is een keuze: ja of nee. En dat wil je niet. Geef mensen twee opties: een zachte en een nog zachtere CTA. Bijvoorbeeld ‘doe nu een gratis Quick Scan’ op een button en daaronder een tekstlink ‘of download onze gratis brochure’. Zo geef je mensen geen ja-nee-keuze, maar een ja-ja-keuze.

TIP 74 Gebruik het woord ‘krijg’ in je CTA

Mensen krijgen graag iets. Krijgen betekent vaak ‘zonder al te veel kosten’. Krijgen is heel actief. Krijgen is leuk!

TIP 75 Geef korting. Of iets gratis

Gratis is altijd goed. In ieder geval in Nederland.

TIP 76 Maak CTA’s omschrijvend

Dus niet ‘Download hier’, maar ‘download gratis eBook online marketing’. Zo kan de bezoeker, zonder andere tekst te lezen, begrijpen wat je hem aanbiedt. Verrassend genoeg: de CTA is vaak de eerste tekst die men leest!

TIP 77 Schaarste

Schaarste is de sterkste verleidingstechniek volgens Cialdini. Alleen vandaag, op = op, wees snel. Dat soort teksten doen het goed.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Grants al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw webshop al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Is jouw Marketing Automation al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Download het eBook!

Hoe goed is jouw bedrijf bezig? Zijn jouw Ads al geoptimaliseerd?

Ontdek het direct!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Reserveer een plek

    Leuk dat je je wilt aanmelden voor
    Je landingspagina verbeteren? Het kan met deze 77 tips!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Doe de QuickScan!

    Haal jij alles al uit jouw online marketing?

    Ontdek het direct!



WhatsApp Logo