Komt jouw HubSpot implementatie onvoldoende van de grond? Of levert HubSpot onvoldoende rendement op? Zonde. Wanneer jij HubSpot goed in je organisatie implementeert is het de meest waardevolle en krachtige marketing- en salestool in de markt. Met deze 6 tips voorkom jij de meest gemaakte fouten en maak jij wél een succes van jouw HubSpot implementatie.
1. Maak duidelijke afspraken tussen marketing en sales
Marketing en sales zijn beide verantwoordelijk voor commercieel succes. Beide hebben alleen een andere verantwoordelijkheid. Zo is jouw marketingafdeling verantwoordelijk voor de leadgeneratie terwijl de salesafdeling zich dient te richten op het closen van deals. Daartussen ontstaat echter steeds meer integratie met elkaar. Zeker met een succesvolle Hubspot implementatie kunnen beide afdelingen naadloos met elkaar communiceren zodat de overdracht van de leads nooit meer fout kan gaan.
Hoe ver die verantwoordelijkheid gaat? Dat is altijd afhankelijk van proces en organisatie. Het is zo belangrijk om hier duidelijke afspraken over te maken: zo weet marketing precies wanneer ze een lead moeten opleveren aan sales. En weet sales direct wat er van hen verwacht wordt.
Pas wanneer je hier goede afspraken over maakt kan je dit proces standaardiseren en automatiseren in HubSpot.
Weet jij al wanneer marketing leads overdraagt aan sales?
2. Ken de HubSpot functionaliteiten
HubSpot wordt nog te vaak gezien als tool voor marketing automation. Maar HubSpot is zo veel meer dan dat. Zonder je hierin te verdiepen blijft HubSpot een duur automation platform.
Blijf jezelf dus uitdagen om zo het maximale uit HubSpot te halen. Zo leer jij gebruik te maken van alle toegevoegde waarde die HubSpot biedt. Door de uitgebreide mogelijkheden kan dit een lang maar waardevol proces zijn.
Tip: Ga opzoek naar de HubSpot academy of vraag een HubSpot demo aan.
3. Ga voor succes met een Inbound strategie
De volgende tip voor een succesvolle Hubspot implementatie gaat over de samenwerking met de inbound marketing strategie. HubSpot is perfect ingericht voor inbound marketing. Dat houdt in dat alle relevante kanalen waarmee een klant met jou in contact treedt worden afgevangen in het HubSpot CRM.
Maar zonder gedegen inbound strategie blijft het koffiedik kijken. Zie HubSpot niet als de zilveren kogel. HubSpot is een tool om je inbound marketing uit te voeren. Inbound kan zonder HubSpot, maar HubSpot kan niet zonder inbound plan.
In 4 stappen werk jij aan een inbound strategie.
4. Ga voor verandering
HubSpot en Inbound hebben impact op de manier van marketing en sales bedrijven. Ga jij voor HubSpot? Zonder fundamenteel je marketing en sales processen tegen het licht te willen houden? Dan wordt het geen succes.
Het inrichten van het marketing- en salesproces in HubSpot heeft veel invloed op het proces zelf. Functionaliteiten van HubSpot helpen jou om na te denken over knelpunten die eerder nog niet inzichtelijk waren.
Ben jij niet in staat om hier kritisch naar te kijken? Dan gaat de HubSpot software jou ook niet verder helpen.
5. Geef de interne kartrekker (De Champion) verantwoordelijkheden
Wil jij wel een succesvolle HubSpot implementatie maar geen verantwoordelijkheid dragen van het project? Gemiste kans. Zonder interne kartrekker geen succes.
Verantwoordelijkheden van de champion zijn:
- Brug tussen HubSpot Partner en eigen organisatie
- Draagvlak creëren
- Kwaliteit van de data
- Kwaliteit van de input
6. Klantfocus
HubSpot geeft marketing en sales de tools om de klant 100% centraal te zetten. Maar is jouw organisatie in staat om de klant centraal te stellen?
Klantfocus is niet alleen iets waar de software in moet voorzien. Klantfocus moet de belangrijkste drijfveer zijn voor marketing en sales. Je kan de software nog zo strak inrichten. Als marketing en sales niet handelen in het belang van de klant wordt succes met HubSpot heel lastig.
Door geen persona op te stellen, geen Buyer Journey vorm te geven en geen klantgedreven beleid te ontwikkelen, slinken implementatie kansen als sneeuw voor de zon.
Een succesvolle HubSpot implementatie ligt dus niet alleen aan het vinden van de juiste knoppen. Het succes van HubSpot ligt vooral aan het vinden van de juiste processen binnen jouw organisatie. Gelukkig heeft Conversie Partners ervaring in het inrichten van de HubSpot software en het optimaliseren van marketing en sales processen.
Wil jij dat Conversie Partners vrijblijvend en kritisch naar de inrichting van jouw marketing- en salesprocessen in HubSpot kijkt? Laat het ons weten.