Doelen opstellen website|smart voorbeeld|google analytics dashboard voorbeeld

De SMART-methode is een methode die helpt bij het zo goed en gedetailleerd mogelijk opstellen en controleren van jouw doelen. SMART-doelen kunnen bedrijfsdoelstellingen zijn of kleinere doelstellingen voor een marketingkanaal dat je inzet, bijvoorbeeld je website of webshop.

Waar staat SMART voor?

De afkorting SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

  • Specifiek: verbind cijfers aan doelstellingen.
  • Meetbaar: maak doelstellingen meetbaar.
  • Acceptabel: heb alles bij de hand om de doelstellingen te realiseren.
  • Realistisch: maak realistische doelstellingen.
  • Tijdgebonden: zorg dat de doelstellingen binnen de tijdsplanning passen.
SMART-doelen voor jou website

Hoe stel je SMART-doelen op?

Hieronder passen wij SMART-doelen toe voor mogelijke doelstellingen voor je website. Hiermee kun jij dan lekker praktisch aan de slag voor je eigen website.

Specifiek: verbind cijfers aan doelstellingen

Doelen die je kunt opstellen voor je website zijn ‘meer websitebezoekers’, ‘meer leads’, ‘lager bouncepercentage’ en ‘hoger conversieratio’. Maar wanneer is dat doel volgens jou dan succesvol? Als je 2 leads meer hebt dan vorig jaar heb je je doel behaald. Is dat echter echt wat je wilt?
Daarom is het goed om een groter doel voor ogen te hebben. Bijvoorbeeld de groei van je bedrijf, het succesvol maken van een bepaald product of het verbeteren van de efficiëntie van jouw development team.

Voorbeeld: de groei van jouw bedrijf

Zoals je hiervoor hebt gelezen, moet je je doelen concreet maken. Er cijfers aan verbinden. Waarin wil jij je groei uitdrukken? Enkele voorbeelden zijn omzet, aantal werknemers, aantal filialen een aantal gedeclareerde uren.

Laten we de omzet van jouw bedrijf als voorbeeld nemen.

  • Omzet dit jaar: €200.000,-
  • Omzet volgend jaar: €250.000,-

Je wil dus een omzetgroei van 20% realiseren. We gaan er nu even vanuit dat jij de grootste omzet uit je website haalt. Welke factoren binnen jouw website hebben de grootste invloed op jouw omzet gehad het afgelopen jaar? Stel:

  • Je hebt 30.000 websitebezoekers per maand. Hiermee ben je tevreden.
    • Doel voor komend jaar: 30.000 bezoekers per maand houden
  • Het conversieratio is 1,5%. Dat mag best hoger. Dat betekent nu namelijk dat 1,5% x 30.000 = 450 bezoekers converteren. Als jij je conversieratio verdubbelt zijn dit er al 900!
    • Doel voor komend jaar: conversieratio verhogen naar 3%.
  • Het valt je op dat de meeste conversies plaatsvinden nadat mensen gemiddeld 3 minuten en 25 seconden op je website hebben doorgebracht. Ook zie je dat 80% van de websitebezoekers binnen 2 minuten de website verlaat. Aan jouw team de taak om mensen langer op de website te houden.
    • Doel voor komend jaar: mensen gemiddeld langer dan 3 minuten op de website houden.

Deze drie doelstellingen nemen we als uitgangspunt voor ons hoofddoel: 20% groei in omzet over een jaar.

Meetbaar: maak doelstellingen meetbaar

Meten is weten. Je moet goed weten wat de cijfers bij de zogenoemde ‘nulmeting’ zijn en wat voor cijfer jij graag over een jaar ziet. Anders weet je nooit zeker of en welke inspanningen voor het meeste effect hebben gezorgd.

Google Analytics en Google Tag Manager

Wij van Conversie Partners zweren bij Google Analytics en Google Tag Manager. Met Google Tag Manager kun jij de kleinste gebeurtenissen op je website tot in detail meten. In Google Analytics heb je een goed overzicht van wat jouw websitebezoekers allemaal op jouw website doen.

Google Analytics

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een gratis tool van Google, waarmee je zelf eenvoudig tags kunt toevoegen aan je website. Elke tag staat voor een stukje code van bijvoorbeeld Google Analytics, het bijhouden van conversies via Google Ads, voor remarketing via Google Ads en Google Optimize.

