Gaat AI (content)marketeers vervangen

Gaat kunstmatige intelligentie (AI) personeel in jouw organisatie overnemen? Moeten de creatives al in paniekmodus terechtkomen? Tools als Chat GPT en Midjourney vliegen als paddenstoelen uit de grond. Menselijke conversaties, complexe teksten of op maat gemaakte afbeeldingen zijn in een handomdraai te genereren, maar in hoeverre heeft dat invloed op jouw marketing? Conversie Partners deed onderzoek!


We hebben zes experts (oké, vijf menselijke en één AI) gevraagd om de impact van AI op marketing te belichten. Ze beantwoordden twee belangrijke vragen: 

  • (1) Wat is het effect van AI op (content)marketing op korte termijn? 
  • (2) Zal AI (content)marketing volledig overnemen op lange termijn? 

We stelden deze vragen aan menselijke experts, maar natuurlijk ook aan de grootste AI expert zelf: Chat GPT! Ontdek de verschillende perspectieven en de mogelijke rol van AI in de toekomst van (content)marketing.

Lees ook: Leadgeneratie: alles wat jij moet weten over leads en hoe je hiermee je bedrijf laat groeien

Joost van der Burght- Mediabureau MEO

Joost, mede-eigenaar van Mediabureau MEO, mag het spits afbijten. We vroegen hem zijn mening over de toekomst van AI

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn? 

De waarde van content, tot op een zeker niveau, zal minder economische waarde krijgen. Steeds vaker zal content maken een deeltaak worden van all-round medewerkers. Zij zullen de klantwensen moeten blijven vertalen, maar de uitvoering zal steeds vaker gebeuren door AI.

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

Ik denk dat de waarde van mensen blijft zitten in het toevoegen van content en data aan de AI-motor. Zaken moeten soms van een juiste prioriteit worden voorzien en dat zal waarschijnlijk mensenwerk blijven. Al het andere is over te nemen door generatieve AI.

Eric van Hall – CopyRobin

Dankzij de tekstdiensten van CopyRobin heeft elk bedrijf publiceerbare content in een handomdraai. CopyRobin is het eerste tekstbureau van Nederland dat AI omarmt en in diens  processen heeft verwerkt. 

Eric van Hall van CopyRobin aan het woord: 

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn?

Ken je het boek ‘Content Shock’ dat Mark Schaefer ongeveer tien jaar geleden schreef nog? Nou, het wordt alleen maar heel veel erger. Content maken is makkelijker geworden en sommige slimme kerels stampen in slechts een paar uur duizenden artikelen uit de grond met AI-tools zoals autogpt. De kwaliteit is weliswaar niet top, maar ze maken dat goed door er gewoon heel veel van te maken en een en enorme hoeveelheid (meest long-tail) zoekwoorden te claimen. En dan heb je nog Google’s Search Generative Experience (SGE) die eraan komt en dat gaat zeker invloed hebben op ons, contentmarketeers. Hoe zorgen we ervoor dat we nog steeds gezien worden in zoekresultaten?

Als contentmarketeer moet je nu heel goed opletten, je heel snel verdiepen in wat je met AI allemaal kan, anders word je weggevaagd door een vloedgolf van goedkoop geproduceerde content die beter van kwaliteit is dan de goedkope content die je tot nu toe via sites als Fiverr kon laten maken door goedkope freelancers. Gelukkig zal dit laatste voor het Nederlandse taalgebied vooralsnog minder spelen, maar je kunt erop wachten. Contentmarketeers zullen de unieke eigenschappen van een mens meer moeten benutten. Voor teksten betekent dit menselijk schrijven. Personal branding en business branding worden nog belangrijker. Je moet als persoon en als merk ervoor zorgen dat je goed in de generatieve zoekresultaten terechtkomt. Dat betekent – denk ik nu – waardevolle, persoonlijke en unieke content publiceren en dat ook nog eens op schaal.

