Meer leads in de maakindustrie, dat is het doel. Inmiddels heb je een gedegen plan ontwikkeld. Nu is het tijd voor de uitvoering. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat plannen ook successen worden?
Het antwoord? Structuur! Hoe jij in structuur jouw marketing uitvoer krijgt?
- Met discipline: elk kwartaal starten met een nieuwe campagne.
- Met een vaste cyclus: elke keer hetzelfde rondje opnieuw.
- Door het doorlopen van dezelfde stappen. Elk kwartaal opnieuw:
Zelf werken wij in een kwartaalcyclus van 4 stappen:
Stap 1: De analyse en het plan ontwikkelen
Deze stap bestaat eigenlijk uit enkele sub-stappen:
- Hoe kijken we terug op de voorgaande 3 maanden?
- Hoe verliep de samenwerking met alle betrokken partijen?
- Hebben we onze doelstellingen behaald?
- Wat is het doel van de komende campagne (3 maanden)?
- Welke content ga je schrijven?
- En hoe ga je deze content verspreiden?
Vooral je doel bepalen blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig te zijn. Je kunt maar één doel hebben: wat wordt die? Hier schieten ondernemers, marketeers en vooral sales-mensen nogals eens uit de bocht. Selecteer slechts 1 doel uit je commerciele funnel:
Waarom slechts één doel? Pas dan heb je 1 KPI waarop je kunt sturen en selecteer je in stap 2, 3 en 4 de beste middelen die passen bij jouw doel.
Stap 2: ontwikkel de content
Nu is het tijd om de content te schrijven. Denk hierbij breed: blogs, tools, quizes, e-mail follow ups, video’s, webinars, landingspagina’s met content offers. Je zet alvast zoveel mogelijk van je content klaar voor je campagne.
De content die je ontwikkelt, hangt natuurlijk af van de doelstellingen die je had. Elke situatie is uniek. Maar om je een idee te geven, hebben we de middelen per doel uiteengezet:
Tip: een BUNDEL je blogberichten
Wil jij een ebook schrijven of webinar organiseren? Splits deze content dan op in een paar blogberichten. Zorg voor een logische opbouw en bundel deze content wanneer je klaar bent: zo kan je uit één stuk content meer waarde halen: zowel een reeks blogberichten als een ebook of input voor jouw nieuwe webinar.
Stap 3: publiceer je content
Na het schrijven is het tijd voor publicatie. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet altijd.
- Zorg ervoor dat het meetbaar is. Als jouw CMS het toelaat, wijs je jouw content toe aan een campagne. Maar ook in Google Analytics moet je misschien de zaken meetbaar maken?
- Zorg ervoor dat content eenvoudig gedeeld kan worden op social media:
- og:title: de titel van de content die je publiceert.
- og:description: 2 tot 4 zinnen, de samenvatting van je blogbericht.
- og:image: de URL van jouw afbeelding, minimaal 600×315, maar bij voorkeur 1200×630.
- og:url: de afbeelding van je blogbericht.
- Zorg ervoor dat je zoekmachine-vriendelijk publiceert:
- Metatag title: de titel van je content.
- Metatag description: de samenvatting van je content. Deze heeft niet zoveel impact op Google, maar wordt wel vaak vertoond in de resultaten van de zoekmachine.
- De onderlingen links naar (en vanaf) andere content op je pagina. Deze interne linkbuilding is voor Google erg belangrijk, zo krijgt de zoekmachine stukje bij beetje steeds meer informatie over de onderlinge samenhang van jouw content.
Stap 4: promoot de content
Het meeste werk is nu gedaan. Wil jij nou nog meer leads in de maakindustrie, dan is het promoten een must. Zodra je blogberichten (stap 3) en je offer (stap 4) klaarstaat, ga je promoten. De meest ingezette kanalen zijn:
- Google, zowel betaald als organisch.
- Social, reguliere posts, maar ook via adverteren.
- E-Mail marketing
- Display marketing (beeldadvertenties die je ziet op bijvoorbeeld nu.nl)
Maar denk daarbij ook aan sales en de rol die zij kunnen pakken:
- Content verspreiden binnen hun eigen netwerk, via persoonlijke e-mails of LinkedIn berichten bijvoorbeeld.
- Verspreiden via social media groepen waarin sales actief is.
- Via LinkedIn Sales Navigator leads zoeken en de content naartoe sturen.
Hoe jij vandaag start met structurele online marketing
Klinkt het allemaal wat veel? Complex? En zie je er tegenop?
Zonde!
Je kunt beter gewoon beginnen. Met stil zitten, twijfelen en afwachten is nog nooit één goede lead gegenereerd. Dus plan vandaag nog een gesprek in met sales, het marketingteam en de directie en bedenk 4 tot 6 blogberichten die jij deze maand ga schrijven. En daarna: begin jij met het genereren van meer leads in de maakindustrie! Fantastisch toch?