voordelen inbound marketing||

Veel marketeers- en salesafdelingen spenderen tijd aan leadgeneratie die uiteindelijk niks oplevert. Zonde! Dat kan namelijk allang verleden tijd zijn. Overweeg jij ook om te kiezen voor een Inbound Marketingstrategie? Dan kunnen deze 8 voordelen van inbound marketing binnenkort voor jou de standaard zijn.

Jij wil weten wat Inbound Marketing je nu echt gaat opleveren. Behoorlijk veel! Denk maar eens over het volgende:

  • Inbound Marketing kost 62% minder per lead dan bij traditionele marketing
  • Je bespaart veel tijd dankzij automatisering
  • 53% van de marketeers geven aan dat Inbound Marketing een hogere ROI oplevert dan Outbound Marketing
  • Inbound Marketing is goedkoper om mee te beginnen

Mogelijk twijfel je, ‘Is Inbound Marketing dan de volgende stap voor mijn bedrijf?’ Absoluut. Nu nog jouw  team overtuigen, maar dat doe je makkelijk met de volgende punten:

1. Inbound Marketing zorgt voor een laserscherpe klantfocus

Niet eerder kon je zoveel inzicht krijgen in het gedrag van de potentiële klant. Waarschijnlijk verzamel jij al data over jouw klanten, maar weet je hoe je die data om kan zetten in heldere doelen en een strategie? Inbound Marketing geeft je een goede leidraad.

De data helpt je bijvoorbeeld bij het opstellen van een Buyers Persona, dit is een semi-fictief profiel van de ideale klant. Dat profiel helpt je bij het verkrijgen van inzichten over jouw klant zoals over:

  • Welke vragen ze hebben (waar ligt jouw klant ‘s nachts van wakker?)
  • Welke problemen ze ervaren
  • Waar ze (online) te vinden zijn
  • Wanneer ze doorgaans overtuigd raken jouw product te kopen

Combineer de kennis die je opdoet met de ervaring die je de klant wil bieden. De juiste software zorgt ervoor dat je snel kunt communiceren met de klant, je kunt vragen snel oplossen, je kan met gemak zien waar de klant afhaakt op jouw website en je herkent pijnpunten zodat jij de focus kunt leggen op waar het er echt toe doet: de klant. 

2. Je wordt een autoriteit op jouw gebied, en dat schept vertrouwen bij de klant

Binnen de Inbound Marketing spreekt men vaak over thought leaders. Een thought leader is een autoriteit op een gebied dankzij zijn kennis. De arts vertrouw je want die heeft jaren gestudeerd om jou te helpen. De piloot vertrouw je want die heeft jarenlang geleerd hoe een vliegtuig bestuurd moet worden. Kortom: wees een leider en bewijs dat je weet waar je het over hebt, dat schept vertrouwen. Hoe doen we dat met Inbound Marketing? 

  • Creëer een content offer they can’t refuse:
    • Bied e-books, whitepapers, webinars of een handige online tool
    • Geef gratis toegang tot blogs waarin jij laat zien dat je de juiste kennis in huis hebt
    • Bied exact de juiste kennis en content aan via landing pagina’s
    • Stel jouw kennis ten toon via sociale media-updates

‘Maar neem nou zo’n blog, gaat dat echt helpen bij het bewijzen dat ik een thought leader ben?’ Zeker weten!

  • 57% van de door Hubspot onderzochte bedrijven geeft aan klanten via blogs binnen te halen
  • Onderzoek van LinkedIn toont aan dat 58% van de respondenten meer dan een uur per week teksten van thought leaders lezen
  • Onderzoek van Hubspot toont ook aan dat 60% van de leads in de decision fase overtuigd worden tot aankoop dankzij thought leadership.

Heb jij wel kennis in huis maar laat je dat niet zien? Dan mis je gegarandeerd omzet. Met andere woorden: toon dat jij dé expert bent en wees een autoriteit op jouw vakgebied. Dat schept vertrouwen bij de potentiële klant!