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

Ik kan de toekomst niet voorspellen. Eerlijk gezegd, gezien de snelheid waarmee deze ontwikkelingen momenteel gaan, heb ik geen idee waar we over een jaar, laat staan vijf jaar, staan. Het ligt voor de hand dat alles wat je theoretisch met AI kan automatiseren de komende tijd zal worden geautomatiseerd. Voor contentmarketeers is het dus zaak om je te bekwamen in het automatiseren van contentproductie. Dat in combinatie met het produceren van uniek menselijke content. Zolang je content uit eigen ervaring maakt, nieuwe ideeën verzint, je persoonlijke mening verkondigt en vanuit een bijzondere expertise publiceert ben je niet door AI te vervangen. Maar je kunt je eigen productiviteit wel enorm verhogen door gebruik van AI. Ik denk dat zolang je de technologie omarmt en je kennis op peil houdt en goed nadenkt over waar juist jouw toegevoegde waarde zit, jouw contentmarketing niet volledig wordt overgenomen door AI. 

Arjan Jonker – Waardevolle webteksten

Arjan Jonker is eigenaar van Waardevolle webteksten en schrijft commerciële teksten op maat die jou helpen klanten te bereiken, te boeien en te converteren. Daarnaast traint Arjan mensen in het schrijven van teksten, maakt hij contentplanningen en is hij in zijn vrije tijd poëet. 

Arjan aan het woord: 

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn?

Vooral veel onrust. Contentmarketeers vinden allemaal dat ze er ‘iets’ mee moeten, maar wat dan? Ze experimenteren wat, en sommigen geven het een plaats in hun werkproces. Anderen wachten af: ik zie wel wat het voor mij gaat betekenen. Ondertussen is het ‘business as usual’: er moet gewoon goede content gemaakt worden, en AI kan dat nog niet echt leveren.

Als ik voor mezelf spreek? Ik ben afwachtend. Op Linkedin word je al doodgegooid met zelfverklaarde ChatGPT-goeroes. Je kunt alweer allemaal cursussen volgen in AI-prompts en weet ik wat al. Ik laat het lekker gaan, voorlopig. Eigenlijk maak ik me meer zorgen om de ethische bezwaren van AI, waar te weinig mensen zich druk om lijken te maken.

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

Dat zou zomaar kunnen. Want als AI nu al zo goed is, hoe goed is het dan over 5 tot 10 jaar? Stel: je hebt een product. En je kunt ChatGPT een verkooppagina laten schrijven waarvan al bewezen is dat het voor 1 tot 2% conversie genereert. Waarom zou je dan nog een dure copywriter inhuren?

ChatGPT zal wel iets zeggen als ‘mensen kunnen nooit vervangen worden’ of iets dergelijks. Onzin. Ja, je hebt nog mensen nodig om goede prompts te schrijven. Maar die zijn straks overal gratis beschikbaar, waarschijnlijk. Het zou me niets verbazen als over 10 jaar iedereen slechts nog een abonnement op de een of andere AI heeft, en die zo’n beetje alles kan laten doen.

Bart van der Belt – Businesscoach Nederland

Succesvol ondernemer Bart richt zich met zijn adviesbureau Businesscoach Nederland op het succesvoller maken van ondernemers op het gebied van marketing, sales en ondernemerschap. Bart aan het woord:

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn? 

Op korte termijn gaan we een overvloed krijgen van lage kwaliteit content met weinig authenticiteit. Door de overvloed van content zullen de merken die zich kunnen onderscheiden op kwaliteit of inhoud eruit gaan springen. Uiteindelijk zal de markt (of algoritmes) werken als een filter en zal alleen de content die wordt geconsumeerd boven komen drijven.

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

Vermoedelijk zal vrijwel alle postproductie van content worden overgenomen door software die gebaseerd is op AI. Het probleem bij grote taalmodellen is dat ze gebaseerd zijn op huidige aanwezige kennis. Creativiteit is veelal het combineren van bestaande stukjes data tot iets nieuws dus in die zin kan AI veel zelf bedenken op basis van de miljarden stukjes data die beschikbaar zijn. De mens is en blijft echter een verhalenverteller. De vraag is dus of AI ooit de kracht van een persoonlijk verhaal kan overnemen. Content is overigens breder dan alleen bloggen en artikelen schrijven en vermoedelijk zal veel contentstrategie verplaatsen naar video en audio. De komende jaren zullen de digitale avatars bijvoorbeeld nooit zo goed zijn dat ze gewone video kunnen overtreffen.

