Slechts 30 procent van alle mkb-bedrijven werkt met een marketingplan en -strategie. Terwijl het een essentieel onderdeel is om te kunnen groeien als bedrijf. Met een marketingstrategie weet je waar je naartoe werkt. Bovendien maakt een marketingplan je resultaten meetbaar. En meetbare vooruitgang is wat iedere ondernemer wil. Na het lezen van onze tips is een marketingplan opstellen geen enkel probleem meer.
Tip 1: begin bij je bedrijfsdoelstellingen
Wat is het doel van marketing eigenlijk? Veel mensen denken bij marketing aan promotie, merkidentiteit, naamsbekendheid en leadgeneratie. Toch begin je ergens anders bij het opstellen van een marketingplan. Het begint bij de doelen van de ondernemer. Alle marketing moet bijdragen aan de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen.
Stel de volgende vragen om tot de kern van je bedrijfsdoelstellingen te komen:
- Waar sta je over vijf jaar?
- Wat zijn je dromen?
- Wat houdt je tegen? Welke obstakels zijn er?
- Wat ga je het komende jaar doen om dichter bij je droom te komen?
- Hoe draagt het sales-team bij aan dit jaardoel?
- Hoe draagt het marketingteam bij aan dit jaardoel?
Ga voor een goede start met het opstellen van je marketingplan.
Tip 2: doe goed onderzoek als je een marketingplan gaat opstellen
Een marketingplan opstellen kan niet zonder de juiste data. Doe goed en uitgebreid onderzoek en geniet van de voordelen.
Voordeel 1: je krijgt inzicht in de pijn van de doelgroep
Met marketing wil je inspelen op de pijn van je doelgroep. Zij hebben een probleem, jij hebt de oplossing. Met data krijg je inzicht in de wensen en beweegredenen van je doelgroep. Bekende tools voor het marktonderzoek zijn:
- Google Analytics voor analyse websiteverkeer.
- Google Keyword tool voor zoekwoord-analyse.
- Answer The Public voor analyse van belangrijke onderwerpen.
Voordeel 2: inzicht in realistische doelstellingen
Goede doelstellingen zijn belangrijk. Ze moeten ambitieus zijn, maar tegelijkertijd realistisch. Hoe stel je die juiste doelstellingen op? Data helpen je hierbij. De volgende tools worden vaak gebruikt voor het opstellen van realistische doelstellingen.
- Google Analytics om doelstellingen over traffic en leads te stellen.
- Een CRM-pakket om doelstellingen over kwaliteit van de leads en opvolging te stellen.
- Sales-software om doelstellingen over op te volgen leads en nieuwe klanten te stellen.
Deze doelstellingen geven richting en maken het opstellen van je marketingplan makkelijker.
Tip 3: Keep it sweet and simple
Een marketingplan hoeft niet groot en ingewikkeld te zijn. Kies voor het opstellen van een krachtig en eenvoudig marketingplan. Bedenk niet te veel doelgroepen, middelen, doelstellingen en acties. Probeer je te focussen en werk liever enkele doelgroepen en acties verder uit.
Zo weet iedereen die het plan leest precies waar je mee bezig bent en lever je geen half werk af. Eenvoudige en goed uitgewerkte marketingplannen hebben een groot effect.
Tip 4: houd je plannen flexibel
Ga je een marketingplan opstellen? Dan doe je dat voor een jaar. Welke doelstellingen heb je en wat is je budget? Deze twee factoren zijn leidend.
Misschien merk je aan het begin van het jaar al dat je een deel van je doelstellingen makkelijk haalt. Ga je deze bijstellen en er verder aan doorbouwen? Of schakel je over naar een andere doelstelling van je plan? Zorg dat er ruimte is voor deze flexibiliteit. De resultaten van je campagnes en acties zijn altijd lastig te voorspellen, dus zorg dat er ruimte is voor bijsturing.
Tip 5: laat je plannen leven
We hebben slecht nieuws. Marketingplannen worden door niemand gelezen. Dat is gelukkig ook niet het doel, want met het opstellen van een marketingplan houd je vooral je eigen gedachten scherp.
Wil je je collega’s toch iets meegeven? Maak dan een goede samenvatting van je plannen. Maar weet je wat nog beter is? Geef een mooie presentatie aan het begin van het jaar, als je klaar bent met het opstellen van je marketingplan. Zo weet iedereen waar jouw marketingafdeling aan gaat werken.
Tip 6: vergroot de betrokkenheid
Deze tip hangt samen met tip 5. Vrijwel niemand blijft het hele jaar betrokken bij je marketingplannen. Meestal valt het tegen hoelang mensen actief met je plannen bezig zijn. Bedenk al tijdens het opstellen van je marketingplan hoe je de teams betrokken houdt.
Praat elk kwartaal je team, het MT en de sales-afdeling bij over veranderingen en de status van je marketingplan. Welke doelen heb je al behaald? Waar ga je de komende periode aan werken? Wat kan je team, MT en de sales-afdeling doen? Als je collega’s weten waar je mee bezig bent en waar je staat blijven ze langer betrokken.