remarketing||Remarketing-zorgt-voor meer omzet en leads|Customer journey die een klant doormaakt.|Upsell-Cross-sell-en-Deep-sell-700x409-1|MyFix-Cycles|Total-Wine|BebeStore

Remarketing is het opnieuw benaderen van eerdere bezoekers aan je website met een advertentie. Dit kun je ook doen bij gebruikers van jouw social media- of YouTube-kanaal. Met als doel bezoekers te converteren naar leads, oftewel leadgeneratie.

Bezoekers van jouw website hebben mogelijk interesse in jouw producten of diensten. Vaak vertrekken ze van de website zonder dat ze iets gekocht hebben. Dat wil niet zeggen dat hun interesse in jouw aanbod echter volledig verdwenen is. Mogelijk willen ze nog eens nadenken over een aankoop of over een potentiele zakelijke deal.

Om ervoor te zorgen dat ze jou niet vergeten, en om ze nog eens extra te informeren kan het effectief, en uitermate efficiënt zijn om juist diegenen die jouw website al bezocht hebben, nog eens te benaderen middels een advertentie. Dit noemt men remarketing. Remarketing kun je op veel manieren toepassen, bijvoorbeeld via:

  • Google Display Network
  • Google Search
  • Google Display Marketing
  • YouTube
  • Sociale media ads (Facebook, LinkedIn etc.)

In dit artikel kijken we naar waarom remarketing zo effectief is, hoe jij ermee kunt beginnen en lichten we ervaringen en cases uit de praktijk toe. Ben jij klaar om met remarketing aan de slag te gaan?

Inhoudsopgave

Waarom jij met remarketing moet beginnen:

Reden 1: remarketing is goedkoop

Remarketing kan goedkoop veel kwalitatieve leads opleveren. In vergelijking met Search Ads zijn de opstartkosten wel iets hoger. Je moet mooie beeldadvertenties (laten) maken en de campagne inrichten. Het inrichten van een gesegmenteerde remarketing-campagne vraagt uiteraard wat tijd en aandacht.

Hogere omzet tegen lagere kosten 

Er zijn bedrijven die meer dan 20% van hun omzet uit remarketing halen.

Je bereik is echter enorm voordelig. Er zijn cases bekend waarbij de kosten per klik slechts 10% zijn van de kosten per klik bij andere campagnes. En ook de impact die je kunt maken is enorm. Er zijn bedrijven die meer dan 20% van hun omzet uit remarketing halen.

cpc remarketing

Reden 2: (bijna) niemand maakt beslissingen na één bezoek

Zeker bij duurdere producten of diensten neemt vrijwel niemand in één bezoek een beslissing. Je kunt bezoekers helpen deze beslissing te maken met goede remarketing.

Het is belangrijk dat je de klant goed begrijpt. Bezoekers spammen is niet de bedoeling. Het gaat niet om maximaal bereik. Het gaat om maximale impact. Begrijp jij écht de uitdagingen, vragen en pijnpunten van jouw doelgroep? Dan kan jij deze pijn verlichten met goede informatie in een remarketing campagne.

Goede remarketing is niet irritant 

Bezoekers spammen is niet de bedoeling. Het gaat niet om maximaal bereik. Het gaat om maximale impact.

Reden 3: remarketing gaat verder dan harde cijfers

Niet elk effect van remarketing is direct meetbaar. Zo is er een casus bekend waarbij de remarketingcampagnes voor veel meer conversies zorgden: bezoekers die remarketingcampagnes hadden gezien, converteerden 53% vaker dan mensen die de remarketingcampagnes niet hadden gezien. Zelfs zonder door te klikken, steeg het conversiepercentage van deze bezoekers tijdens een herhaalbezoek aan de website.

