marketing automation software kiezen|marketing automation foto

Marketing Automation Software kan jou helpen aan meer traffic, leads en omzet. Maar welke pakket kies je? Als je op zoek bent naar Marketing Automation software die aan jouw wensen voldoet, zul je al snel tegen het uitgebreide en complexe aanbod aanlopen. Maar hoe zorg jij ervoor dat jij de juiste keuze maakt bij het selecteren van een pakket? En welke factoren gaan jou helpen in je beslissing? Je leest het hier!

Wat is marketing automation software?

Om een goede keuze te maken is het belangrijk dat je goed inzichtelijk hebt wat Marketing Automation precies is.

Marketing Automation Software helpt jou bij het benaderen van jouw doelgroep op precies het juiste moment. Met deze software kun je perfect invulling geven aan de Customer, of Buyer, Journey van jouw klant. De meeste Marketing Automation systemen doen dat aan de hand van drie functionaliteiten:

  • Een uitgebreid CRM
  • E-mail marketing
  • Analytics

Marketing Automation Software zou je kunnen zien als een geavanceerd Customer Relationship Management Systeem (CRM). Je slaat er namelijk ook gegevens in op van je (potentiële) klanten.

E-mail marketing is één van de belangrijkste functies van Marketing Automation. Door E-mail marketing te combineren met een goed CRM kan je uiterst relevante content sturen naar de juiste personen.

Door de Analytics mogelijkheid van Marketing Automation kan je precies bijsturen wat wel en niet werkt om zo de doelgroep nog beter te leren kennen, zodat jij ze precies bereikt op het moment dat ze je nodig hebben. Marketing Automation stelt jou zo in staat om een waardevolle relatie op te bouwen met jouw potentiële afnemers.

Hoe helpt marketing automation je bij het behalen van je doelstellingen?

Met Marketing Automation Software kun precies monitoren hoe contacten reageren op bepaalde marketing inspanningen. Zo kan je precies monitoren via welke advertentiecampagne, websitepagina, e-mail én welk salesgesprek een klant is geconverteerd. Deze data is niet uit alle andere analytics software te halen zoals Google Analytics of een regulier CRM systeem.

Marketing Automation software stelt je dus in staat om jouw contactmomenten goed te monitoren en in te regelen. Deze slim ingerichte contactmomenten zorgen ervoor dat bezoekers converteren tot contacten en contacten tot klanten. Slim toch?

Waarin verschilt software van elkaar?

Er zijn enorm veel verschillende soorten Marketing Automation software. Enkele bekende voorbeelden zijn: ActiveCampaign, SharpSpring, Pardot en onze favoriet: HubSpot.

Maar waarin verschillen deze en andere pakketten van elkaar? Om goed de verschillen te begrijpen is het belangrijk om ook de overeenkomsten weten.

Functies en mogelijkheden

De meeste Marketing Automation software pakketten bevatten onderstaande mogelijkheden:

  • Customer Relationship Management (CRM)
  • E-mailmarketing
  • Customer analytics
  • Workflow management
  • Lead Scoring
  • Leadmanagement
  • Integraties (met bijvoorbeeld Google Ads en Social Media)

Toch zijn bovenstaande functionaliteiten bij de verschillende softwarepakketten niet identiek. HubSpot blinkt bijvoorbeeld uit in Analytics terwijl workflow management bij ActiveCampaign erg makkelijk werkt.

Bij het vergelijken van verschillende pakketten is het daarom belangrijk dat je niet alleen bekijkt óf een bepaalde functie beschikbaar is maar ook of deze functie bij jouw wensen past.

Eigenschappen

Verschillende Marketing Automation pakketten verschillen binnen dezelfde functies dus van elkaar. Daarnaast hebben ze ook allemaal verschillende eigenschappen. Bijvoorbeeld de prijs. Voor veel organisaties blijft dat toch één van de belangrijkste pijlers voor het aanschaffen van een software pakket.

Wat zijn de eigenschappen waar de systemen in kunnen verschillen?

  • Prijs
  • Ondersteuning en training
  • API
  • SEO
  • Dashboard analytics

Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Elke casus is uniek en elke organisatie heeft daarom andere eisen. Zorg daarom voor het aanschaffen van een pakket dat je goed geïnformeerd bent, eventueel met een hulp van een expert. Hieronder een aantal belangrijke onderdelen waar je op moet letten.

  • Prijs – De prijzen van verschillende pakketten verschillen enorm. De kosten van een abonnement varieert vanaf enkele tientjes tot €3000.- per maand. Laat je daarom goed informeren waarom een bepaalde software dat bedrag rekent. Heb je al deze functionaliteiten nodig? Gaat de software je dit bedrag laten terug verdienen?
  • Ondersteuning – Heb je ervaring met Marketing Automation? Heb jij een specialist in huis of werk je samen met een specialist? Houd deze vragen in je achterhoofd bij het aanschaffen van een abonnement. HubSpot heeft bijvoorbeeld een uitgebreide serviceafdeling en ondersteunende video’s. En SharpSpring helpt je alleen na 3 uur ‘s middags (omdat het daar 6 uur vroeger is).
  • Schaalbaarheid – Op dit moment heb je misschien een database van 500 personen en wil je jouw contacten graag persoonlijk mailen. Maar waar sta jij over een jaar? Zorg dat de gekozen software minimaal 3 jaar mee kan om te voorkomen dat je snel moet overstappen.
  • Functionaliteiten – Niets is vervelender dan achteraf beseffen dat je een cruciale functie mist. Besteed daarom genoeg tijd aan het in kaart brengen van jouw wensen en behoeften. Heb je moeite om daar de juiste software bij te zoeken? Zorg ervoor dat je intern en extern ondersteuning krijgt van stakeholders en specialisten.

Kies het pakket dat bij jou past

Je hebt nu waarschijnlijk wel ontdekt dat het niet hapklaar is welke software je moet kiezen. Dat is volkomen afhankelijk van wat je wil bereiken en hoe groot je het wil aanpakken.

Heb je hulp nodig bij het kiezen voor de juiste Marketing Automation software? Wij helpen je graag.