Wil jij meer leads genereren? En nog belangrijker: meer leads van een hoge kwaliteit? De hoeveelheid leads verhogen lukt vaak makkelijk, maar haal je ook de juiste leads binnen? Converteren ze? Kan sales ermee aan de slag? Wij zetten 4 tips op een rij.

Voor het marketing- en salesteam is leadgeneratie een primair doel. Zonder leads zijn er geen klanten, en zonder klanten geen werk. Niet voor niets benoemt 61% van de marketeers leadgeneratie tot grootste uitdaging van hun werk (Bron: HubSpot).   

Leads: wat zijn dat eigenlijk?

Hoeveel weet je over leads? Laten we je kennis even opfrissen. Leads zijn alle klanten waarmee je contact hebt. Dit zijn alle ongekwalificeerde leads. We kunnen deze leads verder onderverdelen in twee groepen:

Marketing Qualified Leads: Deze leads vallen onder je doelgroep, maar zijn zich nog niet aan het oriënteren op je dienstverlening.

Sales Qualified Leads: Deze leads vallen onder je doelgroep en zijn bezig met het nadenken over het afnemen van je product.

Lead funnel

Hoe genereer je leads?

Leadgeneratie is in theorie niet ingewikkeld. Je ontwikkelt een interessant aanbod, zoals een whitepaper, e-book of gratis quick scan. Dit aanbod plaats je op een landingspagina, waarbij het doel is dat de doelgroep zijn gegevens achterlaat. Zorg vervolgens voor een goede follow-up. Deze landingspagina promoot je natuurlijk via social media en e-mail. Neem je nieuwe (gratis) aanbod op in je nieuwsbrief en zorg ervoor dat de landingspagina hoog in Google komt.

In de praktijk is het een ander verhaal. 98% van de bezoekers verlaat een website bij het eerste bezoek onsuccesvol. Zonder aankoop en zonder het achterlaten van gegevens. Je moet de doelgroep goed kennen om hen te raken met je content. Als je hen niet raakt, ben je hen snel weer kwijt. Je zoekt continu de balans tussen informatief en verkopend, verplaatst je in de klant, maakt inspirerende content, maar ook dan lukt het soms niet. 

Kortom: het genereren van leads een ware kunst. 

Tips om meer leads te krijgen

Natuurlijk wil je altijd meer leads genereren, maar het is van groot belang dat dit de juiste zijn. Klanten die tot je doelgroep behoren en geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Hieronder geven we onze tips om meer en betere leads te behalen.

Krijg inzicht in je potentiële leads

Heeft je website wel bezoekers, maar genereer je nog geen leads? Geen paniek! Er is een makkelijke tool om inzicht te krijgen in wie je website bezoekt. Installeer een tool als LeadInfo en je krijgt eenvoudig informatie over je leads.

Ook Google Analytics is een handige tool, waarmee je gegevens krijgt over de bezoekers van jouw website. Denk hierbij aan informatie over hoe ze op je website terechtkomen, waar ze op klikken en wanneer ze je website weer verlaten.

Gebruik leadcampagnes

Leadcampagnes zijn er in alle soorten en maten. Hieronder benoemen we ter inspiratie vier soorten leadcampagnes die wij vaak gebruiken om meer leads te genereren. 

Bied een e-book, whitepaper of andere waardevolle content aan

Maak een e-book of whitepaper over een onderwerp dat interessant is voor jouw doelgroep. Een stuk content waar je potentiële leads iets aan hebben. Zorg voor een aantrekkelijke titel en een landingspagina waar je doelgroep de content kan downloaden. Vraag hierbij om gegevens, zoals een e-mailadres, die je later gebruikt om in contact te blijven. 

Organiseer een webinar of eigen event

Je ziet ze steeds vaker langskomen op social media: uitnodigingen voor webinars. Met een webinar genereer je veel leads, omdat de doelgroep bij het inschrijven zijn gegevens achterlaat. Daarnaast kom je direct in contact met de doelgroep. Je deelt je kennis en expertise, waardoor je een betrouwbare partner wordt.