Remarketingcampagnes zijn uitermate geschikt voor indirecte doelen:

  • Betere naamsbekendheid: je bent meer top-of-mind, omdat mensen jouw merk regelmatig zien langskomen. De kans dat mensen bij een (nieuwe) aankoop aan jou denken is daardoor groter.
  • Betere merkidentiteit: Mensen leren meer over jouw merk, waar ze jou beter kunnen aanbevelen bij anderen.
  • Onbewuste behoefte aanwakkeren:promoot producten die perfect aansluiten op het product dat mensen hebben bekeken. Hierdoor kun je opeens een upsell of cross-sell doen.
voordelen remarketing: betere naamsbekendheid, betere merkidentiteit onbewust behoefte aanwakeren

Maar… levert naamsbekendheid wel wat op?

Jazeker! Maar dan moet je het wel onderbouwd doen. Zo kennen wij een bedrijf waarbij 80% van het verkeer via organisch zoeken (onbetaald) komt, maar slechts 3% hiervan zoekt op een branded keyword (een zoekterm waar de naam van het bedrijf in voorkomt).

Dit bedrijf heeft remarketing ingezet op elke organische bezoeker: puur om de naamsbekendheid te verhogen. En wat bleek? Binnen 2 maanden nam het aandeel “branded keywords” toe van 3% naar 7%. Zonder dat het totaal aantal bezoekers afnam. Zo kun je online zelfs de effecten van branding en naamsbekendheid meetbaar maken.

Het grootste voordeel van meer traffic op brandend keywords is dat dit bezoekers zijn die jou zoeken. En dus echt op zoek zijn naar jou. Vaak omdat ze een bepaalde aankoopintentie hebben.

Tips voor effectieve remarketing

Tip 1: segmenteer voor optimale relevantie

Probeer je ads zo relevant mogelijk te maken. Bezoekers die iets hebben gekocht, hebben een andere behoefte dan mensen die niets gekocht hebben.

Zo kun je jouw remarketingdoelgroep vrijwel tot het oneindige segmenteren. Enkele voorbeelden:

  • Locatie:Bezoekers in een bepaalde regio.
  • Onderwerp:Bezoekers die blogartikelen hebben bekeken binnen een bepaald onderwerp.
  • Verlaten winkelwagens en allerlei varianten daarop: 
    • … met meer dan 2 producten.
    • … buiten kantoortijden.
    • … zonder gratis verzending.
    • … met een waarde hoger dan €100,-.
    • Of wat je dan ook bedenkt.
  • Type bezoeker:
    • Die al 6 maanden niets bij je gekocht hebben.
    • Of juist vaker dan 3 keer bij je gekocht hebben, maar de laatste 6 maanden niet.
    • Of juist vaker dan 3 keer in de laatste 6 maanden.

Kortom:gebruik micro-conversies om doelgroepen samen te stellen.

Tip 2: beperk je irritatieniveau

Je herkent het vast wel: banners die je tot in het oneindige blijft zien en die helemaal niet relevant voor je zijn. Als je remarketing goed inzet, hoeft het helemaal niet irritant te zijn. Je kunt in de meeste gevallen eenvoudig bepalen hoe vaak (frequency) en hoe lang (recency) je mensen wilt blijven achtervolgen.

Tip 3: laat remarketing passen bij de buyer journey van jouw klant

Als mensen nu níet kopen waarom zouden ze het morgen dan wél doen? Probeer jouw remarketingcampagne aan te passen op de buyer journey, de reis van de klant. Over het algemeen gaat de klantreis door de volgende fasen:

  1. Bewustwording
    Iemand wordt zich bewust van een probleem dat hij/zij heeft.
  2. Overweging
    Deze persoon gaat de mogelijke oplossingen afwegen.
  3. Beslissing
    Deze persoon kiest de leverancier voor zijn/haar oplossing.

Als iemand nu op jouw webshop met hele dure espressoapparaten komt, maar niets koopt. Dan overweegt hij misschien alle mogelijke oplossingen. Probeer dan niet dat ene apparaat (dat hij heeft bekeken) te verkopen. Probeer hem dan bijvoorbeeld het e-book “7 dingen die je moet weten voordat je een espressoapparaat koopt” te laten downloaden.

