||content marketing

Heb je weer moeite gestoken in content marketing zonder dat je daar iets voor terug krijgt? Je bent niet alleen. Slechts 9% van de B2B-marketeers beoordelen hun organisatie als ‘zeer effectief’ op het gebied van content marketing. Er is dus verbetering mogelijk.

Content marketing missers

Content marketing is een belangrijk onderdeel van online marketing en leadgeneratie. Maar waar begin je? Met deze vier missers weet jij voortaan hoe het wél moet.

Misser 1: Je hebt geen aansluiting met de doelgroep

Aansluiting met je doelgroep kun je op 2 manieren missen:

  • Je spreekt de verkeerde ‘taal’
  • Je lost geen pijnpunt of vraag op

Hoe leer je de ‘taal’ en pijnpunten van je doelgroep kennen?

  1. Stel een buyer persona op. Met een persona maak je je kopers tastbaarder. Je ‘giet’ ze als het ware in de vorm van een persoon. Bedenk wie de beslissers en beïnvloeders van het koopproces zijn. Stel voor ieder van hen een buyer persona op. Je geeft ze een naam, baan, ambitie, gezinssituatie, leeftijd, pijnpunten, communicatiekanalen, inkomen en meer. Dit helpt je de behoeftes van de klant te begrijpen.
  2. Stel een buyer journey op. Bij de persona hoort ook de reis die een klant aflegt om bij jouw product/dienst uit te komen. Er zitten vaak 3 fasen in een buyer journey: bewustzijn, oriëntatie en aankoop. Vraag je af wat jouw klant op welk kanaal doet in iedere fase. Maak vervolgens voor iedere fase aparte content. Houd hierbij de behoeftes uit de buyer persona in je achterhoofd.
  3. Doe onderzoek naar de tone of voice van je doelgroep. Bekijk woordkeuzes, maar ook hoe (in)formeel ze communiceren. Het kan zijn dat je precies weet waar de vraag/pijnpunten liggen, maar dat je doelgroep zich niet aangesproken voelt. Je gebruikt een andere ‘taal’. Een groep 30-jarigen die op zoek is naar een huurwoning in een community spreek je anders aan dan ondernemers van 50+ jaar die op zoek zijn naar fiscaal advies. 
  4. Vind je het lastig om zelf je doelgroep in kaart te brengen? Ga in gesprek met ze over pijnpunten/vragen in focusgroepen, op forums en meer.
  5. Als laatste stap: content. In deze stap ga je schrijven met alle input van de punten hierboven. Je content schrijf je om een vraag of pijnpunt op te lossen. Doe dat zonder op de verkoopstoel te gaan zitten. Als jouw product/dienst de ideale oplossing is, zal verkoop niet uitblijven.
content marketing doelgroep

Misser 2: Je promoot je content niet

Hoe kun je als content marketeer nog meer de mist in gaan? Een tweede verbeterslag is te maken in promotie. 

  1. Zorg er allereerst voor dat je content als een huis staat. Na het lezen van onze eerste misser weet je nu hoe je doelgroepgerichte content maakt. Maar, is je content ook geschikt voor promotie? Dit dient optimaal te zijn. Verdiep je in SEO (Search Engine Optimization). Als je hier goed in bent, zul je hoog in de zoekresultaten verschijnen. Werk je met WordPress? Lucky you. Installeer de Yoast-plugin. Deze helpt je op makkelijke wijze om je websitecontent te optimaliseren voor zoekmachines.
  2. Je hebt supermooie content gemaakt, toch? Deel je content op sociale media, in je nieuwsbrief en meer kanalen in jouw beheer.
  3. Boost je content met een remarketing campagne op Google Ads. Hiermee adverteer je je content bij mensen die je website al eens bezocht hebben en dus waarschijnlijk geïnteresseerd zijn. 
  4. Probeer je content ook te (laten) delen op externe websites: autoriteiten in jouw vakgebied kunnen je content publiceren of promoten. Stuur deze beïnvloeders een bericht en wie weet!

Misser 3: Je content bevat slechte call-to-actions

Traffic genereren naar jouw content is top. Maar eigenlijk wil je meer van je doelgroep, toch? Je wil dat ze een lead worden. Als er veel traffic naar je content is, maar geen (kwalitatieve) leads: bekijk de call-to-actions dan eens. 

  • Schrijf call-to-actions altijd in de gebiedende wijs.
  • Bied een voorbeeld van een instapmodel aan. Denk hierbij aan een gratis adviesgesprek.
  • Doe een belofte. Vertel je lezer/kijker wat diegene ontvangt na de klik. Een voorbeeld: Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting.
  • Maak het je lezer zo makkelijk mogelijk om een lead te worden. Een lang formulier of podcast van 3 uur is een te hoge drempel.

Misser 4: Je bent niet consistent

Een groot onderdeel van geslaagde content is consistentie. Instagram influencers zeggen niet voor niets dat je elke dag moet posten om te groeien. Houd mensen warm door regelmatig content te plaatsen. Niemand koopt immers in één keer al je producten.

  1. Stap één voor consistentie is een goede contentplanning. Hierin noteer je wat je op welke kanalen wanneer post. Let hierbij op regelmaat en plan meerdere contentstukken per week.
  2. De volgende stap: een goed CRM. Hierin noteer je je leads, zodat je kunt bepalen wanneer je weer contact met ze opneemt om ze te nurturen.
  3. Lukt het je niet om consistent content te maken? Hergebruik je content op een slimme manier. Je kunt bijvoorbeeld één goed blogbericht meerdere keren inzetten. Je plaatst hem één keer op de website. Je gebruikt vervolgens een quote uit de blog voor een Instagram post. En je maakt een video met 5 tips uit de blogpost.

Maak jouw content marketing succesvol

Vier missers waar jij van kunt leren. Nog even op een rijtje, zodat je nooit meer de mist in gaat:

  1. Zorg voor aansluiting met de doelgroep;
  2. Steek energie in je promotie;
  3. Schrijf sterke CTA’s;
  4. Maak consistent content.

Vind je het lastig om deze missers in de praktijk te voorkomen? Dan hebben we goed nieuws voor je: Conversie Partners biedt je een gratis groeiplan aan. In dit adviesgesprek leer je welke tools jij allemaal kan inzetten om op een structurele manier te groeien met jouw bedrijf. Waaronder hoe jij je contentmarketing naar een hoger niveau tilt.