5 meest gemaakte fouten binnen marketingafdelingen

Zowel bij interne marketingafdelingen als bij marketingbureaus komen sommige fouten vaker voor dan een ieder lief is. Daarom is het goed om deze valkuilen zo vroeg mogelijk te identificeren zodat je de gevolgen kunt voorkomen. Dus, welke 5 meest gemaakte fouten binnen een marketingafdeling komen we overal tegen?


1. Het niet hebben van een heldere strategie

Een heldere marketingstrategie is essentieel voor een succesvolle marketingafdeling. Het biedt een kader voor het nemen van beslissingen, het prioriteren van middelen en het meten van resultaten. Zonder een duidelijke strategie is het moeilijk om te bepalen wat de marketingafdeling moet doen om de doelstellingen van het bedrijf te bereiken. Het is als varen in het donker zonder kompas, de kans is dan groot dat je langzaam maar zeker de verkeerde kant op koerst. 

Dankzij het ontbreken van een strategie zie je vaak:

  • Overbodige uitgaven aan campagnes die niet opleveren wat je wilt
  • Het niet navolgen van de vastgestelde merkuitingen
  • Een gebrek aan inzicht in de KPI’s
  • Onduidelijkheid over de progressie van de marketingactiviteiten
  • Een koers die alle kanten op schiet en een marketingteam dat achter de feiten aan loopt

Lees ook: 5 voorbeelden van bedrijven die de ”marketingregels” braken – maar succes boekten!

2. De marketingafdeling communiceert niet met de salesafdeling

Goede communicatie tussen marketing en sales is essentieel voor het succes van een bedrijf. Beide afdelingen hebben een gemeenschappelijk doel: het genereren van leads en het sluiten van deals. Door goed te communiceren, kunnen ze hun inspanningen op elkaar afstemmen en ervoor zorgen dat ze de maximale impact hebben. Deze communicatie ontbreekt echter ontzettend vaak. Soms is dat onbewust, maar we zien het ook intentioneel voorbij komen. Sales is het dan niet eens met marketing, en vindt de leads maar wat slecht, en marketing is het niet eens met sales en vindt de opvolging zwak. Dat kan leiden tot:

  • Leads die niet opgevolgd worden en weer koud worden
  • Sales- en marketingmedewerkers die naar elkaar wijzen
  • Een gebrek aan ownership en verantwoordelijkheidsgevoel
  • Gefrustreerde leads die niet de content of contact krijgen die ze nodig hebben

3. Werken met de mentaliteit ‘’zo hebben we het altijd gedaan en zo blijven we het doen’’

Eerlijk is eerlijk, de mentaliteit waarbij verandering geen optie is, kom je op alle afdelingen tegen. Maar, op je marketingafdeling kan het per direct impact hebben op de bedrijfsresultaten. Innovatie komt immers dagelijks voor in deze branche. Van nieuwe sociale media, trends die sneller komen en gaan dan een thuisbezorgd-koerier en bijvoorbeeld de stappen die gezet worden met AI zorgen ervoor dat je echt altijd op de hoogte moet zijn van het laatste nieuws. Hierdoor kan een samenwerking met een marketingbureau echt een uitkomst zijn, daar zit men namelijk dagelijks al het nieuws te verwerken dat binnen de branche de rondte doet. Daarnaast blijft automatisering dan vaak uit, wordt er niet goed gewekt in nieuwe tools en werken marketeers alleen maar met tools die ze kennen. Hierdoor merk je:

  • Dat je de boot mist bij online trends
  • Dat de implementatie van bijvoorbeeld een CMS een kostbare aangelegenheid wordt
  • Dat verkeerde kanalen gekozen worden voor de verkeerde doelgroep
  • Dat content geen impact maakt op de leads

4. Het kiezen van de verkeerde kanalen

‘’Wij werken alleen met LinkedIn want daar zitten onze klanten.’’ Die hebben we vaker gehoord, vervolgens leren we dat met Facebook, Instagram, Tiktok en Google amper geëxperimenteerd is. Werken op het onderbuikgevoel komt vaak voor, maar vaak wordt een medium ook gekozen omdat dit binnen de comfortzone zit. Dat betekent echter niet dat jouw doelgroep daar ook op te vinden is. Blijf onderzoek doen onder je doelgroep, creëer een buyers persona en sta open voor nieuwe platformen en digitale kanalen anders:

  • Loop je het risico campagnes te draaien die nooit jouw buyer persona bereiken
  • Ontvang je mogelijk leads die nooit marketing- of sales qualified worden
  • Ga je investeren in lead nurturing bij de verkeerde personen 

5. Het niet hebben van een consistent merk

Deze valkuil ligt net even anders dan de eerste ‘’Het niet hebben van een heldere strategie’’, omdat dit ook voor kan komen wanneer je wél een heldere strategie hebt. Door gebrekkige interne communicatie bijvoorbeeld zie je dat de ene landingspagina geheel anders is dan de ander en dat de cohesie in je campagne ontbreekt. Zo kan een advertentie een andere stijl hebben dan een pagina, vervolgens ziet de downloadable er weer anders uit en ten slotte ziet het e-mail template er nog een keer anders uit. Vertrouw jij een organisatie die je telkens met een ander masker op benaderd? Let hier op anders:

  • Bouw je geen brand recognition op
  • Komen je uitingen onprofessioneel over
  • Gaat de user experience er op achteruit

Wil jij nou weten hoe jij je met jouw marketing kunt onderscheiden van de rest?  Doe dan eens een quickscan met ons. Geheel gratis leer jij waar verbeterpunten liggen voor jouw organisatie.