Zorg ervoor dat je alle gegevens waar je iets over wilt zeggen inzichtelijk en meetbaar hebt.

Acceptabel: heb alles bij de hand

In deze fase vraag je je af welke taken je gaat ondernemen om je websitedoelen te realiseren en of je daar de mankracht voor hebt:

  1. Aantal websitebezoekers gelijk houden: kijk in Google Analytics 1) waar jouw grootste bezoekersstroom vandaan komt en 2) op welke pagina’s zij uitkomen. Zorg ervoor dat je deze pagina’s (of dit type content) zo blijft doorontwikkelen.
  2. Conversieratio verhogen: kijk in Google Analytics wat de statistieken zijn van de mensen die wél converteren. Wat voorbeelden:
    1. Vanuit welke bestemmingspagina ze het vaakst converteren
    2. Conversiepad (welke pagina’s bekijken mensen voordat ze overgaan tot conversie?)
    3. Aantal bekeken pagina’s
    4. Tijd besteed op website
    5. Demografische gegevens (misschien converteren wel meer vrouwen dan mannen of meer 25-jarigen dan 50+-ers)
  3. Bezoekduur op website verlengen: wat zijn de kenmerken van de mensen die 3 minuten of langer op de website blijven?
    1. Komen zij via organisch of via advertenties?
    2. Begint hun bezoek vaak op een bepaald gedeelte van de website? (bijvoorbeeld de homepagina of juist op een dienstenpagina)
    3. Bezoeken zij de website op mobiel, desktop of tablet?

Wie gaat de content up-to-date houden? Hoeveel mankracht heb je daarvoor nodig? Welke vaardigheden zijn hiervoor nodig?

Deze en andere vragen kun je beantwoorden met behulp van Google Analytics

SMART doelen dashboard

Realistisch: maak realistische doelstellingen

Dus, opgesomd heb jij nu drie doelstellingen voor het komende jaar voor je website:

  1. Aantal websitebezoekers gelijk houden (meer mag altijd) = 30.000
  2. Conversieratio verhogen = van 1,5% naar 3%
  3. Bezoekduur op website verlengen = van ruim 2 minuten naar ruim 3 minuten

Vragen die je jezelf kunt stellen om te toetsen of deze doelstellingen realistisch zijn:

  • Als startpunt: meet ik alles nu goed in Analytics?
  • Welke taken moeten er worden uitgevoerd om deze doelen te behalen?
  • Heb ik genoeg mankracht om deze taken uit te voeren?
  • Heb ik de kennis voor deze doelen in huis of moet ik hulp van buitenaf inschakelen (bijvoorbeeld een expert op het gebied van meetbaarheid)
  • Heb ik het budget om deze doelstellingen te behalen?

Als je dit duidelijk in kaart hebt kun je door naar de T van SMART: tijdgebonden.

Tijdsgebonden: binnen de tijdsplanning

Het is belangrijk dat je goed bedenkt binnen welk tijdsbestek je bepaalde doelen wilt behalen. Anders blijft het maar voortkabbelen en heb je nooit een duidelijk ijkpunt.

Als je hoofddoel voor over een jaar is, kun je de doelstellingen ook opsplitsen in subdoelstellingen. Bijvoorbeeld per 3 maanden. Zo blijft het behapbaar en kun je snel bijsturen als dat nodig is

  • Aantal websitebezoekers: iedere 3 maanden checken of het aantal niet daalt
  • Conversieratio verhogen: van 1,5% naar 2%, naar 2,5%, naar 3%.
  • Bezoekduur verlengen: van 2 minuten naar 2 minuten en 15 seconden, naar 2 minuten en 45 seconden, naar 3 minuten

Jouw SMART-doelen

We hebben nu voor elk SMART-onderdeel doelen uitgeschreven. Als je deze samenvoegt krijg je de uiteindelijke SMART-doelen:

  • Over een jaar heeft mijn website 30.000 of meer bezoekers, een conversieratio van 3% en blijven bezoekers gemiddeld 3 minuten en 25 seconden of meer op de website met als doel de omzet te verhogen met 20% naar €250.000. Ik heb de juiste mankracht en vaardigheden in huis om dit doel te behalen.

Hulp nodig bij het opstellen van SMART-doelen?

Vindt jij het lastig om deze methode toe te passen. Dan helpen de marketingexperts van Conversie Partners jou hier graag mee. Vraag nu onze gratis quickscan aan en wij helpen jou richting geven aan jou groei.