Marketing automation valt misschien wel in de categorie meest onderschatte middelen in online marketing. Relatief weinig MKB’ers gebruiken deze krachtige tool immers, terwijl het juist voor hen ontzettend winstgevend kan zijn! Daarom zetten wij de grootste voordelen voor je op een rij om jou zo te overtuigen van het nut van e-mailmarketing.
Om maar direct met de feitelijke deur in huis te vallen. Wereldwijd zijn er meer dan 4.3 miljard mensen met een e-mailadres. Wat betreft bereik zijn er dus gigantisch veel kansen!
Uit onderzoek van Spotler blijkt dat van alle sociale media platforms, e-mail veruit het meest effectieve middel is als het gaat om online conversies: ruim 56% van de ondervraagden geeft aan in het afgelopen jaar meer dan 1x iets gekocht te hebben naar aanleiding van een ontvangen e-mail. Gebruik deze kennis in je voordeel en ga aan de slag met marketing automation, voor je het weet geniet jij ook van de volgende voordelen!
Het enige andere platform wat enigszins in de buurt komt is Facebook.
Voordeel 1: Je voorkomt dubbel werk!
Oké, je moet wel iets vaker een mail opstellen. Maar een van de grootste voordelen van het automatiseren van jouw e-mails is dat het min of meer… automatisch kan (verrassing!).
Nooit meer handmatig namen veranderen, e-mailadressen invoeren of überhaupt e-mails versturen. Met behulp van tools als Mailchimp, Sharpspring, Hubspot, ActiveCampaign en SalesForce kun je gemakkelijk e-mailadressen verzamelen, mails opstellen en automatisch versturen.
Zo kun jij je bezighouden met strategie en analyse! Belangrijkere zaken die jouw aandacht vereisen.
Voordeel 2: Je bent veel relevanter voor de ontvanger
Ook zorgt marketing automation ervoor dat contentmarketing relevanter is. Je stuur namelijk automatisch één of een reeks informatieve e-mails op basis van “triggers”. Deze triggers kunnen van alles zijn: bepaalt gedrag dat je ziet dat een gebruiker doet op je website. Een verzonden formulier door een bezoeker. Of als je ziet dat iemand promotie maakt of van baan wisselt. Je kunt vrijwel alles automatiseren!
En omdat de e-mails eruit gaan op het moment dat je bepaald gedrag ziet, ben je altijd relevant. Je stuurt een e-mailcampagne er niet meer uit als jij er zin in hebt (via ouderwetse bulk-mailings), maar je stuurt e-mailings op het moment dat jouw doelgroep er op zit te wachten!
Zo kun je e-mails versturen die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van leads binnen de zuivelindustrie of het versturen van een whitepaper over de nieuwste medicijnen aan dierenartsen.
Voordeel 3: Je informatie blijft veel beter hangen door slimme segmentering
Wil jij die manager in de zuivelindustrie een andere mail sturen dan die dierenarts? Wil jij het download formulier voor een eBook anders opvolgen dan het contactformulier? Met Marketing Automation kan dat!
Door zogenaamde ‘flows’ te bouwen binnen je e-mailmarketingprogramma, kun je alle mensen die dezelfde handeling hebben uitgevoerd, dezelfde e-mail sturen.
Dit segmenteren op basis van surfgedrag draagt bij aan het personaliseren van jouw content, waarmee je gerichter leads binnen kunt halen. In plaats van schieten met hagel in de hoop dat je iets raakt, kun je doelgericht schieten op belangrijke prospects. Figuurlijk dan.
Voordeel 4: Reken op een hoog rendement op investeringen
Misschien wel het belangrijkste voordeel van marketing automation: meer omzet! Uit onderzoek is gebleken dat 72% van de bedrijven die gebruik maken van marketing automation, binnen 1 jaar een stijging zagen in de omzet.
Daarnaast kan het opzetten van e-mailcampagnes gedaan worden door 1 of 2 werknemers. Als ondernemer kun jij daardoor besparen op personeelskosten.
Voordeel 5: Marketing automation kan tegen redelijk lage kosten
Tuurlijk: If you pay peanuts, you’ll get monkeys.
Tools als Hubspot zijn goed, maar gaan veel verder dan marketing automation. Wil je eerst eens experimenteren met automatische e-mailmarketing? Dan kun je voordelige alternatieven als MailChimp of ActiveCampaign overwegen. Lees zelf welke marketing automation software geschikt is voor jouw bedrijf.
Voor elke budget is er wel een marketing automation tool te vinden, dus laat dat geen reden zijn om het niet te doen.
Voordeel 6: Ga voor een structurele, en betere, opvolging van jouw leads
Schiet het er nog wel eens bij in om contact op te nemen met een binnengekomen lead? Marketing automation zorgt voor een relevante en persoonlijke benadering van prospects en klanten. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd.
Door jouw prospects aan de virtuele hand te nemen en hen door het gehele proces van oriëntatie tot aankoop te begeleiden, bouw je aan een loyale klantenset.
En, door jouw bestaande klanten structureel up-to-date te houden over aanbiedingen, acties, nieuws en andere belangrijke informatie rondom jouw bedrijf, behoud je deze klanten set en ontstaan er veel kansen voor het vergroten van het rendement. Allemaal zonder individuele mailtjes te typen!
Voordeel 7: Weg met koude en nutteloze leads!
Door gebruik te maken van e-mailmarketing kun je veel specifieker richten op een bepaalde doelgroep. Hierdoor hoef je dus nooit meer zomaar iemand op te bellen!
De leads die bij jou terecht komen zijn al bekend met jouw bedrijf of hebben interesse getoond in jouw diensten of producten. Dit maakt het een stuk makkelijker om contact te krijgen met een prospect. Je kunt hen benaderen met informatie die echt interessant is, in plaats van een verkooppraatje.
Bovendien kun je met veel marketing automation software zogenaamde lead scores bijhouden. Op basis van gedrag (bijvoorbeeld een offerte-pagina bekeken) en waarden in de database (bijvoorbeeld bedrijfsgrootte of leidinggevende rol) loopt deze score op. Op het moment dat leads een drempelscore behalen, kan je ze automatisch opleveren aan sales. Absoluut ideaal: de dagen van koude leads nabellen zijn inmiddels toch niet meer nodig?
Voordeel 8: Je kunt optimaliseren op basis van statistieken
Data is heilig. Zeker in de online wereld. Dankzij data kun je jouw marketing optimaliseren.
Vroeger, toen we nog elke maand een nieuwsbrief verstuurde, was echter je optimalisatiekans op basis van de opgebouwde data al verzonden. Je verstuurde één e-mail en pas achteraf zag je op welke link het meest geklikt werd. Hooguit kon één A/B test het leed wat verzachten.
Nu is dat anders: door je e-mails “te laten drupppelen” naar je prospects, stuur je niet in één keer, maar juist over een verloop van maanden je e-mails uit. En dus bouw je statistieken op die je kunt gebruiken? Klikken de meeste mensen door op die link helemaal onderaan die lange e-mail? Dan kun je de link naar boven verplaatsen, en vanaf dat moment iedereen die aan jouw triggers voldoet een betere e-mail sturen.
Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen van marketing automation en e-mailmarketing (of inbound marketing). Zo kun je bijvoorbeeld denken aan een betere samenwerking tussen je marketing- en salesafdeling, het opschalen van jouw bedrijf en de kansen om nieuwe prospects te benaderen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation? Wij vertellen je er graag alles over! Download ons eBook en leer alles over schaalbare groei!