Ben je al bezig geweest met het opzetten van jouw Buyer Persona template? Heb je jouw Persona al een beetje in kaart? Misschien maak jij je ook wel schuldig aan onderstaande meest gemaakte fouten.
Een Buyer Persona is een semi-fictief profiel van jouw ideale klant. In ons artikel Wat is een persona? En waarom heb je die nodig lees je precies hoe een Buyer Persona jou helpt jouw marketing en salesdoelstellingen te behalen. Zodra je deze helder in kaart hebt, weet je waar je jouw marketingacties op kunt richten. Je weet waar jouw ideale klant van wakker ligt, welke wensen ze hebben en voor welke boodschap ze ontvankelijk zijn. Het opstellen van een Buyer Persona is echter niet altijd makkelijk. We delen graag enkele veelvoorkomende fouten met je, zodat jij van onze ervaring leert. En niet dezelfde fouten maakt, die wij nooit meer maken.
Veelgemaakte fout 1: Je persona zien als een doel
Natuurlijk is het maken van je Buyer Persona geen doel op zich. Het is een middel. Een middel om je potentiële klant beter te vinden, je diensten beter te verkopen en je dienstverlening te optimaliseren. Als je Buyer Persona af is, gebruik hem dan:
- Om je marketing uit te voeren. Vraag bij elke marketingactie jezelf af hoe je Buyer Persona hiermee gebaat is
- Om je sales op te pakken. Vraag bij elke sales-inspanning jezelf af: hoe helpt mijn advies de Buyer Persona verder?
Kan je geen antwoorden op bovenstaande vragen verzinnen? Dan doe je iets niet goed!
Veelgemaakte fout 2: demografische factoren prioriteren over psychosociale factoren
We horen je denken: “Hoe? Wat? Ingewikkelde termen”. Dat valt best mee. Je Buyer Persona bestaat uit twee elementen:
- Demografie: alles wat je in je klantendatabase kunt meten, zoals leeftijd of opleiding
- Psychosociale factoren: alles wat je ideale klant voelt en ervaart
Vooral de Psychosociale factoren zijn belangrijk. Je wil de pijn, de frustraties en de doelen van jouw klant weten. Hier kan je namelijk het meeste succes uit halen als het gaat om je marketing, sales en zelfs je dienstverlening. Elke klant komt namelijk bij jou om een doel te behalen of een pijn op te lossen. Niemand omdat hij Henk heet, 45 jaar oud is of een HBO opleiding zorgmanager heeft.
Veelgemaakte fout 3: je Buyer Persona zien als een statisch document
Een laatste, veelgemaakte buyer persona fout: opleveren en nooit meer aan werken. De wereld verandert. Dus ook de wereld van jouw klant. Duik minimaal elke maand onder in de belevingswereld van jouw klant en spreek ze daarbij persoonlijk.
Ga naar een beurs, bel een lead of contact op LinkedIn, zoek in je netwerk naar een contact die past binnen jouw persona en vraag hem of haar vooral naar deze psychosociale vragen:
- Wat houdt jou bezig?
- Waar droom je ’s nachts van? En waar lig je juist wakker van?
- Wat belemmert jou in het behalen van je doelen?
- Wat vind je het leukst en het vervelendst aan je werk?
- Welke oplossingen overweeg jij bij het behalen van je doelen en tackelen van je uitdagingen?
En verwerk je learnings in je Buyer Persona. En ga er dan ook daadwerkelijk mee aan de slag in jouw marketing en sales! Wil jij zeker weten dat je niks mist tijdens het opstellen van jouw Buyer Persona? Download dan ons template en zorg ervoor dat je jij precies in kaart brengt waar jouw ideale klant te vinden is, en wat diegene verlangt.