Andersom geldt hetzelfde: als iemand dat e-book heeft gedownload, en dus jouw assortiment goed kan overwegen, probeer hem dan te overtuigen van een specifiek apparaat. Of van waarom hij moet kiezen voor jouw bedrijf (USP’s).

Kortom: wees relevant en verdiep je in de reis van je klant.

bewustwordingsfase-overwegingsfase-beslissingsfase

Snap je klant 

Wees je bewust van de fase waarin jouw klant zit: bewustwording, overweging of beslissing.

Tip 4: denk ook een aan uitsluit-lijsten

Je kunt ook mensen uitsluiten op basis van gedrag. Bijvoorbeeld: geen remarketing laten zien aan iedereen die de laatste 30 dagen al iets gekocht heeft.

Tip 5: upsell, cross sell en deep sell

Je kunt je dankzij remarketing eenvoudig richten op mensen die een specifiek product hebben gekocht. Hierop kun je beleid maken:

  • Upsell:zorg dat mensen een aanvullende variant kopen. Bijvoorbeeld een zonnekapje bij een wandelwagen.
  • Cross sell: zorg dat mensen een ander product kopen. Bijvoorbeeld een eigen merk met meer marge.
  • Deep sell:verleid mensen met bulkkortingen.
voorbeelden upsell-deepsell-crosssell

Tip 6: uitsluiten van mobile game placements

Adverteer je op het Google Display Netwerk? Dan is het handig om de Mobile Game Placements resultaten te monitoren. Wij zijn niet bekend met cases die dit met rendement inzetten. En je kunt je vertoning op een mobiele game eenvoudig uitsluiten.

Praktijkvoorbeelden van remarketing

Case 1: Myfix Cycles dankzij uniek productvoordelen

praktijkvoorbeeld remarketing: myfix

Myfix Cycles heeft 1,5 keer zoveel omzet dankzij remarketing.

Myfix Cycles verkoopt unieke fietsen. Vooral vanwege de unieke vormgeving. Myfix richt zijn remarketing op recente bezoekers met uitsluiting van recente kopers.

Voor deze doelgroep is op Facebook een remarketingcampagne gestart. Deze campagne is gericht op het bijzondere uiterlijk van hun fiets.

Resultaat?
€200,- budget leidt tot 50% meer omzet!

Juiste focus: 1,5 keer meer omzet 

Myfix richt zijn remarketing op recente bezoekers met uitsluiting van recente kopers

Case 2: Total Wine dankzij koppeling met CRM

praktijkvoorbeeld: total wine & more

Total Wine haalt 21% van zijn omzet uit remarketing.

Hoe? Door hun software voor klantgegevens (CRM) te koppelen aan Google Ads. Uit dit CRM worden dynamische remarketing-lijsten opgebouwd: recente kopers, offline kopers, mensen die al lang niets kochten et cetera.

Voor elke doelgroep is een andere, superrelevant campagne gestart.

Resultaat?

  • 21% van de omzet komt uit remarketing.
  • €1,- uitgeven betekent €6,- extra omzet.
  • 50% meer bereik in vergelijking met vorig jaar.

Case 3: Bebê Store

praktijkvoorbeeld remarketing: bebe store

Hoe? Door dynamische ads te koppelen aan automatische CPA biedingen. Google deed het werk volledig automatisch.

Bebê Store kreeg in 2 maanden tijd 89% meer conversies uit remarketing.

Resultaat?

  • In 2 maanden tijd 89% meer conversies uit remarketing.
  • Meer dan 500 miljoen vertoningen in 6 maanden.

11 voorbeelden van campagnes die jij kunt inzetten

Er is geen kant-en-klaar recept voor remarketing. Wel kun je de eerdere tips uit dit artikel meenemen bij de uitvoering hiervan voor jouw bedrijf. We hebben wat inspiratie op een rijtje gezet!

