Wil je je webshop omzet verhogen? Gemiddeld wordt slechts 2 tot 3 procent van de websitebezoekers een klant. Daar is nog veel winst te behalen! Kijk eens kritisch naar de indeling en inhoud van je webshop.
Ben je al bezig met promotie en marketing? Of denk je dat de bezoekers vanzelf komen? Maar liefst zestig procent van de online shoppers ontdekt nieuwe producten via social media. Zo zijn er nog veel meer middelen die bezoekers trekken. In dit artikel geven we je 7 tips waarmee je de webshop omzet gaat verhogen.
Tip 1: Gebruik Google Shopping Ads voor een snelle omzetverhoging
Google Shopping advertenties trekken veel bezoekers naar je webshop. Hiermee test je direct hoeveel bezoekers je webshop omzet naar klanten. De voordelen van Google shopping op een rij:
- Het werkt snel. Wil je vandaag nog je webshop omzet verhogen? Met Google Shopping Ads zie je snel resultaat. Je krijgt direct meer bezoekers en, als het goed is, meer omzet.
- Het is stuurbaar. Welk deel van je assortiment wil je promoten? Jij bepaalt vrij eenvoudig welke producten je uitsluit.
- Het is meetbaar. Investeer je in Google Shopping Ads? Dan bereken je eenvoudig hoeveel omzet je per euro hebt gerealiseerd.
Er is ook een nadeel van Google Shopping Ads: het vraagt wat kennis van zaken om hier snel en goed mee te starten.
Tip 2: Houd je basisinformatie op orde
Zorg dat de basis op orde is. Hieronder valt je voorraadniveau en voorraadinformatie. Wanneer een klant een bestelling plaatst, moet deze direct leverbaar zijn. Producten die je niet meer op voorraad hebt, verwijder je uit de webshop. Zo zorg je dat alles duidelijk is voor je klanten en zal je webshop omzet verhogen.
Tip 3: Gebruiksvriendelijkheid op topniveau
Wil je de webshop omzet verhogen? Zet dan in op gebruiksvriendelijkheid. Dit is essentieel voor een goede webshop. De webpagina moet goed ingericht zijn, zodat je bezoekers snel de juiste producten met bijbehorende informatie vinden. Denk hierbij aan:
- Belangrijke filters die goed werken. Zo vinden je klanten met een paar klikken het juiste product.
- Een productpagina met alle informatie en reviews van je product.
- Belangrijke USP’s: waarin onderscheidt jouw webshop zich van de concurrentie?
- Duidelijke informatie over bezorgkosten en levertijden. Bezorg je gratis (al dan niet boven een bepaald bedrag)? Zet dit duidelijk neer op de homepagina en op alle productpagina’s. Ook een indicatie van de levertijden zorgt voor meer betrouwbaarheid.
- Goede klantenservice die alle klachten en vragen binnen 24 uur oplost. Gebruik hiervoor chatbots, social media, e-mail en telefoon.
Deze informatie moet duidelijk op je webshop staan, zodat je bezoekers optimale service krijgen. Zo zet je meer bezoekers om naar klanten.
Tip 4: Maak slim gebruik van zoekwoorden op je pagina
Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op meer omzet. Maar hoe trek je meer bezoekers naar je webshop? Het antwoord is simpel: door bovenaan te komen in Google. Hoe zorg je daarvoor?
Kies het juiste zoekwoord: Op welk zoekwoord wil je gevonden worden? Hierbij zijn de relevantie en het volume belangrijk. Je wilt dat veel mensen op je zoekwoord zoeken én je resultaat moet relevant zijn. Voer een zoekwoordenonderzoek uit of laat dit doen door een professionele partij.
Verwerk het zoekwoord: Weet je welk zoekwoord jouw webshop omzet gaat verhogen? Verwerk je zoekwoord in deze onderdelen:
- De URL
- De eerste en belangrijkste kop (H1)
- In de tussenkoppen (H2)
- Twee of drie keer in de bodytekst
- In de meta title van je webpagina
- in de bestandsnaam van je productfoto’s
Overdrijf het niet, zorg dat de informatie relevant blijft en maak gebruik van synoniemen.
Tip 5: Investeer in een blog
Je productpagina’s maak je vindbaar op zoekwoorden die gaan over je producten. Dit is meestal heel specifiek. Een babyspeciaalzaak kan de productpagina van een wandelwagen optimaliseren voor zoekwoorden als “Bugaboo Fox 3 zwarte kinderwagen”.
Hiermee trek je bezoekers die weten wat ze willen. Zij zoeken niet zomaar een product, maar specifiek dit product. Maar natuurlijk wil je ook oriënterende bezoekers trekken en zo je webshop omzet verhogen. Hoe doe je dat? Begin met het schrijven van blogberichten.
Met een blog informeer je bezoekers over je producten. Je speelt in op hun behoefte en geeft ze relevant advies. In de blogs link je door naar je productpagina’s, zodat je bezoekers klanten worden.
We willen je nog twee adviezen meegeven:
- Zet ook in op een retargeting campagne. Zo zien de bezoekers jouw bedrijf meerdere keren langskomen en creëer je merkvoorkeur.
- Doe een relevant aanbod op je blogpagina. Denk hierbij aan een handige download, checklist of kortingsvoucher.
Tip 6: Let op je prijzen en vergelijk ze regelmatig
Bijna alle webshops hebben concurrenten met exact dezelfde producten. Hoe zorg je dat de potentiële klanten bij jou kopen? Zorg voor de beste prijs. Vergelijk je prijzen regelmatig met de concurrentie en zorg dat je de laagste prijs behoudt.
Extra tip: In Googles Centrum voor Webmasters vind je een handig overzicht van al je productprijzen.
Tip 7: Krijg professioneel advies van onze marketing experts
Wil je nog meer weten over hoe je de webshop omzet kunt verhogen? Vraag dan nu een gratis quickscan aan en wij helpen jou met het bereiken van jouw ambities. Hierin leer je hoe je de omzet verhoogt en meer bezoekers trekt met WooCommerce websitebeheer.