Google Ads tips: zorg voor een duidelijke structuur

Structuur leidt tot duizenden voordelen. Echt waar!

Een goede structuur maakt jouw leven een stuk prettiger. Zo kan je sneller en beter analyses maken. Maar ook per segment jouw doelgroep een specifieke advertentie laten zien. En natuurlijk… Google loves structure. Ze belonen je met een hogere kwaliteitsscore (en dus korting)!

Vijf zoekwoorden per advertentiegroep,dat is genoeg

Nou ja… of zes of zeven kan ook. Maar vijf is een prima leidraad.

Plaats branded keywords in een aparte campagne

Merkgerelateerde zoektermen zijn zoekwoorden die met jouw merk te maken hebben. Voor ‘BabyPlus’ zijn dit zoekwoorden als ‘Baby Plus’, ‘BabyPlus’ en ‘BabyPlus Hoorn’.

De kans op rendement op deze zoekwoorden is enorm! Als je ze in een campagne plaatst met bijvoorbeeld ‘kinderwagen kopen’ of ‘online babywinkel’, dan zijn de gemiddelde statistieken van deze campagne waardeloos. De merkgerelateerde resultaten heb je namelijk te danken vanuit merkbekendheid. De niet-merkgerelateerde vanuit Google Ads. En die twee wil je niet met elkaar laten vertroebelen.

Structureer campagnes en advertentiegroepen

Je richt jouw Google Ads-account in op twee niveaus: één of meerdere campagnes met daarin één of meerdere advertentiegroepen.

Op campagne-niveau bepaal je onder andere budget en regio. Maar verder zijn campagne-indelingen voornamelijk voor eigen structuur. Advertentiegroepen zijn veel belangrijker. In één advertentiegroep combineer je zoekwoorden, advertentieteksten en een bestemmingspagina.

Je kunt niet zoekwoorden als ‘aannemer Amsterdam’ in dezelfde advertentiegroep als ‘goedkoop badkamer verbouwen’ plaatsen. In de eerste groep wil je vooral jouw klussen in Amsterdam laten zien. In de tweede jouw badkamerprojecten. Ditzelfde geldt voor de advertentieteksten. Die wil je per advertentiegroep specificeren.

Bovendien maakt het een analyse veel makkelijker. Misschien scoor je bij ‘aannemer Amsterdam’ 1% en bij ‘goedkoop badkamer verbouwen’ 3% succespercentage.

Je wilt dan natuurlijk meer verkeer op die laatste groep. En de eerste groep optimaliseren. Dat heb je geanalyseerd dankzij strakke indeling in advertentiegroepen.

  • Vond je deze informatie nuttig?
  • JaNee

Reageer op dit artikel