Autoriteit uitstralen door marketing

3. Jij bied meer dan alleen je product of dienst

De juiste content, aanwezig op de juiste kanalen, op de juiste momenten maakt het voor jouw potentiële klant, oftewel de lead, super makkelijk om jou te vinden en de producten of diensten af te nemen. Hoe je dat doet? Zo dus:

  • Stuur leuke of informatieve content op exact het juiste moment per mail
  • Maak content die inspireert
  • Geef kennis weg middels infographics en maak het zo makkelijk om keuzes te maken
  • Zorg voor maximaal gebruiksgemak 
  • Bied online tools waarmee de lead antwoord op zijn of haar vragen krijgt

Pak je deze punten goed op? Dan bied je nog meer waarde voor jouw klant. Je verkoopt niet alleen even snel een product maar je geeft de klant een ervaring die ze niet vergeten. Ze krijgen het gevoel bij jou in goede handen te zijn. En bij jou kunnen ze erop rekenen dat er altijd online wat nieuws te vinden is. 

4. Je gaat direct achter de juiste leads aan

Tienduizend mensen in je mailinglijst is leuk, maar hoeveel van hen gaat converteren? Streef naar kwaliteit, niet naar kwantiteit. Anders kun je net zo goed heel het land vol billboards zetten en bij tien miljoen huishoudens een flyer in de bus doen. Schieten met hagel is dat, en dat is helemaal niet meer nodig.

Jij weet dankzij analyses van data waar jouw doelgroep zit, wat ze willen en je biedt ze precies op het juiste moment wat ze nodig hebben. Ze komen daarnaast naar jou toe want jij biedt zoveel waarde en leuke content!

Een kwalitatieve lead is dus een lead die meer kans heeft om te converteren! Wist je dat organisaties die voor Inbound Marketing kiezen:

  • Hun conversiepercentage met 120% zagen stijgen
  • 100% groei in websitebezoekers wisten te realiseren
  • 61% minder kosten hadden bij het genereren van leads

 Dat komt omdat ze exact de juiste mensen weten te bereiken. 

5. Inbound Marketing zorgt voor tevreden klanten die met je mee verkopen

Brand ambassador of evangelist. Er zijn meerdere termen voor maar vergeet het vakjargon even: jij wil klanten die positief over jou spreken. Mond tot mond reclame is goud waard en dankzij sociale media, reviews en blogs kan iedereen het over jou hebben. Ook in negatieve zin, voorkom dat absoluut: de tijd van pump and dump is echt allang voorbij.

Weet je wat zo mooi is aan het makkelijk vinden van kwalitatieve leads? Jij hebt meer tijd om aandacht aan ze te geven! Dat noemt men Lead Nurturing. Zorg voor je klant. 

Hoe het ook wendt of keert; jouw expertise, service en gemeende interesse zorgen ervoor dat je klanten omzet tot fans die niet over je uitgesproken raken. 

  • Onderzoek toont aan dat een goede mond tot mond campagne een ROI van wel 400% kan opleveren
  • 86% van de consumenten vertrouwt mond tot mond reclame, reviews en advies van bekenden
  • 74% van de consumenten geeft aan dat mond tot mond reclame ze beïnvloed in hun koopproces
  • 64% van marketing executives geeft aan dat mond tot mond reclame de meest effectieve vorm van marketing is

Met andere woorden, mond tot mond reclame is efficiënt! En met een goede Inbound Marketing Campagne weet je dat continu te realiseren. 

