storytelling

Storytelling; ontzettend krachtig, en ontzettend vaak over het hoofd gezien. Storytelling wordt vaak niet volledig op waarde geschat maar zoals ze het in het Engels goed weten te zeggen: ‘’Facts tell, stories sell.’’ Wat je ook verkoopt en wie je ook bent. De beste verkopers zijn goede verhalenvertellers en voor marketeers geldt dat niet anders. Tijd om erachter te komen hoe jij er met jouw bedrijf je voordeel mee doet.


Storytelling helpt bewezen bij het aantrekken van nieuwe klanten. Uit onderzoek blijkt tevens dat het helpt bij het behouden van die klanten. Je kunt daarnaast een budget zo groot als een gemiddeld binnenlands bruto product aan advertenties uitgeven, maar je moet in deze advertenties (en verder in de customer journey)steeds vaker de juiste snaren weten te raken. Storytelling speelt hier een essentiële rol. Steeds meer consumenten (en bedrijven) kiezen immers voor organisaties die passen bij hun eigen normen en waarden.

De beste manier om op te vallen in de drukte is met jouw persoonlijke verhaal. Dat is immers wat jou uniek maakt, en dat is waar jouw ideale doelgroep zich in zal vinden. Hoe doe je dat? Hoe vertel jij als eigenaar, directeur, ceo of founder van een organisatie een goed verhaal? En hoe laat je jouw marketingteam daarop voortborduren?

Jouw doelgroep identificeert zich graag met een held

Of je nu kinderboeken voorleest voor het slapen gaan, een influencer volgt, de film Gladiator voor de tiende keer bekijkt of de aandelen van Tesla koopt omdat Elon Musk aan het roer staat: men volgt graag helden. Dat betekent niet dat je de CEO als Superman naar voren hoeft te schuiven, maar het bedrijf een persoonlijk gezicht geven maakt het bedrijf menselijker, voor het gevoel betrouwbaarder en transparanter. Dat zijn goede punten om je op te focussen met marketingcampagnes en branding. 

Overigens kan het bedrijf zelf ook als ‘’held’’ fungeren. Organisaties als Pepsi of Apple spelen veel meer met het sentiment dan voorheen. Ze willen hun waarden en normen ten toon stellen, maar vooral willen ze dat deze aanslaan bij de doelgroep.

  • Bepaal de held in jouw verhaal, dat kan een sleutelfiguur in de organisatie zijn, een fictief figuur of het bedrijf zelf

Gebruik je oorsprongsverhaal

Lees jij weleens de achterkant van een fles wijn? Naast dat je wilt inschatten of je nog kunt autorijden na het diner, tref je daar vaak ook oorsprongsverhalen. Grote bedrijven zijn hier inmiddels ook volledig op gedoken. Wees niet bang om persoonlijk te zijn! Een bedrijf als Patagonia is hier groot mee geworden! Ze delen zelfs regelmatig verhalen die passen bij hen en hun visie

  • Ga verder dan je missie en visie: vertel waarom jouw organisatie bestaansrecht heeft

Creëer een emotionele band met je doelgroep

Sommige producten, of diensten, neemt men af omdat men dat wil (hiervoor kun je emotie gebruiken in je marketingboodschappen). Andere producten of diensten neemt men af omdat het moet (hier kun je meer rationaliteit gebruiken in je marketinguitingen). 

Denk maar zo: een Rolex wil je, toiletpapier heb je gewoon nodig. 

Dus een emotioneel verhaal vertellen over toiletpapier is misschien niet nodig zou je zeggen. Toch kunnen aanbieders van beide soorten producten en diensten wel degelijk een emotionele verbintenis aangaan met de doelgroep, wat leidt tot een hogere klantloyaliteit en een hogere zogeheten customer retention. 

Dove is een voorbeeld van een merk dat producten verkoopt die vaak simpelweg nodig zijn, maar deze met emotie bij de klant brengen.

Procter & Gamble richt zich op de emoties van moeders en het opvoeden van kinderen

Land Rover toont bijvoorbeeld epische verhalen van over heel de wereld. 

De componenten van een goed verhaal

We vertellen verhalen zolang we bestaan. Rond het kampvuur, via grotschilderingen, met boeken, via films, videogames en met advertenties en korte content op TikTok. Alle goede verhalen hebben daarbij een aantal zaken gemeen. Animatiestudio Pixar heeft 22 regels opgesteld waaraan een verhaal moet voldoen, anders wordt het geen film. Die 22 regels zijn inmiddels overal te vinden en ook toe te passen op de storytelling van jouw organisatie. Lees alle 22 regels van Pixar hier. 

Hoe laat je jouw marketingteam jouw verhaal vertellen?

Niemand kent het verhaal van een bedrijf zo goed als de oprichter of eigenaar. Het is dus van belang dat dit verhaal wordt opgehaald bij de bron. Ben jij die oprichter of eigenaar? Ga dan het gesprek met de marketeers aan. Stel het verhaal samen op, brainstorm samen en neem het op in een brandbook. 

Zorg ervoor dat dit verhaal terugkomt in je missie, je visie en de uitvoering van de core business. Laat iemand de huisstijl bewaken en bedenk altijd: ‘past deze campagne bij wat ik met mijn bedrijf wil uitstralen?’ 

Ook fictieve verhalen en figuren kunnen geweldig helpen binnen je marketingstrategie. Gebruik hier de regels van Pixar voor, en laat ook fictieve figuren passen bij jouw normen, waarden maar vooral: bij de doelgroep, Albert Heijn volgt in de reclames een doorsnee Hollandse familie of een gezellige winkelmedewerker bijvoorbeeld. Dat is herkenbaar voor de doelgroep. Mexicaans biermerk Dos Equis ging jarenlang viral met ‘’The Most Interesting Man In the World’’, omdat de doelgroep die betreffende man wilde zijn. Bedenk hier ook: hoe kunnen we zowel informeren als entertainen?

Do’s en don’ts bij storytelling

Om af te sluiten nog enkele tips, van onze partner Hubspot, die je vandaag nog direct door kunt geven aan jouw marketingafdeling! 

Ook jouw verhaal terug laten komen in campagnes, content of je website? 

Wil jij marketinguitingen die passen bij jouw verhaal? Wil jij aan de slag met campagnes die wél kloppen? En wil jij content waarmee je jouw doelgroep weet te informeren, inspireren of te raken? Neem dan eens contact met ons op!