Voorbeeld 1: verlaten van winkelwagens

Stuur mensen na een dag een mail met de vraag of ze nog productadvies willen. Je kunt ze ook segmenteren:

  • Dure winkelwagens: advies aanbieden.
  • Goedkope winkelwagen: gratis verzending aanbieden.

Voorbeeld 2: volgers van je Youtube kanaal of kijkers van een video

Als mensen een video over een bepaald onderwerp kijken, zijn ze blijkbaar geïnteresseerd in dat onderwerp. Een leuke manier om hen te laten converteren is hen jouw e-book over hetzelfde onderwerp laten downloaden.

Voorbeeld 3: mensen die je blog hebben bekeken

Is het onderwerp uit de blog een onderwerp waarmee iemand zelf aan de slag kan gaan? Biedt een gratis template aan, zodat zij zelf de kennis uit het blogartikel kunnen inzetten door de template in te vullen.

Voorbeeld 4: klanten die al een half jaar niets gekocht hebben

Deze klanten moet je weer even prikkelen. Je kunt hen bijvoorbeeld uitnodigen voor een exclusieve VIP-avond of hen vervroegd toegang geven tot een nieuwe release.

Segmenteer en wees relevant 

Dankzij de juiste klantsegementatie kun je superrelevant communiceren

Voorbeeld 5: klanten op een bepaald segment productpagina

Bezoekers die langer dan 10 seconden op een productpagina waren van een product dat duurder is dan €100,-. Vertel hen dat ze ook kunnen bellen voor advies. Ze zijn bezig met een duur product. Misschien is goed advies hier wel op z’n plek.

Voorbeeld 6: mensen die je algemene voorwaarden hebben bekeken

In je algemene voorwaarden staan de voorwaarden van de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Als mensen deze voorwaarden actief gaan bekijken, betekent dat waarschijnlijk dat dit een struikelblok is. Een ‘conversiekiller’.

Het kan helpen om je garanties beter te vermelden:

  • 30 dagen kosteloos retourneren
  • 10 dagen uitproberen
  • Binnen 24 uur geleverd

Voorbeeld 7: korting op product (categorie)

Iedereen die het afgelopen jaar product X (of productcategorie Y) heeft bekeken opnieuw benaderen. Verkoop dat product nu met 20% korting.

Voorbeeld 8: customer matching

Jouw klanten hebben overkoepelende eigenschappen of vertonen bepaald gedrag. Benader bezoekers met vergelijkbare eigenschappen of vergelijkbaar gedrag. Maak hen hiermee op een ‘zachte manier’ een lead. Door een e-book of kortingsvoucher als download aan te bieden bijvoorbeeld.

Voorbeeld 9: time delayed marketing

Je kunt in je remarketingcampagne wisselen tussen uitingen. Zo houd je de aandacht van mensen beter vast, omdat je hen steeds met een ander aanbod of ander uiterlijk benadert.

Je kunt mensen bijvoorbeeld na 1 week banner A laten zien, na 2 weken banner B en na 3 weken banner C. Zo kun je mensen stap voor stap iets leren over jouw bedrijf, jouw aanbod en jouw onderscheidend vermogen.

Voorbeeld 10: behaviour based remarketing

Gericht op het gedrag van de bezoeker. Bekijkt men pagina A, maar niet pagina B, dan kun je uiting 1 laten zien. Bijvoorbeeld: bekijkt men wel een product, maar doen zij dit product niet in hun winkelwagen? Geef ze dan eens een gratis sample weg!

Voorbeeld 11: remarketing op basis van paginawaarde

In Google Analytics kun je een paginawaarde berekenen. Dit is de waarde aan omzet die je kunt verwachten op het moment dat deze pagina geladen wordt. Hoe hoger de waarde van een pagina, hoe hoger de kans op omzet. Je kunt mensen remarketen die een hoge paginawaarde hebben.