inbound campagne opzetten

Een inbound campagne: een reeks aan middelen die er toe dienen traffic, leads en klanten naar je toe trekken als een magneet. Klinkt fantastisch! Maar hoe zet jij een inbound campagne opzetten?

Dat kan met de volgende 4 stappen: 

Stap 1: Bepaal je strategische keuzes

Ken je doelgroep

De eerste stap bij het opzetten van een inbound campagne is het bepalen van je doelgroep. Wie is precies je communciatiedoelgroep? Heb je dit niet helder voor ogen? Begin dan met het opstellen van een Buyer Persona: een ijkpersoon van jouw ideale klant!

Bepaal je Targets

Welke doelen wil jij behalen met jouw online campagnes? Dat is een essentiële stap naar jouw inbound succes. Het doel dat jij wilt behalen hangt altijd af van je salesfunnel: 

  • Tijdens het begin van het orientatieproces genereer je traffic en leads. Dan is de doelgroep op zoek naar symptomen van iets wat ze hebben en willen ze uiteindelijk een diagnose stellen voor het probleem dat ze hebben. “Hoe optimaliseer ik sales-processen” of “hoe verkoop ik meer” zij hier relevante zoektermen. 
  • Halverwege het orientatieproces is de doelgroep op zoek naar mogelijke oplossingen en middelen.  Wat is Hubspot? Wat is goede Sales Software? In deze fase genereer je gekwalificeerde leads: bedrijven die bij je passen en op zoek zijn naar jouw oplossingen. 
  • Aan het einde van een orientatieproces is de doelgroep op zoek naar een leverancier die de gekozen dienst kan leveren. Een long list wordt een short list. Een short list wordt een keuze. Hier genereer je nieuwe deals en nieuwe klanten! 

Jouw doel bepaalt dus in grote mate de inhoud die jij gaat produceren!  De vraag is: welk doel streef jij na? Wil je meer verkeer, meer leads, beter gekwalificeerde leads (MQL of SQL) of juist meer kansen en klanten? 

Stap 2: Maak een content plan

Als je wilt weten wat je wilt bereiken (doel) en bij wie (je doelgroep), is het tijd om een contentplan te maken. Wat ga jij ontwikkelen? Waarom en wanneer? Denk hierbij aan de volgende content stukken: 

  • Een content offer. Dit is een stuk A-kwaliteit inhoud waarmee je leads gaan aantrekken. Dit wordt ook wel een Lead Magnet genoemd. Je kunt hierbij denken aan:
    • Webinars
    • Infographics
    • Podcasts
    • E-books of Whitepapers
    • Video series
  • Een landingspagina. Dit is een commerciele pagina waarop je jouw content offer aanbiedt (middels een formulier). Denk hierbij natuurlijk ook aan een geautomatiseerde opvolging.
     
  • Blogberichten: dit is nieuws of kennisartikelen waarin je onderwerpen belicht die verwant zijn aan je content offer. Natuurlijk verwijs je op deze blogberichten met goede buttons (Call to Actions) naar je landingspagina. 
  • Webpagina’s: denk ook na over pagina’s die je graag op je website wilt aanpassen of publiceren.  

Stap 3: Contenproductie

Als je hebt bedacht wat je gaat schrijven (stap 2) voor wie en waarom (stap 1) is het tijd om de productie in te schieten: je ontwikkelt…

  • Je content offer
  • Je landingspagina en follow up
  • Je blogs en/of webpagina’s 

Natuurlijk zorg je ook voor bereik. Dat kan je doen met: 

  • Social media posts
  • Social media ads
  • SEO (gratis Google-vindbaarheid) 
  • Google Ads
  • E-mail marketing
  • … 

Stap 4: Rapportage en evaluatie

Soms tussendoor, maar zeker aan het eind van de looptijd van je campagne ga je rapporteren en evalueren. Hierbij focus je op de harde én de zachte kant:

  • Harde indicatoren
    • Hoeveel heb je uitgegeven?
    • Hoeveel tijd heb je geinvesteerd?
    • Wat zijn de opbrengsten geweest?
    • Hebben we onze doelen behaald?
  • Zachte indicatoren
    • Hoe is de samenwerking met het team verlopen? 
    • Wat hebben we geleerd tijdens deze campagne? 
    • Hoe kunnen we onze samenwerking én output volgende keer verbeteren? 

Dit alles heeft natuurlijk maar één doel: terug naar stap 1 en de volgende keer nét iets beter doen!