Een goede landingspagina is dé sleutel tot online succes. Een bezoeker op je website krijgen is namelijk niet zo moeilijk. Zorgen dat deze bezoeker ook echt iets doet op je website (iets downloaden of kopen) is een grotere uitdaging.
Haal meer succes uit je landingspagina
Een goede landingspagina is onmisbaar succesvolle leadgeneratie. Alles over leadgeneratie vind je in onze blog over leadgeneratie.
Met een goede landingspagina kun jij je rendement eenvoudig verdubbelen. Of misschien wel verdrievoudigen! Hoe je dat doet? Lees hieronder onze 7 tips.
Tip 1: laat mensen zien wie je bent
“You never get a second chance to make a first impression”
Zodra mensen op je website komen, heb jij 5 seconden om jezelf te bewijzen. Laat in die 5 seconden duidelijk zien met wat voor bedrijf of organisatie ze te maken hebben:
- Wie je bent: logo en bedrijfsnaam
- Wat je doet: titel en eventueel ondertitel
- Waarom dit waardevol is voor jouw klant: Unique Selling Points (USP’s)
- Hoe ze in contact kunnen komen: zichtbare contactmogelijkheden
Tip 2: schep de juiste verwachtingen
Het is enorm belangrijk overeenstemming te hebben tussen wat mensen verwachten en wat jij werkelijk aanbiedt. Als je in je advertentie iets anders zegt dan wat er op je landingspagina te lezen is, haken mensen af. Evenals wanneer jij iets aanbiedt wat je niet kunt waarmaken. Dus voordat mensen op je landingspagina komen, probeer je de juiste verwachtingen te scheppen. Je kunt op verschillende vlakken verwachtingen creëren:
- Over jouw bedrijf: Met wat voor probleem kan ik bij jou aankloppen? Bijvoorbeeld ‘ik haal te weinig rendement uit mijn website’ of ‘ik ben op zoek naar een nieuwe auto en wil graag elektrisch gaan rijden’.
- Over jouw aanbod: Zoek je een ‘hybride auto’? Dan is het handig aan te geven wat men op jouw website kan verwachten en wat jij van jouw bezoeker verwacht. Dus ‘Goedkoopste nieuwe hybride auto’s en ‘Geen proefritten, wel de scherpste offertes’ schept gelijk verwachtingen: ze zijn de goedkoopste, ik hoef geen proefrit te verwachten, maar een offerte mag ik wel aanvragen. Dan klikken alleen mensen die interesse hebben in jouw advertentie.
- Over jouw onderscheidend vermogen: Wat maakt jou uniek? Vertel het mensen! Een aannemer die zegt “wij bouwen luxe nieuwe villa’s” is niet dezelfde aannemer als “wij verbouwen goedkoper met Poolse medewerkers”. Beide kunnen natuurlijk goed zijn, maar spreken een andere doelgroep aan.
Tip 3: toon jouw meerwaarde aan
Als je geen problemen oplost, zal jouw doelgroep niet met jou in zee gaan. Enkele tips om meer waarde toe te voegen:
- Praat in voordelen, niet product eigenschappen. Dus je verkoopt geen boormachine, maar een manier om héél eenvoudig een gat in de muur te maken.
- Los problemen op. Probeer te denken in problemen van jouw doelgroep. Welke problemen hebben ze? Hoe los jij dit op? Vertel het jouw doelgroep op hun landingspagina.
- Probeer de mogelijke schade duidelijk te maken. Mensen zijn namelijk gevoeliger voor hetgeen ze verliezen dan hetgeen ze te winnen hebben. Lees deze zin maar eens: “Google Ads zelf blijven doen? Dan maak je duizenden Euro’s extra kosten. En belangrijker: je mist veel klanten, elke dag opnieuw.”
Een goed aanbod is ook een zachte call-to-action. Denk aan de volgende situaties:
- Er is niemand die een jaarabonnement wil afsluiten, maar er zijn genoeg mensen die een maandje willen proberen.
- Er zijn weinig mensen die een auto online kopen, maar wel graag de brochure ontvangen.
Hoe ‘zachter’ de call-to-action, hoe groter de kans dat je interessante gegevens van de persoon krijgt.
