meer leads uit google

Waarom zet je eigenlijk Google Ads campagnes in? Wat is je doel? Hoeveel marge wil je uittrekken voor een euro omzet? Of concreter: wat mag een lead kosten? Wie volgt op? En hoe? Geen antwoord op deze strategische vragen? Dan gaat jouw Google Ads avontuur zeker mislukken!

Google Ads een belangrijk middel voor leadgeneratie. Je vind alles over leadgeneratie in ons blog ‘Leadgeneratie: alles over het succesvol genereren van leads!‘. Maar nu Google Ads. Hoe haal jij het maximale uit jouw advertentiebudget. 

Tip 1: Behoeften van de klant staan centraal

Achter elke zoekopdracht zit een behoefte. Stel die centraal. Aan deze behoefte voldoen is belangrijk. Als je namelijk niet aan deze behoefte voldoet, zal je nooit omzet maken.

Voorbeeld: als men zoekt op ‘wat is de beste buitenbeits?’, probeer dan niet gelijk jouw beste buitenbeits te verkopen, maar ‘adviseer’. Maak een landingspagina waarop je drie of vier soorten buitenbeitsen onder de loep neemt. Zoekt men op ‘Offerte Mitsubishi instyle+ 2015’, dan mag je wel een offerte aanbieden. En dus direct commercieel worden. Dat was toch wat men wilde weten?

Tip 2: See – Think – Do: Waar richt jij je op?

Mensen gaan over het algemeen door drie fasen als ze jouw product kopen. De eerste fase is ‘see’: mensen moeten je zien. Zelfs als ze nog niet heel actief bezig zijn met de aanschaf van jouw product. Daarna komt ‘think’. In deze fase gaat jouw klant zich oriënteren op de aankoop. In de fase ‘do’ gaat men vervolgens jouw dienst kopen.

Voorbeeld: Fjord Line is een rederij tussen Denemarken en Noorwegen. Als iemand besluit op vakantie te gaan naar Noorwegen, dan is het handig als zij zichzelf laten zien (see-fase). Men zoekt dan op bijvoorbeeld ‘mooiste fjord in Noorwegen’. Op dat moment een mooi e-book aanbieden is zinvol.

Als iemand zoekt op ‘ferry naar Oslo’, dan start de ‘think-fase’. De zoekopdracht is vrij algemeen, maar men begint zich te oriënteren op de overtocht. Adverteren op Google Ads is slim. Goed onthouden: conversies hoef je nog niet te verwachten. Men is nog aan het overwegen. Een slimme ReMarketing campagne zou deze bezoekers moeten overbrengen naar de ‘do-fase’. Daaruit volgen zoektermen als ‘overtocht naar Bergen’ of ‘boottocht naar Oslo’: men weet nu wat men wil en zal gaan boeken.

Fase 3 leidt over het algemeen tot het hoogste directe rendement. Mensen gaan namelijk boeken. Maar dan moeten mensen jou wel kennen. Hoe zorg je dat mensen jou leren kennen? Door in fase een of fase twee te adverteren. Daar waar minder direct rendement ligt. Voor alle fasen is wat te zeggen. Maar dat hangt af van jouw ambities, doelgroep,
budget en merkbekendheid. Dus… in welke fase adverteer jij?

Tip 3: Stel doelen

Zonder doelstellingen weet je niet of je succesvol bent. Zorg dat je doelstellingen aan drie eisen voldoen:

  • Tip 3A: Je kunt jouw doelstellingen meten;
  • Tip 3B: Doelstellingen zijn specifiek;
  • Tip 3C: Jouw doelstellingen zijn tijdsgebonden.

Meer over SMART-doelstellingen ≫

Tip 4: Budget kiezen

Je kunt eenvoudig een maximaal dagbudget instellen. Kies een budget. Zeker als je net begint, stel hem dan niet té hoog. Je kunt morgen het budget altijd nog verhogen. €20,- dagbudget is vaak voldoende om de potentie van Google Ads te ontdekken.

Tip 5: Propositie op orde

Een propositie is een aanbod. Dus zorg dat je een sterk aanbod hebt. Een aanbod dat je nieuwe klanten kunt doen. Bijvoorbeeld een introductie-aanbod met exclusieve kortingen voor nieuwe klanten.

Tip 6: USP’s duidelijk en echt onderscheidend

Wees anders en vertel het. Onderscheidend vermogen voldoet aan vier eisen: (1) waardevol (2) niet te kopiëren (3) schaars en (4) niet vervangbaar. Het is erg theoretisch en vraagt om bewuste keuzes, in het onderstaande voorbeeld laten we zien hoe het werkt in een erg traditionele sector.

Merkbekendheid, verkoopkwaliteiten, breinpositionering… het is allemaal niet meer belangrijk. Het enige dat je moet doen is de problemen van jouw doelgroep oplossen. En dat moet je beter doen (en vooraf beter bewijzen) dan concurrenten.

Ken je Novo Bouw? Een aannemer die het anders doet. Jij doet de materiaal- inkoop en projectmanagement. Novo Bouw levert de vakmannen. Anders dan elke andere aannemer. En voor de meesten niet de oplossing die je zoekt. Maar voor de doelgroep: spot on! En dus: hoge succespercentages.

Tip 7: Regio bepalen: begin klein

Google Ads is redelijk eenvoudig regionaal in te stellen. Webshops uitgezonderd. Mensen vinden het prettig om bij lokale ondernemers te zijn. Richt je daarom op jouw regio. Wees geen ‘rupsje nooitgenoeg’. Je kunt later je regio nog uitbreiden. Kijk eerst of je bij jou in de buurt rendement maakt.