tips voor meer leads in de maakindustrie|

Er liggen kansen voor digitale groei. Als marketeer weet jij dat zeker: meer leads en omzet staan hoog op jouw agenda. 

Maar wat ga je doen? Google Ads? Meer met content? Een nieuwe website? En hoe pak je zoiets aan: welke werkwijze? Hoe meet je jouw successen? Welke software en tools zet ik in?

We nemen je in dit bericht mee in een marketingplan in 5 stappen

  1. Situatie in kaart brengen
  2. Doelstellingen bepalen
  3. Bepaal je budget
  4. Bedenk je marketingacties, maar hou het klein

Stap 1: Breng je situatie in kaart

Je wilt weten hoe je er nu voor staat. Wat doen we nu aan marketing? Genereren we momenteel genoeg leads? Hoe dragen we leads over aan sales? En wat doet de concurrentie om meer leads en omzet te genereren?

Probeer (kort en bondig) de huidige situatie in kaart te brengen. Daarbij kijk je naar de volgende onderdelen: 

  • Website statistieken: hoeveel bezoekers heb je? Waar komen ze vandaan en wat doen ze op je website? Welke Call to Actions slaan aan? En hoe verlaten ze je website weer? 
  • Concurrenten: bloggen ze? En zo ja, over welke onderwerpen? Zijn ze ondescheidend? Zetten ze hun merk professioneel in de markt? En hoe zijn ze op social media? 
  • Onze eigen marketing en sales: hoe genereren we nu leads en omzet? Welke campagnes slaan aan? Welke niet? En welke content hebben we nu al, waar we te weinig resultaat uit halen? 

Stap 2: Bepaal je targets

Zonder doel geen richting. Daarom is het essentieel je marketingdoelstellingen voor dit jaar op te schrijven.

Dit doe je door eerst goed na te denken over je bedrijfsdoelstellingen. Wat gaat dit jaar voor je bedrijf betekenen? Wat zijn je focuspunten en je doelstellingen? En waar ga je op nóg langere termijn naartoe?

Als je bedrijfsdoelstellingen duidelijk zijn, kun je gaan nadenken over je marketingdoelstellingen. Welke impact kan en moet marketing dit jaar maken om jouw bedrijfsdoelen te gaan halen? Hierbij kun je denken aan:

  • Het genereren van 100 sales-leads per maand
  • Het behalen van €2.500.000 omzet in je webshop
  • Klantbehoud: maximaal 15% van de klanten mag dit jaar opzeggen
  • Kosten per acquisitie moeten met 10% omlaag met behoud van dezelfde omzet

Vaak worden combinaties van bovenstaande gekozen. Bijvoorbeeld 12,5% meer omzet in de webshop tegenover 12,5% minder kosten. Of 100 sales-leads waaruit minimaal €100.000 omzet komt.

Natuurlijk omschrijf jij jouw doelstellingen volgens de SMART-methode

marketing targets bepalen

Stap 3: Bepaal je budget

Als je weet wat je doelstelling is, kun je er een budget aan hangen. Vaak doen wij dat op één van de volgende manieren:

  1. Een pecentage van de omzet
    Heb je een webshop? Of weet je wat je conversieratio van lead naar klant is? Dan kan je uitgaan van een percentage van je omzet. Afhankelijk van je concurrentie en marge investeren de meeste van onze klanten tussen de 5% en 20% van hun omzet in online marketing.
  2. Op basis van benchmarks (concurrentie, branche of vorig jaar)
    Je kunt je marketingbudget bepalen op het budget van vorig jaar, of op basis van concurrentie- of branchedata. Oftewel: wat is gebruikelijk?
  3. Een budget op basis van de doelstellingen
    Wat we ook vaak toepassen, is dat we kijken naar de kosten per lead en het aantal leads dat we nodig hebben om onze groeitargets te realiseren. Als je weet dat een lead €90 kost en je hebt dit jaar 300 leads nodig, dan is je marketingbudget €27.000.
  4. Bottom up: op basis van het werk dat je gedaan wilt hebben
    Je kunt ook eerst je marketingacties bepalen, en dan begroten wat jij redelijk vindt om per marketingactie uit te geven.

Stap 4: de marketingacties

Heb jij je budget en doelen op papier? Dan kun je nu gaan nadenken over welke marketingacties je wilt gaan inzetten om je doelen te gaan bereiken. Je kunt daarbij denken aan:

  • Investeringen in een nieuwe website of webshop.
  • Investeren in een CRM of Marketing Automation Platform.
  • Online adverteren op bijvoorbeeld Google, Socials of market places als Bol.com en Amazon.
  • Organische marketing: de niet-betaalde kant van Google of Socials benutten.
  • Content marketing, vaak een combinatie van blogs, ebooks, whitepapers en e-mail marketing.
  • Events, zoals beurzen, webinars of inhouse evenementen.
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing.

Tip bij het bepalen van je marketingacties: maak het hier niet te klein. Je wilt in deze fase (je plan) zaken nog wat globaal houden. Op detailniveau kan je altijd nog wat bijsturen. Een voorbeeld: je kunt gaan zeggen dat je 24 blogberichten wilt schrijven, elke maand een nieuwsbrief wilt versturen, minimaal 3 webinars wilt organiseren en minimaal 3 social media berichten per week willen schrijven. Je kunt het nog specifieker maken door zelfs de topics of zelfs de titels te bedenken. Maar dat is té specifiek: hou het liever wat breder: “contentmarketing met een combinatie van blogs, webinars en social media marketing” is in deze fase al voldoende.