Als je denkt dat marketing en sales de belangrijkste sleutel zijn tot groei, dan moet ik je teleurstellen. Er zijn andere belangrijke zaken die eerst op orde moeten zijn voordat marketing en sales echt vruchten afwerpen. In dit blogbericht leggen we uit welke basisvoorwaarden écht belangrijk zijn om je groeiambities waar te maken.

Kwaliteit gaat boven alles

Voordat je marketingstrategieën gaat uitvoeren, moet je ervoor zorgen dat je producten of services van uitstekende kwaliteit zijn. Kwaliteit is essentieel om klanten tevreden te stellen, voor goede mond-tot-mondreclame en een sterk merk. Zorg ervoor dat je producten of services voldoen aan de verwachtingen van je klanten en onderscheid je zo van de concurrentie.

Ken je doelgroep als je beste vriend

100% begrip van je doelgroep is een van de belangrijkste basisvoorwaarden voor succesvolle groeibedrijven. Wie zijn jouw ideale klanten? Wat zijn hun behoeften, uitdagingen, interesses en gedrag? Antwoord op deze vragen stelt jou in staat om je hele bedrijf op te bouwen met je ideale klant in gedachten. Richt niet alleen je marketing op je beste klant, maar pas productontwikkeling en bijvoorbeeld je personeelsbeleid aan aan jouw beste klant. 

Wat bied jij jouw klant?

Wat beloof je jouw klant als ze jouw product gebruiken? Dat is jouw waardepropositie. Een onderscheidende waardepropositie is belangrijk en gaat verder dan alleen je marketing. Je kunt wel mooie praatjes hebben in je marketing, maar tijdens de customer journey moet je dit waarmaken. Als verwachtingen van jouw klant niet overeenkomen met de werkelijkheid, zul je nooit tevreden klanten krijgen. 

Focus volledig op je ideale klant

Zorg ervoor dat je bedrijf klantgericht is in alle aspecten van de organisatie. Luister actief naar de feedback van je ideale klanten, speel in op hun behoeften en bied uitstekende klantenservice. Door alleen te focussen op je ideale klant bouw je duurzame relaties op en creëer je enthousiaste ambassadeurs die je merk promoten.

Tevreden klanten zorgen voor meer klanten

Mond-tot-mondreclame kan enorm bijdragen aan je groei in het algemeen en aan je marketing in het bijzonder. Als je producten of diensten van hoge kwaliteit zijn en klanten tevreden zijn, zullen ze hun positieve ervaringen delen met anderen. Stimuleer mond-tot-mondreclame door het bieden van uitstekende ervaringen, het vragen om reviews en het belonen van klanten die nieuwe klanten aanbrengen.

Conclusie: eerst je bedrijf op orde, daarna je marketing

Wil je sneller groeien? En denk je dat marketing en sales hierin het voortouw moeten nemen? Dan heb je het mis. De eerste stap is je dienstverlening. Zorg ervoor dat je de juiste dingen doet, op de juiste manier voor de juiste doelgroep. Pas dan kan je mooie cases laten zien, reviews krijgen, mond-tot-mond-reclame verwachten en loyalere klanten met hogere orderbedragen scoren. Kijk, en daarna is het tijd voor écht goede marketing om de boel te katalyseren.