Tip 4: spoor aan om het formulier in te vullen
Niemand vult graag een formulier in. Niemand rondt graag een bestelling af. Maar toch: het is noodzakelijk om in contact te komen met nieuwe klanten. Daarom moet je dit zo prettig mogelijk maken. Sterker nog, je kunt mensen hiervoor activeren door de volgende elementen te gebruiken:
- Voordelen: Plaats boven het formulier nogmaals waarom men het moet invullen. Wat zijn nou de drie belangrijkste voordelen? Als het gaat om een webshop, vertel mensen nogmaals wat ze kopen en wanneer de levering is.
- Schaarste: geef mensen extra kans op mogelijk verlies van deze deal. Bijvoorbeeld door aan te geven dat het een tijdelijke aanbieding is. Of door het huidige (beperkte) voorraadniveau nogmaals te onderstrepen.
- Sociale bewijskracht: bewijs dat anderen de bezoeker voorgingen. Veel mensen zijn volgers en doen graag wat anderen ook doen.
- Benoem wat je krijgt: gebruik niet de tekst ‘verzend’ op de verzendbutton. Maar benoem nogmaals het voordeel. Bijvoorbeeld ‘ontvang gratis QuickScan’ of ‘Start met besparen’.
Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk
Verder kun je natuurlijk je formulieren eenvoudiger maken.
- Vraag niet meer dan strikt noodzakelijk. Waarom een telefoonnummer en een mobiel nummer? Waarom je e-mailadres bevestigen? Waarom ook mijn adres als je een e-book wilt opsturen?
- Bied een social login. Inloggen via Facebook maakt het bestelproces een stuk sneller en eenvoudiger.
- Geef duidelijke foutmeldingen bij formulieren. Geef aan waar het fout gaat en wat er anders gedaan moet worden. Zowel bij de verzendknop als bij het verkeerd ingevoerde veld. Beter is het om velden te valideren zodra ze zijn ingevuld: dan hoef je helemaal niet op de verzendactie te wachten en geef je gebruikers heel direct feedback.
- Geef ook bij succesvol verzenden een duidelijke bedankmelding.
- Geef niet aan welke velden verplicht zijn, maar juist welke velden optioneel zijn.
Tip 5: bewijs dat je er toe doet
Bewijzen zijn belangrijk. Je kunt wel zeggen dat je heel goed bent, maar het is online net een sprookjeswereld. De een zegt een nóg betere, goedkopere, mooiere of snellere oplossing te hebben dan de ander. Terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Bewijzen moet je leveren!
- Lever referenties en beoordelingen.
- Laat een BN’er of (onafhankelijke) expert in de branche jouw belofte ondersteunen.
- Geef garanties (bij voorkeur met onafhankelijke keurmerken) en retourmogelijkheden.
- Geef feiten over jouw bedrijf: hoeveel orders heb je al uitgeleverd? Hoe lang besta je al?
Tip 6: zorg voor duidelijkheid
Duidelijkheid is bijzonder belangrijk. Op één landingspagina heb je het daarom ook maar over één product. Als iemand zoekt op ‘L’Oréal Shampoo’, dan moet je geen ‘Nivea Shampoo’ laten zien. Als iemand zoekt op ‘L’Oréal Shampoo type X’, dan moet je niet type Y of Z aanbieden! Gewoon één aanbod, één call-to-action en één signaal. Probeer niet te veel te verkopen, dan verkoop je niets. Te veel opties leiden namelijk tot keuzestress.
Afleiding is een conversiekiller
Probeer zo veel mogelijk navigatie te verwijderen. Ook die irrelevante YouTube-video mag je rustig verwijderen. Geen flashy afbeeldingen die niets communiceren. Wees feitelijk, communiceer alleen relevante informatie, probeer niet te veel (of liever: geen) cross sell toe te passen. Houd het simpel!
Tip 7: sluit af met een duidelijke call-to-action
Een landingspagina zonder duidelijke afsluiter, is geen landingspagina. Welke actie wil je dat mensen ondernemen na het bezoeken van je landingspagina? Een e-book downloaden? Een product kopen? Je winkel bezoeken? Als het goed is komt die al duidelijk naar voren op je landingspagina. Geef mensen daarom ook de kans om die actie direct, zonder moeite te ondernemen.
Alles weten over leadgeneratie?
Met deze 7 tips kom je hopelijk al een heel eind met het opzetten of verbeteren van je landingspagina’s. Wil jij alles weten over succes behalen met je landingspagina?