Mark van Loon – Conversie Partners

En natuurlijk mag ik zelf ook nog iets van mijn mening verkondigen. 

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn? 

Ik vermoed dat produceren en herschrijven van content steeds eenvoudiger wordt. Meerdere mensen, die niet echte tekstspecialisten zijn, kunnen hun teksten laten schrijven of herschrijven door AI. Hiermee neemt de productiecapaciteit enorm toe, maar dan ook echt enorm. Het effect? Er is zoveel vraag naar content, maar er is veel meer aanbod. Dat betekent dat authentieke, goed doordachte en goed geschreven teksten mijns inziens nóg belangrijker worden om boven het lawaai van alle matige 100% AI-gegenereerde content te overschreeuwen. 

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

Op lange termijn zal AI steeds meer kunnen. En wellicht ook toegang krijgen tot meer gesegmenteerde databronnen en deze data anders wegen. Zo zou mijn AI-tool toegang kunnen krijgen tot mijn verzonden e-mails en de door mij geschreven blogberichten zwaarder wegen. Zo zal het nóg beter worden in het vinden van mijn tone of voice (of die van mijn bedrijf). Ook de dataverwerking zal steeds beter worden.

Maar of AI-tekst ooit marketeers en copywriters overbodig maakt? Dat denk ik niet, maar de rol verandert wel. Vragen als “wat is een goede tekstopbouw” of “welke tekst gaat viraal op LinkedIn” weet AI straks een beter antwoord op dan een mens. Maar tekst creatief maken, in die specifieke situatie aanpassen aan de behoeften van de verzender? Of juist héél specifiek maken voor een bepaald segment? Daar blijft waarschijnlijk nog een tekstschrijver voor nodig. Of zullen we deze personen vanaf een paar jaar misschien “AI-prompt engineer” noemen? 

En wat vindt Chat GPT er zelf van? 

We vroegen Chat GPT, voor de mensen die al een beetje in paniek raken, ook zelf om eens even na te denken over wat hij wel niet aanricht. Het volgende antwoord rolde over het scherm: 

Welk effect heeft AI op contentmarketing op korte termijn? 

‘’Op korte termijn heeft AI verschillende effecten op content marketeers en tekstschrijvers. Het omvat contentcreatie en -automatisering, contentoptimalisatie, personalisatie van content, automatisering van routinetaken en marktanalyse. AI kan de productiviteit verhogen, content optimaliseren, personaliseren, taken automatiseren en inzichten bieden. Het is belangrijk te benadrukken dat AI geen vervanging is voor menselijke tekstschrijvers en content marketeers, maar een ondersteunende tool.’’

Zal AI contentmarketing volledig overnemen op lange termijn? 

‘’Op lange termijn is het onzeker of AI content marketeers en tekstschrijvers volledig zal vervangen. Menselijke vaardigheden zoals creativiteit, emotionele intelligentie en cultureel inzicht zijn moeilijk te repliceren. Hoewel AI kan helpen bij automatisering en optimalisatie, is menselijke betrokkenheid nodig voor strategische beslissingen en het overbrengen van de juiste stem en toon. Toch zal AI naar verwachting een grotere rol spelen, waardoor tekstschrijvers en marketeers moeten samenwerken met AI-systemen om optimaal gebruik te maken van de voordelen’’

Conclusie: gaat AI de wereld overnemen? 

De hype en soms zelfs de angst rondom AI is groot. Misschien te groot? Zowel de experts als Chat GPT zelf zijn het erover eens: de kans is klein dat content marketeers en tekstschrijvers overbodig worden. 

Wel gaat AI impact maken. Vooral op productie. Het wordt eenvoudiger om teksten te schrijven, te redigeren en te personaliseren. Maar voor écht unieke content, menselijke input en strategische keuzes zijn en blijven er voorlopig mensen nodig. Een geruststellende gedachte, dat zeker. Maar zoals sommige experts én Chat GPT zelf aangeven: de ontwikkelingen gaan zo snel, dat het lastig is de toekomst te voorspellen. 

Wil jij niet wachten op AI, maar nu weten hoe je jouw marketing kunt verbeteren? Doe dan eens onze gratis Quick Scan en ontvang direct advies over jouw marketinginspanningen!