Een succesvolle website begint met een goede voorbereiding. Dus begin met een doordachte brainstorm voor je nieuwe website! In dit blogbericht delen we zes tips om je voor te bereiden op een kickoff voor het ontwikkelen van een website. Deze tips helpen je om het meeste uit deze belangrijke fase te halen, zodat je een website kunt bouwen die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook effectief in het behalen van jouw marketingdoelen.


1. Bepaal de doelstellingen van de website

  • Definieer heldere doelen voor je website: meer leads, merkbekendheid vergroten, online verkopen stimuleren? Hoe meet je over een jaar het succes van jouw nieuwe website? 
  • Zorg dat je doelen aansluit bij je bedrijfsplannen. Daar moet je website echt aan bijdragen. 

Lees ook: Webshop omzet verhogen? Gebruik deze 7 tips!

2. Onderzoek je doelgroep voor de brainstorm voor je nieuwe website

  • Bestudeer demografische gegevens van jouw doelgroep. Welke interesses hebben ze? Welk gedrag tonen ze? En vooral: welke problemen hebben zij, die jij als geen ander op kunt lossen? 
  • Begrijp wat hen motiveert en hoe ze tot een besluit komen. Welke informatie hebben ze nodig om een beslissing te nemen? 
  • Bepaal ook op welke bedrijven jij je écht wilt richten: wat is jouw Ideal Customer Profile? 

3. Verzamel inspiratie: wat vind je mooi en passend? 

  • Bekijk websites van concurrenten en maak aantekeningen van wat je aanspreekt.
  • Zoek bijvoorbeeld eens naar standaard WordPress-templates die je aanspreken.
  • Maak een moodboard op Pinterest om je smaak en voorkeuren te delen met je marketingbureau.
brainstorm voor je nieuwe website tips

4. Denk na over functionaliteiten van je nieuwe website

  • Bedenk welke functionaliteiten je op je website wilt hebben, zoals contactformulieren, e-commerce-opties of integraties met andere tools. 
  • Heb je meer functionaliteiten opgeschreven en twijfel je aan de haalbaarheid? Categorieseer ze dan volgens de MoSCoW-principe: Must-have, Should-have, Could-have, Won’t have. 
  • Onderzoek ook hier weer eens je concurrenten. Breng in kaart wat je nodig hebt en deel dit tijdens de kickoff met je marketingbureau.

5. Maak een lijst van gewenste pagina’s voor jouw nieuwe website

  • Stel een lijst op van de belangrijkste pagina’s, zoals de homepagina, product- of dienstenpagina’s, ‘Over ons’-pagina, contactinformatie en een blogpagina.
  • Denk alvast na over een structuur: welke pagina’s zijn belangrijk en komen in de hoofdnavigatie? Wat is minder belangrijk? 

6. Zorg voor de inloggegevens van belangrijke bronnen

Naast jouw input baseren we onze beslissingen graag op data. Daarom zouden we graag toegang krijgen tot: 

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Tag Manager
  • Google Mijn Bedrijf

Zoek hiervan alvast de wachtwoorden op, zodat we tijdens de kick-off alvast toegang kunnen krijgen tot deze tools. Ben je echt enthousiast geworden? Dan kan je ons alvast toegang verlenen tot je social media accounts. 

brainstorm voor je nieuwe website

Kortom: een goede voorbereiding is het halve werk bij de brainstorm voor je nieuwe website

Een goed geplande kickoff legt de basis voor een succesvol websiteproject. Door je doelstellingen te bepalen, je doelgroep te onderzoeken, inspiratie te verzamelen, na te denken over functionaliteiten en een lijst van gewenste pagina’s te maken, geef je jezelf en je marketingbureau de beste startpositie. Zorg ervoor dat je tijdens de brainstorm voor je nieuwe website open communiceert en alle relevante informatie deelt, zodat je marketingbureau een website kan bouwen die aan al je verwachtingen voldoet en helpt bij het bereiken van je marketingdoelen.

Wil jij weten hoe jij een vliegende start kunt maken met jouw marketing, en met jouw nieuwe website? Vraag dan eens een gratis quickscan bij ons aan. Dan nemen wij jouw marketing direct onder de loep!