Voordeel van Inbound Marketing

6. Met Inbound Marketing spoor je knelpunten direct op dankzij perfecte meetbaarheid

Bij ons op kantoor hoor je het vaak voorbijkomen: ‘die klant is meetbaar gemaakt hoor!’ Leuk, maar wat houdt dat eigenlijk in? In feite komt het erop neer dat al jouw online aspecten van het bedrijf zo ingedeeld zijn dat je precies kunt zien wat, waar en wanneer online gebeurt. Zo weet je:

  • Wanneer mensen op jouw website komen en wat ze daar doen
  • Wie jouw uitingen op sociale media ziet en wat dat oplevert
  • Wie jouw mail gelezen heeft en op welke links ze hebben geklikt
  • Wanneer jouw doelgroep online is en waar
  • Waar in het aankoopproces de klant ineens het proces verlaat en de website wegklikt
  • Hoeveel je verkoopt, wanneer en aan wie
  • Hoe effectief jouw advertenties zijn, wie ze ziet, wat het kost en wat de ROI is

Meten is weten. Vraag jezelf nooit meer af, ‘hoe kan het toch dat we via de website niks verkopen?’ Verzamel de juiste data en zet zie waar het goed of fout gaat. En beter nog: begrijp precies waar je geld aan uitgeeft en wat het oplevert!

Wist je dat:

  • 75% van de marketeers rapporteert over de invloed van hun campagnes op de omzet
  • Maar slechts 35% van de marketeers begrijpt dat inzicht in de ROI van hun campagnes van groot belang is
  • 65% van de bedrijven meet hoeveel leads ze genereren maar weten verder niet goed wat ze met de overige data kunnen

7. Inbound Marketing zorgt voor een soepele samenwerking tussen de sales- en marketingafdeling

Met de juiste software voorkom je frustraties. We zien het vaak gebeuren dat een bedrijf wel campagnes heeft lopen maar dat de verkopers niet weten wie ze moeten benaderen en wie niet. Ze gaan maar achter een e-mail lijst aan of ze bellen achter iemand aan die gemaild heeft. Zonde want met programma’s als Hubspot zie je in een simpel dashboard waar de potentiële klanten mee bezig zijn. Hebben ze campagnes gezien? Heeft marketing contact met ze gehad? Zagen ze die ene mail? Bezochten ze op die ene dag de website? 

Alle data kan gedeeld worden met meerdere afdelingen! Zo kun je zelfs een aantal processen automatiseren. Nog minder werkdruk voor jouw teams. 

Dankzij Inbound Marketing kan dus snel geschakeld worden tussen sales en marketing. Eigenlijk heel simpel: marketing zorgt voor een continue stroom aan kwalitatieve leads en sales maakt het af. Een simpel voorzetje, een goede aanname en een prachtig doelpunt.

  • Bedrijven waarbij de marketing- en verkoopafdeling perfect op één lijn zijn 67% meer efficiënt in het closen van deals
  • Een goede implementatie van de twee teams via de Inbound-filosofie kan leiden tot 209% meer omzet
  • Een stabiele samenwerking tussen marketing en sales lever 36% meer merkloyaliteit op onder de huidige klanten
  • Een stroeve samenwerking tussen de twee afdelingen kan zorgen voor 10% omzetverlies per jaar

8. Je weet altijd wat de volgende stap is

Het afronden van een Inbound Campagne is een geweldig moment. De cirkel is rond, de campagne was een succes en je hebt veel nieuwe leads weten te verzamelen. Sommigen zijn al geconverteerd, dus je omzet stijgt gestaag. Wat doe je dan?

Juist, gewoon nog een keer aan de slag met een Inbound Campagne. Inbound Marketing werkt als een herhalend proces, een soort loop. Het komt erop neer dat jouw marketingprocessen naadloos overgaan naar het salesproces en daarna naar goede service voor de klant. 

Ondertussen leer jij meer en meer over je klant en over de kansen die online te vinden zijn. Je verzamelt data dus je weet waar je moet bijschaven, waar je verder op kunt inspringen met een nieuw e-book, een nieuwe website of een beter verkoopproces. Je herkent waar je veel verkoopt en waar weinig. 

Gebruik die kennis en innoveer! Zo realiseer je een duurzame groei van de organisatie. 

Ben jij ook klaar voor duurzame groei? Vraag dan een persoonlijk gesprek met ons aan, wij maken graag een plan op maat zodat ook jij binnenkort geniet van alle voordelen van Inbound Marketing. Download daarnaast alvast onze Inbound Campagne template zodat je precies weet waar je moet beginnen.