||||Crm implementatie header

Wil jij de samenwerking tussen marketing en sales optimaliseren? Droom je van meer leads en omzet uit je marketingbudget? Dan heb je écht een goed CRM-systeem nodig. Maar het succes hangt ook af van de juiste CRM-implementatie.

Wat cijfers over CRM op een rij:

  • 74 procent van de ondernemers met een CRM heeft meer inzicht in klantdata
  • Bij 60 procent van de ondernemingen met een CRM is de productiviteit verhoogd
  • Laat je een CRM-systeem implementeren? Dan stijgt je omzet gemiddeld met 27 procent. 

De resultaten liegen er niet om: een CRM heeft veel effect. Dat wil jij natuurlijk ook! Helaas faalt 75 procent van alle CRM-projecten. Waar ligt dat aan? CRM-implementatie is een grote uitdaging. De software is vaak meer dan goed, maar het systeem implementeren is een moeilijke opgave.

Hoe zorg je voor een succesvolle invoering van je CRM-systeem? In dit artikel lees je alles wat je moet weten voor een CRM-implementatie met de juiste impact.

Succesfactor 1: gebruiksvriendelijke software

Wij zijn betrokken bij de CRM-implementatie met HubSpot, ActiveCampaign, Microsoft Dynamics en SharpSpring. Al deze software werkt in de kern hetzelfde. Ze maken een database met contacten en contactmomenten en combineren dit met software voor betere marketing, sales en operations.

Waar gaat het dan mis? Iedereen moet het CRM-systeem kunnen gebruiken. Toch zijn niet alle softwarepakketten even gebruiksvriendelijk. Uit ervaring weten we dat HubSpot de beste software is op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. ActiveCampaign, SharpSpring en zelfs de software van Microsoft zijn gericht op medewerkers met sterke digitale kwaliteiten.

Ons advies: kies voor software die gebruiksvriendelijk is, zodat al je medewerkers er makkelijk mee werken. Zelf vinden wij HubSpot hierin uitblinken.

Succesfactor 2: een duidelijk doel

Een duidelijk en helder doel zorgt voor een succesvolle CRM-implementatie. Je mag ook meerdere doelen hebben. Helaas zien we vaak dat bedrijven starten met een CRM zonder duidelijk doel, alleen omdat een CRM erbij hoort. Verdiep je in de voordelen van het CRM-systeem. Communiceer deze naar je medewerkers, zodat zij weten waar ze de nieuwe software voor gaan gebruiken. Zij moeten veel leren en hun werkwijze veranderen. Zonder duidelijk doel heb je onder hen geen draagvlak. Wat gaat deze CRM-implementatie voor je bedrijf betekenen?

Ons advies: kies voor een duidelijk doel en communiceer dit binnen je bedrijf. 

crm implementatie doel

Succesfactor 3: werk met een champion of super-user

Een super-user of champion is een ambassadeur van het CRM-systeem. Het is de digitale enthousiasteling van je bedrijf. Iemand die altijd op de hoogte is van de bedrijfsdoelstellingen en alles weet van CRM. Maak hem of haar het eerste aanspreekpunt en hoofdverantwoordelijk voor het succes van je CRM-implementatie.

Deze champion gaat andere gebruikers helpen met alle soorten vragen. Hierdoor wordt hulp vragen laagdrempelig. Daarnaast denkt deze medewerker mee over oplossingen voor problemen die zich voordoen met het CRM-systeem.

Ons advies: Maak gebruik van de expertise van je medewerkers en stel een super-user aan.

voorman crm implementatie

Succesfactor 4: voldoende tijd en betrokkenheid bij trainingen

Neem voldoende tijd voor de CRM-implementatie. Voor het invoeren van een eenvoudige CRM-oplossing heb je al snel drie maanden nodig. Wil je meer dan een basis-CRM? Dan ga je al snel richting de zes maanden.

Deze tijd is nodig om iedereen alles te leren over het CRM-systeem. Medewerkers moeten gaan werken met alle functionaliteiten. Je wilt natuurlijk niet dat je straks een systeem hebt waarvan maar een paar onderdelen worden gebruikt. Hiervoor zijn vele uren training nodig. 

Ons advies: zorg dat medewerkers betrokken blijven en geef ze voldoende tijd om de trainingen te volgen. Bij veel CRM-systemen volgen medewerkers de trainingen online. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Ook de super-user en CRM-implementatie specialist helpen hierbij. 

Succesfactor 5: zoek het CRM-pakket dat bij je past

Voor mkb’ers is een maatwerk CRM-systeem meestal geen mogelijkheid. Een goed CRM-systeem op maat kost erg veel geld. Laat je een maatwerk-systeem maken voor een beperkt budget? Dan is dit vaak van slechte kwaliteit.

Maak gebruik van een bestaand CRM-systeem. Het gebruikmaken van softwarepakketten is slim. Maar liefst 90 procent van wat je nodig hebt zit hierin. Daarnaast zijn deze CRM-systemen goed getest en uitgedacht. Dit zijn systemen die goed werken in verschillende situaties. De standaardisering in processen en functionaliteiten helpt jou om efficiënter en effectiever te werken. 

Ons advies: kies een softwarepakket dat bij je bedrijf past. Waar hebben je concurrenten goede ervaringen mee? Start hier je zoektocht.

keuze crm implementatie

Succesfactor 6: voldoende mogelijkheden om te koppelen

Je CRM moet in verbinding staan met veel verschillende bedrijfsonderdelen. Denk maar aan je website, e-mail, agenda en boekhoudsoftware. Vergeet ook je complexere software niet. Veel bedrijven hebben een ERP-tool voor bedrijfssoftware. 

Lees je goed in, zodat je weet welke koppelingen er standaard zijn. Daarnaast zijn er altijd API-mogelijkheden. Een API biedt programmeurs de mogelijkheid om handmatig koppelingen te maken tussen jouw software en het CRM. Een CRM zonder goede API-toegang is natuurlijk een no-go.

Ons advies: je CRM-systeem functioneert pas goed als het gekoppeld is aan alle belangrijke systemen. Zorg dat dit op tijd geregeld is en goed werkt.

Samen werken aan een succesvolle CRM-implementatie

Wil je meer weten over hoe je voor een succesvolle CRM-implementatie zorgt? Wij helpen en adviseren je graag. Neem direct contact met ons op.