Marketing verbeteren met structuur

Marketing verbeteren met structuur? Is dat belangrijk dan? Jazeker want jij bent bezig met je marketing, maar de meeste mensen schieten hiermee alle kanten op. Je stuurt e-mails rond. Je schrijft blogs. Je weet wat goede SEO (Search Engine Optimization) is dus je plaatst her en der wat mooie links en keywords. Toch is het resultaat niet zoals je gedacht had. Je marketing output kan beter. Gelukkig weten we bij Conversie Partners hoe je dat doet. En jij ook na het lezen van deze blog.


Eén plan is geen plan, hoor je weleens. Maar geen plan; daar is natuurlijk helemaal niet op te bouwen. Onze eerste tip is dan ook het maken van een strategisch plan.

Lees ook: Het professionaliseren van je B2B-marketing: de stappen naar succes

Tip 1: Maak een strategisch plan

Waarschijnlijk heb je al sinds jaar en dag een marketingplan voor je neus liggen. Een strategisch plan gaat nog net wat verder. Je kunt hem wel combineren met je marketingplan. Let op:

Een strategisch plan bestaat uit vier onderdelen. Dat begint bij je bedrijfsdoelstellingen. Zonder deze bedrijfsdoelstellingen zou je lukraak ‘rondzweven’ in het mkb. Daarnaast ben je dan content aan het maken ‘om content te maken’. Kortom: je krijgt er niets voor terug. Of niet zoveel als je wenst. De structuur in je marketing groei begint daarom met het formuleren van je bedrijfsdoelstellingen.

Stap 1: Formuleer de bedrijfsdoelstellingen voor 1 en 5 jaar

Vraag jezelf af: waar wil ik met mijn bedrijf in 3 tot 5 jaar zijn? En wat dien je dan in een jaar tijd te bereiken om je 5 jaren doel te halen? Formuleer beide, het liefst op een SMART manier: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Een voorbeeld van een SMART-doelstelling is: “Over 12 maanden is het aantal nieuwsbrief aanmeldingen verdrievoudigd.”

Stap 2: Maak een commercieel drieluik

Goede marketing betreft niet alleen de marketingafdeling. Samen met sales en jouw dienst/product vormen ze het commerciële drieluik. Zonder een goed product valt er immers niet veel te marketen. En sales kan je precies vertellen of er leads uit jouw marketing voortkomen. Bepaal wat iedere afdeling gaat bijdragen aan je hiervoor geformuleerde bedrijfsdoelstellingen. Schrijf dit op voor alle drie de afdelingen.

Stap 3: Bepaal een budget

Wat wil je uitgeven aan marketing? Dat bepaalt mede hoe groot je kunt inzetten en op welk kanaal je het beste zichtbaar kunt zijn. Dit budget – we noemen het even het groeibudget – verdeel je ook weer over het commerciële drieluik. De afdelingen sales, marketing en de dienst/het product.

Stap 4: Bepaal kanalen

Je bent er bijna! Na deze stap staat jouw groeiplan. Good job. De vierde en laatste stap is het bepalen van de kanalen waarop je gaat inzetten. Een aantal voorbeelden: Google Ads, blogs schrijven, een nieuwsbrief opstarten, de website herinrichten en meer. Houd hierbij altijd je bedrijfsdoelstellingen in het oog. Kies niet zomaar een kanaal, maar kies een kanaal dat past bij het bedrijfsdoel. Is je bedrijfsdoel om binnen 1 jaar 45% meer merkbekendheid te hebben? Dan is het zeker een idee om Google Ads op te starten, maar hoef je nog niet een nieuwsbrief te gaan inrichten. Deze stuur je immers vaak alleen uit naar je klantenbestand. Het succes zit hem in de focus.

Stap 1 tot en met 4 hebben we nu doorlopen. Weet je nog niet helemaal hoe je zo’n groeiplan precies aanpakt? Dan heb je geluk! Conversie Partners helpt jou gratis met het maken van een quickscan.

Tip 2: Evalueren kun je leren

Om te weten of jouw tijd, energie en geld echt iets opleveren is evaluatie nodig. Heb je ons ingehuurd? Dan schakelen we iedere 2 weken met jou als opdrachtgever. Aan tafel bespreken we het plan en de data van de afgelopen periode. Ook is het een moment om te reflecteren op onze samenwerking. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? We horen het graag van je.

Het is aan te raden om bij een evaluatie het salesteam, marketing en de directie aanwezig te hebben. Gaat er iets nog niet zoals gewenst? Dan horen we vanuit verschillende perspectieven hoe dat beter kan binnen die afdeling. 

Als aandachtspunten besproken zijn, vormen we een aantal conclusies. Hieruit komen concrete actiepunten voor taken die we gaan oppakken in de toekomst. Maar ook noteren we wat we niet meer of anders gaan aanpakken. Een voorbeeld: uit de data blijkt dat je blogs nog niet goed gevonden worden. De conclusie kan zijn om de website op de schop te gooien. Als deze sterk in elkaar zit, verbetert je vindbaarheid automatisch. Zo koppelen we data/performance altijd aan een concrete actie waar jij mee verder kunt.

Tip 3: Werk met sprints

Een stip op de horizon is een goed ijkpunt. Je teams weten waar ze naartoe moeten werken. Maar als deze stip op de horizon een jaar of 5 jaar in de toekomst is, kan de uitvoering lastig zijn. 

Deel daarom jouw jaarplan op in sprints van twee weken met daarin concrete taken. Zorg dat iedere sprint het bedrijf dichter bij de uiteindelijke doelstelling brengt. Na een sprint van twee weken zit je met het marketingteam rond de tafel en bespreek je wat er gedaan is, het resultaat van de acties en de taken voor de volgende sprint. 

Wees niet te streng: het gaat er vooral om dat je in elke sprint wat impact maakt. Je hoeft dus geen 100% resultaat te boeken. Na een jaar zul je zien dat de sprints grote stappen hebben gezet naar het jaardoel. 

Kun je niet wachten om te beginnen met groeien? Ontdek waar kansen liggen met onze gratis quick scan van jouw marketingactiviteiten.