Ook het organiseren van een eigen evenement zorgt voor meer en betere leads. Dit kun je online of offline doen. Denk hierbij aan zowel informele als formele events. Wat dacht je van een netwerkborrel? Of een rondetafelgesprek over een probleem wat speelt in je sector? 

Natuurlijk zorg je ervoor dat je leads hun gegevens achterlaten als ze zich opgeven voor het webinar of event. Dat is het belangrijkste onderdeel! Maak een landingspagina waarop klanten zich inschrijven voor je webinar of event.

Aanwezigheid op events van anderen

Kijk ook eens naar evenementen die al georganiseerd worden. Vaak kun je hier een stand huren en op die manier potentiële klanten ontmoeten. Zorg dat je stand opvalt door je boodschap duidelijk over te brengen, gebruik te maken van de ruimte en een speciale ervaring aan te bieden. 

Komen potentiële leads naar je stand? Zorg voor een laptop met QR-codes en landingpagina’s waarmee je mensen verleidt om hun gegevens achter te laten.

Bied een gratis quickscan of offerte aan

Een quickscan bestaat meestal uit een vragenlijst die de klant invult. Op basis van deze vragenlijst geef je een gratis advies over een vraagstuk. Als je zorgt dat deze informatie van grote waarde is, behaal je hiermee waardevolle leads. 

Bied je op je website al een gratis offerte aan? Dit is één van de makkelijkste manieren om warme leads binnen te halen. Deze klanten zijn al geïnteresseerd in je dienst en willen weten wat je hen kunt bieden. 

Promoot deze campagnes

Heb je één van de vier leadcampagnes gekozen? Dan kun je starten met de promotie. Want als je doelgroep niet weet dat je iets aanbiedt, ga je ze ook niet binnenhalen als klant.

Hoe kun je campagnes promoten? We geven je meerdere mogelijkheden om marketing in te zetten voor het genereren van meer leads met je campagne.

Zet een CTA of pop-up op jouw website

Plaats een Call To Action of pop-up op relevante en drukbezochte pagina’s van je website. Zo weten al je bezoekers van je campagne.

Promotie via social media

Mensen besteden veel tijd aan social media. Gebruik deze kanalen dan ook maximaal voor promotie. Plaats berichten op je eigen profiel, maar denk ook aan relevante social media groepen. Vraag je personeel om je berichten te delen, of laat ze zelf berichten posten over je campagne.

Zet sales aan het werk

Sales heeft een goed overzicht van je huidige database. Heb je een aanbod voor je doelgroep dat ze niet kunnen weerstaan? Een goed e-book of een informatieve whitepaper? Laat sales deze dan persoonlijk verspreiden naar bestaande contacten. Sales moet hierbij natuurlijk niet direct het e-book geven, maar de link naar de landingspagina verspreiden. 

Gebruik je huidige netwerk

Je beste klanten zijn je ambassadeurs. Vraag hen om te helpen bij het promoten van je leadcampagne. Misschien kennen ze andere geïnteresseerden. Of zoek via LinkedIn eenvoudig naar tweedegraads connecties die je kunt benaderen. Zo kun je nog meer potentiële leads bereiken.

Bouw leadscores op

Hoe weet je vervolgens wie je waardevolle leads zijn? Uit de leadcampagne komen alle soorten leads voor. Soms vallen deze leads niet eens binnen je doelgroep! Daarom is het van belang om leadscores op te bouwen. Hiervoor gebruik je een tool die elke online interactie een waardering geeft.

Met zo’n tool bouw je voor iedere lead een score op. Hoe meer interacties een lead heeft met je bedrijf, hoe hoger de score. Zo krijg je meer zicht op wie je Sales Qualified Leads zijn. Met dit systeem verander je koude leads in warme leads zonder het door te hebben.Â