Bedrijven die online marketing efficient inzetten kunnen meer websitebezoekers, leads en omzet verwachten. Maar wat kost online marketing eigenlijk? Dat is een vraag die je vaak hoort bij bedrijven.

Wat zijn de kosten van een online marketing bureau?

MOZ, een marketing software leverancier, heeft hier onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt:

  • Uurtarieven: gemiddeld tussen de €76,- en €200,-
  • Vaste projecten worden aangenomen tussen de €1000,- en €7500,-
  • Maandtarieven liggen tussen de €250 en €2500,-

Conversie Partners scoort met €100,- uurtarief en gemiddelde maandabonnementen van rond de €1600,- gemiddeld.

Het is echter slimmer om niet te kijken naar de kosten, maar naar de opbrengsten. We hebben in het verleden campagnes overgenomen van bureaus met een uurtarief van €35,-, maar ook met een uurtarief van €160,-. In beide situaties hebben we meer dan ééns een ROI-verbetering van 300% gerealiseerd. Je kunt je dus beter focussen op de groei. Duidelijke targets afspreken is dus een must!

Wat kost online adverteren?

De kosten voor online adverteren bepaal je zelf: je geeft namelijk zelf je maximale dagbudget op. Je kunt dus al adverteren vanaf  €1,- per dag.  Maar voor een redelijk budget (om zelf te experimenteren) heb je minimaal €5,- per dag nodig. Wil je online marketing uitbesteden? Start dan met minimaal €10,-, maar streef naar minimaal €20,- dagbudget.

Je maximale kosten zijn eigenlijk niet relevant…

Professionele ondernemers werken vanuit een ongelimiteerd budget, maar met duidelijke targets. Je moet zelf op zoek gaan naar een doel, waardoor je dagbudget niet meer relevant is (bijvoorbeeld maximaal  €50,- voor een offerte). Zolang je rendement maakt op je online advertenties, kan je budget omhoog. Daarom is het van belang om je Return On Investment (ROI) strak te monitoren.

Hoe hoog is het budget van mijn concurrenten?

Ondernemingen betalen ongeveer 7% tot 30% van hun omzet aan marketing. Dit hangt af van de concurrentie en de marge. Maar ook hier geldt: je budget moet je afhankelijk stellen van je targets, niet van je concurrenten. 

zou niet afhankelijk moeten zijn van je concurrenten. Maar van je targets. Behaal je rendement? Dan kan je budget omhoog. Levert het niet voldoende op: dan moet je budget naar beneden. Online marketing is zo transparant dat je jouw beleid op deze manier kunt voeren. Maar dan moet je wel de statistieken opbouwen die het zo transparant maken. En de mensen om je heen verzamelen die het voor jou zo transparant kunnen uitleggen.

Kortom: focus op rendement

Zorg dat jouw campagnes goed worden gemonitord, gerapporteerd en bijgestuurd

  • Optimaliseer campagnes die wel werken
  • Zet campagnes uit die niet werken
  • Kom zo nu en dan met nieuwe acties

En focus daarbij op rendement. Wat zijn de kosten? Maar belangrijker nog: welke opbrengsten staan daar tegenover? Heb je geen inzicht in rendement? Vraag ons dan eens om advies. Wij bieden een gratis quickscan aan, waarbij onze experts samen met jou opzoek gaan naar kansen. Tegelijkertijd geven wij inzicht in de kosten die deze kansen met zich meebrengen.