Maak goede landingspagina's header|AIDA model die gebruikt wordt bij het maken van goede landingspagina's|||

Het maken van goede landingspagina’s is een essentieel onderdeel van een goede website en de leadgeneratie strategie. Maar hoe maak je een sterke landingspagina waarop bezoekers echt converteren? Hiervoor is het AIDA-model een goed startpunt. Na het lezen van dit blog heb jij een framework waarmee jij keer op keer succesvolle landingspagina’s maakt. Lees je mee?

Het AIDA-framework voor landingspagina’s

AIDA is een veelgebruikt model in marketing. Het staat voor: 

  • Attention: aandacht van je doelgroep. 
  • Interest: interesse in je product/dienst van je doelgroep.
  • Desire: verlangen naar je product/dienst bij je doelgroep. 
  • Action: de lezer overtuigen om actie te ondernemen. 

Maak het jouw missie als marketeer of ondernemer om je doelgroep te converteren met het AIDA-model. Dat doe je door jouw landingspagina op te stellen volgens de volgorde in het AIDA-model.

Hieronder lees je per onderdeel tips over hoe je dat aanpakt. 

Hoe creëer ik attention op mijn landingspagina? 

Waarmee trek je de aandacht? “Met opvallende afbeeldingen”, hoor ik je denken. Of misschien grote letters? Bijzondere kleuren? Krachtige statements? Geen slechte keuzes. Maar je scoort ook niet 100%. 

De meeste aandacht trek je met pijn. Weet jij de pijn van je doelgroep in één duidelijke koptekst samen te vatten? Dan heb je direct de aandacht van de lezer. 

Enkele voorbeelden van pijn in een koptekst: 

  • “Binnen een maand 50% op je energierekening besparen”, voor een leverancier van kozijnen. 
  • “Eindelijk wel plezier in sporten?”, voor een fitnessclub. 
  • “Een warmtepomp die je binnen een dag installeert”, voor een groothandel van warmtepompen. 

Op pijn hoef je niet lang in te zoomen. De koptekst en misschien 1 of 2 regels tekst, is voldoende om de aandacht van jouw doelgroep te grijpen. 

Hoe wek ik interesse? 

Na het trekken van aandacht moet je zaken uitleggen. Wat bied je precies aan? Denk daarbij aan de volgende tips: 

  • Voordelen zijn belangrijker dan eigenschappen

Schrijf meer over de voordelen voor de doelgroep dan de eigenschappen van je product. Dat je kozijn bestaat uit een unieke combinatie van materialen is niet zo relevant. Dat het de best isolerende kozijnen van heel Nederland zijn, dat is wat de doelgroep overtuigt.

  • Bewijs je claims

Natuurlijk, de best isolerende kozijnen van Nederland. Dat zegt iedereen. Maar bewijs het! En het liefst zo objectief mogelijk. Heb je data waaruit je claims blijken? Dat is fantastisch! Heb je deze niet? Dan kun je terugvallen op cases of reviews van klanten, keurmerken van jouw bedrijf of product, of gebruikmaken van garanties. Denk bij de laatste bijvoorbeeld aan ‘niet tevreden, geld terug’.

  • Focus op je onderscheidend vermogen

Probeer niet alle voordelen en eigenschappen te benoemen als je een landingspagina maakt. Focus op je échte USP’s: wat maakt jouw aanbod uniek tegenover dat van andere leveranciers? Ook al schrijf je een landingspagina over een e-book: focus dan op 1 of 2 onderscheidende argumenten die jouw e-book zo de moeite waard maken. 

Desire: hoe zorg je voor een onweerstaanbaar aanbod? 

Nu is het tijd om je aanbod te verkopen op je landingspagina. Je hebt een e-book, gratis quickscan, een productbrochure… Maar hoe maak je die onweerstaanbaar? 

Dr. Robert Cialdini heeft hier veel onderzoek naar gedaan en komt met 6 manieren om verlangen te stimuleren:

  • Schaarste. Zorg dat je aanbod tijdelijk is. Of zorg dat/doe alsof er weinig voorraad is. 
  • Wederkerigheid. Geef iets cadeau. Als je eenmaal een cadeautje van iemand hebt gekregen, ben je sneller bereid iets terug te doen. Een gratis quickscan of e-book bijvoorbeeld, om de relatie te beginnen. Je kunt daarna altijd nog om een offertetraject vragen. 
  • Sociaal bewijs. Wil je écht impact maken met reviews? Zorg er dan voor dat je doelgroep reviews ziet van mensen die op hen lijken. Die reviews gaan dan natuurlijk wel over wat jij biedt op de landingspagina’s. 
  • Consistentie. Mensen laten graag consistent gedrag zien: zeg je A, dan moet je ook B zeggen. Daarom werken bestelprocessen zo goed. Ben je er eenmaal aan begonnen, dan wil je het ook afmaken. Op je landingspagina kun je jouw formulier in stappen opdelen, zodat je bezoeker alle stappen wil afronden.
  • Sympathie. Mensen doen graag zaken met mensen die ze leuk vinden. De beste manier is laten zien dat je op ze lijkt. Een informele tone of voice werkt vaak goed. 
  • Autoriteit. Laat een expert vertellen hoe goed je aanbod is. Pedigree doet dat bijvoorbeeld extreem goed met zijn hondenkoekjes. Maar ook Red Bull met de sponsoring van extreme sporten is een sterk voorbeeld.

Pas op: begrijp je doelgroep 100%

De meeste mensen oriënteren zich tijdens een koopproces in drie fasen: 

  1. Bewustwording van een probleem. 
  2. Overweging van de mogelijke oplossingen. 
  3. Besluit tot aankoop.
Customer journey die een klant doormaakt.

Zit jouw doelgroep nog in fase 1? Of zijn ze verschillende oplossingen aan het overwegen? Dan heeft het geen zin om alles over jouw product te vertellen of een offerte voor te stellen. Je vertelt dan te veel over jezelf, en geeft te weinig educatieve content over het probleem van de doelgroep. 

Het is dus essentieel dat je het juiste aanbod doet, op het juiste moment van oriëntatie. Zit men niet te wachten op wat jij vertelt? Dan is AIDA geen tovermiddel. Zorg ervoor dat je AIDA toepast en een landingspagina maakt als je doelgroep in fase 3 zit. Wil jij nou voorbeelden van goede landingspagina’s, lees dan dit Hubspot artikel.

Meer conversie met Conversie Partners

Dat landingspagina’s belangrijk zijn, daar hoeven we je waarschijnlijk niet meer van te overtuigen. Maar hoe krijg jij een landingspagina met meer dan 10% conversieratio? Het AIDA-model helpt, maar er zijn meer tools om van jouw landingspagina’s een leadmachine te maken. Ben je benieuwd hoe jij meer leads binnenhaalt? Download dan nu ons E-Book: Meer B2B-leads voor ondernemers die willen groeien.